ریشه‌های تله شما در زندگی کجاست؟

صرفاً والدین و نزدیکان شما باعث پیدایش تله‌های شما نشده‌اند بلکه سرشت هیجانی شما، محیط و حوادثی که برای شما در کودکی رخ داده‌اند در ایجاد تله‌های شما نقش داشته‌اند اما بعد از اینکه متوجه ریشه‌های تله خود شدید؛ ممکن است نسبت به مسببان مهم آن که معمولاً والدین، سرپرستان یا نزدیکان شما هستند؛ دچار خشم و ناراحتی شوید و حتی آنها را نبخشید!

به گزارش رکنا ، این احساسات تا اندازه‌ای طبیعی هستند اما اگر باعث شوند که شما مسئولیت تغییرتان را گردن دیگران بیندازید یا دنبال مقصر بگردید؛ دیگر نمی‌توانید تله خود را تغییر دهید! به هر حال هر که شروع کننده بوده است؛ این شما بوده‌اید که در ادامه و تکرار تله‌ها نقش داشته‌اید و اکنون مسئولیت تغییر بر عهده شماست.

دنبال مقصر نگردیم

پس ما چرا در مسیر بهبود تله‌ها به خاطرات کودکی می‌رویم اگر خود در گذشته تقصیری نداشته‌ایم؟! ما به خاطرات کودکی می‌رویم تا ریشه‌های پیدایش تله‌ها را بشناسیم و درک کنیم؛ نه اینکه دنبال مقصر بگردیم و او را سرزنش کنیم تا خود را از مسئولیت، مبرا کنیم!

رفتن به گذشته و بازآفرینی ذهنی تله‌ها ممکن است به شما رنج دهد اما رنجی است لازم و ضروری برای تغییر و روبرو شدن با خویشتن واقعی و شکستن خویشتن کاذب است! باعث می‌شود دست از سرکوب و انکار هیجانات منفی خود بردارید؛ مقاومت‌های دفاعی ذهن خود را بشکنید و ریشه مشکلات فعلی‌تان را بشناسید‌

همچنین باعث می‌شود فکر نکنید تله‌ها، ذاتی و چسبیده به شما هستند؛ بلکه آگاه شوید بر اساس اتفاقاتی در کودکی به شما القاء یا وصل شده‌اند و می‌توانید آنها را کنار بگذارید

در مسیر آگاهی از آسیب‌های کودکی ، کسی از شما انتظار ندارد که حتما والدین خود را که ممکن است شما را شدیداً مورد تنبیه، تحقیر یا هر آسیبی قرار داده‌اند؛ حتما ببخشید و خاطرات رنج آور را فراموش یا حذف کنید؛ چون باز مجبورید وارد لاک دفاعی انکار و سرکوب شوید!

اما هر چه که واقع بینانه‌‌تر، به گذشته می‌نگرید و با درک و احساس همدلی به رفتار والدین خود نگاه می‌کنید؛ متوجه می‌شوید آنها نیز اسیر تله‌های خود بوده‌اند و بر اساس دانایی، توانایی و ظرفیت خود با شما رفتار کرده‌اند!

والدین تان را ببخشید

پس به طور طبیعی، این درک و آگاهی ممکن است باعث شود والدین خود را ببخشید و شاید هم ممکن است این اتقاق نیفتد! اما چیزی که مهم است شما دیگر ادامه دهنده‌ی ناآگاهِ تله‌های خود نخواهید بود و فرزندان بهتری پرورش خواهید داد.

کتاب معرفی شده کتابی علمی و سودمند در مسیر بهبود آسیب‌های کودکی است که با مثال‌ها و تمریناتی که دارد شما را به درک جدیدی از خویشتن واقعی شما می‌رساند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 667877 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟