چند راهکار موثر برای شاد زیستن

اصطلاح شادی و نشاط را بسیاری از ما شنیده‌ایم و با شنیدن آن یاد چهره‌ای شاد و خندان افتاده‌ایم. اما آیا نشاط معادل شادی است؟ واقعیت این است که حتی وقتی تنها معنای لغوی این واژه را در نظر بگیریم، باز نشاط چیزی ورای شادی صرف است.

به گزارش رکنا ، در لغت نامه عمید و در توضیح واژه نشاط، در کنار معنی شادی، یکی از معانی قدیمی این واژه «اراده» است اما کار زمانی جالب‌تر می‌شود که سراغ معنای این واژه در زبان عربی برویم. نشاط را در عربی به معنای کنش‌وری، چابکی، زنده‌دلی و جنب و جوش آورده‌اند.

از سوی دیگر در برخی منابع، نشاط را به آن احساس خوش بودنی ربط داده‌اند که در زمان رسیدن به هدف داریم یا آن احساس خوشایندی که وقتی امیدوارانه در پس رسیدن به هدفی گام بر می‌داریم. اما قصد ما از این مطلب واژه‌شناسی نیست، بلکه در پی آن هستیم که زبان مشترکی برای این واژه پیدا کنیم چرا که در این مطلب می‌خواهیم راهکارها برای پیدا کردن نشاط بیشتر را مرور کنیم...

نشاط و امید، دو یار همراه

یک مشاور و مددکار عنوان می کند: وقتی نشاط را به عنوان سرزنده بودن در نظر می‌گیریم، این واژه در دل خود، مفاهیم دیگری از جمله امید را جای می‌دهد. البته منظور ما از امید، تنها یک احساس خوشایند به آینده نیست بلکه تعریف امید در این جا آن وضعیتی است که به فرد کمک می‌کند تا بتواند انگیزه خود را برای پیگیری اهداف با استفاده از روش‌های متفاوت حفظ کند. شاید به صورت خودمانی بتوانیم بگوییم امید آن حسی است که وقتی در راه رسیدن به هدف شکست می‌خوریم به ما انگیزه می‌دهد تا راه دیگری را امتحان کنیم.

راهکارهایی برای داشتن زندگی بانشاط

عبدالصالح خزائی ادامه می دهد: با توجه به نزدیکی دو مفهوم نشاط و امید، در ادامه راهکارهایی را معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید با امید و نشاط بیشتر اهداف خود را در زندگی دنبال کنید.

وی توصیه کرد: غرق در اخبار بد نشوید. در جریان اخبار روز بودن، خوب است اما اگر قرار باشد روزی چند ساعت وقت صرف دنبال کردن اخبار به ویژه اخبار منفی کنید، به زودی احساس ناامیدی در شما تشدید خواهد شد. در این روزهایی که شبکه‌های اجتماعی نقش خبررسانی را دارند، برای پیگیری اخبار در آن‌ها، برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید.

کارشناس ارشد اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر گفت: خودتان را مجبور کنید تا در برخورد با دیگران، دلپذیر و مودب باشید. شاید از چنین توصیه‌ای تعجب کنید اما در پس این توصیه، دلیلی معتبر است. برخوردهای دلپذیر شما در طول زمان به افزایش واکنش‌های دلپذیر دیگران منتهی خواهد شد، موضوعی که احساس خوشایندی را در شما ایجاد کرده و شما را به ادامه مسیرتان در زندگی ترغیب خواهد کرد. البته منظور از این توصیه انکار احساسات منفی نیست بلکه تنها تمرین برای رفتاری مثبت در برخوردهای روزمره است.

خزائی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ابعاد امید، داشتن احساسی خوب درباره محیط اطراف است. یکی از کوتاه‌ترین مسیرها برای پیدا کردن حسی خوب درباره محیط اطراف، مشارکت در کارهای خیر است. وقتی ما چیزی (پول، انرژی یا وقت خود) را به نیازمندان می‌بخشیم، آرام آرام احساس بهتری به اطراف خود پیدا می کنیم و در عین حال با ایجاد تغییری حتی بسیار کوچک و تجربه کنش‌گر بودن احساس توانایی بیشتری خواهیم کرد.

این مشاور اظهار کرد: خنده و شادی را دست کم نگیرید. هر چند نشاط معادل شادی نیست و معنای آن فراتر از آن است اما شاد بودن، می‌تواند به تقویت این ویژگی منجر شود. مطالعات متعدد روان‌شناسی نشان داده است موضوعی که بیش از قرار گرفتن در محیطی مفرح می‌تواند ما را شاد نگه دارد، شوخ‌طبعی خود ماست؛ این که بتوانیم دلایل کوچک برای شادی را از همین محیطی که در آن قرار داریم، پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از شکست نترسید، یادآور شد: پیدا کردن روش کارآمد برای رسیدن به هدف مطلوب، کار ساده‌ای نیست. اهداف خودتان را درست تعیین و پیش از شروع، برنامه‌ریزی کنید، اما در عین حال از ترس شکست، متوقف نشوید. ادامه دادن تلاش به صورتی پیوسته، می‌تواند آرام آرام راه برون رفت از شرایط دشوار و دستیابی به هدف را برای شما روشن کند.

این مشاور با طرح سوالاتی چون شکست خورده‌اید؟ محیط اطراف‌تان کلافه کننده است؟ برخی اطرافیان اصرار به ناکام شدن شما دارند؟، بیان کرد: اولین توصیه برای این شرایط، استفاده از روش‌های آرام‌سازی و متوقف کردن افکار منفی است. تنها نتیجه تکرار زشتی‌ها و غصه‌ها در ذهن، فرو بردن شما در ناامیدی و بدتر کردن شرایط است. مطمئن باشید بعد از کسب آرامش، برای برون رفت از این شرایط، می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید.

عبدالصالح خزائی به عنوان راهکار هفتم عنوان کرد: زمانی را در روز برای خودتان اختصاص دهید و کمی خودتان را تحویل بگیرید. ۱۰دقیقه چای خوردن در یک لیوان خوب خرج چندانی ندارد اما احساس خوب آن می تواند به ما انرژی دهد تا قدم‌های بعدی را بهتر برداریم. بنا به سلیقه تان جوایزی برای خودتان در نظر بگیرید.

وی تصریح کرد: در آخر این که طبیعت را دست کم نگیرید. فواید حضور در طبیعت بسیار است؛ از کسب آرامش تا افزایش خلاقیت. حالا که هوا رو به گرم شدن است و از طرفی تماشای طبیعت بهاری بعد از یک زمستان سرد امیدبخش است، صرف زمان در بوستان‌ها و طبیعت محل زندگی را دست کم نگیرید. با این کار هم می‌توانید تاثیر منفی ناکامی‌ها را کاهش دهید و هم به ایده‌های جدیدی برای طی مسیر دست یابید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658452 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟