بیمه ها دغدغه‌ مراکز درمان غیردولتی زوج های نابارور را دریابند

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، دکتر محمدرضا صادقی در نشست کمپین حمایت از زوج های نابارور در سخنانی با اشاره به فرارسیدن هفته ملی جمعیت، یکی از دغدغه های فعلی کشور را پیری جمعیت و کاهش نیروی فعال که در آینده می تواند کشور را با مشکلاتی مواجه کند، دانست.

وی با بیان اینکه، بحران جمعیت به طرق مختلف گریبانگیر بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی شده است، خاطرنشان کرد: پس از وقوع انقلاب اسلامی شاهد افزایش نرخ رشد جمعیت بودیم، اما بخش از این جمعیت که در حال  حاضر در سنین باروری هستند، به دلایل مختلف که اقتصادانان و جامعه شناسان و روانشناسان باید روی آن بحث کنند، نرخ زاد و ولد در کشور کاهش یافته و تمام برنامه ریزان می توانند این مشکل را که در آینده می تواند یک چالش برای کشور باشد، مرتفع کنند.

صادقی در ادامه اظهار داشت: بیشتر تمرکز و فعالیت پژوهشگاه ابن سینا به عنوان مجموعه ای از حوزه درمان وابسته به سازمان جهاددانشگاهی در حوزه درمان ناباروری است و این حوزه می تواند به افزایش جمعیت کمک کند، اما این افزایش جمعیت روند بسیار گران قیمتی است و هیچ گاه توصیه نمی کنیم این تنها راه افزایش جمعیت است؛ چرا که به طور حتم مولفه های دیگری نیز موثر هستند که باید برنامه ریزان از جمله مجلس شورای اسلامی و دولت برای مباحث اشتغال و مسکن چاره اندیشی کنند؛ چرا که اینها در افزایش جمعیت نقش دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه در هر صورت بر اساس مطالعات پژوهشگاه ابن سینا و پژوهشگاه رویان حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین به فراخور استان های مختلف درگیر مسئله ناباروری هستند، افزود: امروزه پیشرفت تکنولوژی در کشورمان همسو با دنیا شرایطی را فراهم کرده که می توانند به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند و صاحب فرزند شوند و در افزایش جمعیت نیز تاثیرگذار باشند.

صادقی گفت: جهاد دانشگاهی یکی از بخش های پیشرو در درمان ناباروری بوده است و هم اکنون از حدود ۱۱۰ مرکز ناباروری در کشور ۱۱ مرکز متعلق به جهاد دانشگاهی است، از نظر کمی ممکن است ۱۰ درصد مراکز را شامل شود، اما در گزارشی که وزارت بهداشت اعلام کرد در سالیان گذشته نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد سیکل های درمانی در کشور در مراکز وابسته به جهاد دانشگاهی است.

وی افزود: دو مرکز شاخص در شهر تهران شامل مرکز ابن سینا و مرکز رویان وجود دارد که به خودی خود از شلوغ ترین مراکز هستند و بیشترین مخاطب و مراجعه کننده را دارند و در عین حال جامع ترین خدمات را به بیماران ارائه می کنند، بیمارانی که شاید از بسیاری از مراکز در شهرستان ها و در تهران نتیجه نمی گیرند، محل امید  آخر آنها به مراکز وابسته به جهاد دانشگاهی است و این مراکز هر روز در حال توسعه خدمات خود هستند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: برنامه جهاد دانشگاهی این است که خدمات درمانی خود را در حوزه ناباروری در مراکز و استان های محروم که بخش های خصوصی و بخش های دولتی فعال نیستند، توسعه داده و این نیاز وجود دارد که با توجه به بررسی های وزارت بهداشت که تعدادی مرکز ناباروری برای ارایه خدمات مناسب کیفی و کمی به مراجعه کنندگان ایجاد شود.

وی همچنین گفت: پژوهشگاه ابن سینا علاوه بر بیماران داخلی محل رجوع بیماران بین الملل هم هست و این بخش در مراکز جهاد دانشگاهی فعال است. در مرکز قفقاز بیمارانی که از آذربایجان مراجعه می کنند و در تهران که بیمارانی از کشورهای همسایه از جمله حوزه خلیج فارس مراجعه می کنند.

اگر بیمه ها مطالبات را به موقع پرداخت نکنند، مراکز درمان ناباروری غیردولتی تعطیل می شوند

رییس پژوهشگاه ابن سینا سازمان جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به افزایش هزینه های درمانی در بیشتر کشورهای دنیا افزود: این هزینه ها در حال حاضر با سطح درآمد همخوانی ندارد و نسبت به افزایش هزینه ای در سایر مولفه ها، شاهد کمترین افزایش در هزینه های درمانی ناباروری هستیم.

صادقی در عین حال افزود: از طرفی درمان ناباروری مستلزم تکرار و دفعات زیاد است و هزینه هایی را که افرادی می پردازند ممکن است امکان تامین آن را نداشته باشند و تنها راهی که در بسیاری از کشورها نیز انجام شده است این است که بیمه ها به کمک زوجین نابارور آمده اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مراکز درمان نابارور نیز بسیار راغب هستند که ارتباط مستقیم با خود بیماران نداشته باشند و هدف غایی ما این است که خدمت با کیفیت ارائه دهیم و تعامل مالی خود را با شرکت های بیمه داشته باشیم. شنیده ها حاکی از آن است که حتی بیمه تامین اجتماعی نیز قرار است بیماران خود را از طریق بیمه سلامت پوشش  دهد.

رییس پژوهشگاه سینا در ادامه با بیان اینکه حدود ۵۵ مرکز درمان ناباروری وابسته به وزارت بهداشت فعالیت می کنند، افزود: تقاضای بخشی از مردم و مراکز درمان ناباروری از دکتر ناصحی و همکارانشان در وزارت بهداشت این است که بیماران مراجعه کننده از حمایت های بیمه ای استفاده کنند و از آن طرف باید دغدغه مراکز ناباروری که در سطح کشور کار می کنند، شنیده شود.

وی گفت: در هر صورت هزینه های تامین مواد مصرفی و اقلام دارویی در مراکز درمانی مربوط به زوج های نابارور بسیار سنگین و نیازمند حمایت است، در حال حاضر در حوزه آزمایشگاه، رادیولوژی و بخش هایی که با مراکز بیمه ای قرارداد داریم گاهی اوقات زمان پرداخت مطالبات به یک سال بر می گردد؛ این درحالی است که با شرایط امروز که قیمت ها و هزینه ها روزانه تغییر می کند، باید به مراجعه کننده خدمات بیمه ای ارائه دهیم.

صادقی افزود: به عنوان مثال طبق قراردادی که با بیمه نیروهای مسلح داریم بدون یک ریال خدمات بیمه ای را به بیماران این مجموعه ارائه می کنیم، این درحالی است که خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی را نقدا پرداخت می کنیم، اگر تعامل بیمه نباشد و مراکز نتوانند مطالبات خود را به موقع دریافت کنند و حمایت دولت نباشد مراکز درمان ناباروری تعطیل می شوند یا بعد از مدتی مجبور هستند به مراجعه کنندگان  اعلام کنند که خدمات بیمه ای را به دلایل عنوان شده نخواهند پذیرفت.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟