دکتر مهیار بهمن نیا – جراح و دندانپزشک DDS و عضو انجمن دندانپزشکان اروپا - در این باره می گوید: اگر پالپ دندان پس از عفونت نتواند از خود دفاع کند احتمال تشکیل آبسه دندانی در انتهای ریشه بسیار زیاد می شود. چنین عفونتی از نوک ریشه دندان خود را به لثه رسانده و باعث ایجاد تورم و درد شدید آن می شود. در موارد پیشرفته تر از عفونت، آبسه دندان ممکن است به نواحی حساسی از سر و گردن نیز برسد که برای رفع آن نیاز به جراحی های پیچیده در اتاق عمل است.

 

این جراح و متخصص دندانپزشک  می افزاید :متأسفانه درمان دندان های دچار آبسه بسیار مشکل و گاه غیرممکن است. در صورت بروز آبسه و عفونت دندان ها، استفاده سرخود و بی رویه از آنتی‌بیوتیک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چرا که گاهی مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک ها باعث پنهان شدن علائم یا مقاوم شدن میکروب ها می‌شود. پس در صورت بروز آبسه‌های دندانی در اولین فرصت باید به دندانپزشک مراجعه شود تا اقدامات درمانی لازم به عمل آید. از طرفی باقی گذاشتن دندان های عفونی در دهان بسیار خطرناک است، چون علاوه بر تاثیر عفونت بر سلامت عمومی بدن ، در برخی موارد عفونت دندان های شیری روی جوانه دندان های دائمی زیرین تاثیر گذاشته، باعث نقص ساختاری این دندان ها می‌شود.

دکتر بهمن نیا در ادامه افزود:نقش اصلی در درمان آبسه های دندانی، نخست حذف عامل عفونت است که این عمل به صورت باز کردن راهی مثل بریدن بافتهای روی آبسه،درمان ریشه یا حتی خارج کردن دندان برای خروج چرک انجام می شود. دومین راه تجویز آنتی بیوتیک های لازم برای کامل شدن درمان و حذف عوامل عفونی است که البته هر دو مورد باید در مطب و زیر نظر دندانپزشک انجام شود. اگر آبسه ها در نواحی سطحی و در مجاورت استخوان فک باشد، می توان آن ها را کنترل و درمان کرد اما اگر این عفونت به فضاهای عمقی مانند فضاهای اطراف حلق، مجاری تنفسی و حتی اطراف مغز راه پیدا کند بسیار خطرناک است و موجب انسداد راه های تنفسی، درگیری مغز و مننژیت (التهاب پرده مغز) و انتشار در خون شود.

این دندانپزشک و جراح در مورد علائم آبسه گفت:نخستین علامت آبسه دندان دردوتورم است . فرد حال عمومی‌ اش خوب نیست و احساس درد، دشواری در بلعیدن غذا و آب، دارد. خود فرد می ‌تواند این آبسه را احساس کرده و تشخیص دهد ولی آنچه به طور معمول موجب آبسه دندانی می شود آن است که کسی که دندانش نیاز به درمان ریشه داشته باشد و در این امر تعلل می کند و عفونت از انتهای ریشه وارد بافت‌های اطراف و در نهایت استخوان اطراف دندان‌ها و مخاط می شود؛ درصورتی که آبسه در سطح زیرین دندان ایجاد شده باشد ،بیمارناچار به درمان ریشه خواهدبود و درصورت عدم مراجعه،دندان کشیده خواهدشد.

 

کدخبر: 298924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟