چگونه از پس امور خسته کننده یا روزمره بربیاییم؟

آن چه که باعث تعجب شما می شود، این است که این نقاط قوت توانمندتر از آن چیزی هستند که فکرش را می کردید.

این قوا به شما کمک می کنندکه استرس را مدیریت و بر آن غلبه کنید. آن‌ها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا شکوفا شوید و بهترین عملکرد را داشته باشید. مطالعات بسیاری این امر را نشان داده‎اند؛ اما چطور با استفاده از این نقاط قوت شخصیتی، می توان بر روزمرگی ها غلبه کرد؟ بیایید با هم بررسی کنیم.

«الن لانگر»، محقق هاروارد، این سوال را به بوته آزمایش گذاشت، او افراد را به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم کرد و از هر دو گروه خواست که فعالیتی را انجام دهند که دوست نداشتند (کاری روزمره یا خسته کننده مانند جارو زدن، شستن ظرف ها یا گردگیری خانه). برای یکی از این گروه ها دستورالعملی اضافه کرد. آن دستورالعمل این بود: در حالی که فعالیتی را که دوست ندارید، انجام می دهید، به سه نکته جدید دقت کنید؛ برای مثال افرادی که ظرف‎شستن را به عنوان «فعالیتی که دوست ندارند» انتخاب کرده اند، به تعداد انبوه حباب هایی که کف ایجاد کرده، وزن هر ظرف یا شکل حک‌شده روی آن توجه کنند. سپس گروه در این باره به آزمایش‌گر گزارش داد. نتایج نشان داد که شرکت‎کنندگان گروهی که درآن از ابتکار استفاده کرده بودند، فعالیت خسته‌کننده را بسیار لذت‌بخش یافته و همچنین گزارش دادند که حتی بعد از اتمام آزمایش، خودشان آن فعالیت را تکرار کرده اند!

در این مثال، قدرت کنجکاوی کمک کرد تا فعالیت خسته کننده و روزمره تغییر کند. کنجکاوی نه تنها باعث شد که شرکت‌کنندگان از آن وظایف تنفر نداشته باشند و اجتناب نکنند بلکه کاملا برعکس، آن‌ها را بیشتر درگیر کرد.

بیایید این موضوع را درباره تکلیف پیچیده تری بررسی کنیم. تکلیفی که بیشتر مردم آن را خسته‎کننده می دانند و از انجام آن اجتناب می کنند: تکلیف مرتب‌ کردن و تغییر فضای کار (فضای خانه).

آن چه که در ادامه می آید رویکردی گام به گام است که در آن می‌توان از نقاط قوت شخصیت که از کنجکاوی شروع می‌شود، استفاده کرد تا نه تنها امور روزمره انجام شود؛ بلکه از انجام آن‌ها لذت نیز ببریم. چرا به منابع انرژی طبیعی خود رجوع نکنیم تا به ما کمک کنند؟ پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این رویکرد موثر است؛ پس بیایید آن را به بوته آزمایش بگذاریم. این پنج گام می تواند تحت عنوان «بازبینی فضا» که در محل کارتان آن را به کار می گیرید، نام‌گذاری شود.

1- توجه‌تان را به محل کارتان بدهید. از کنجکاوی خود استفاده کنید تا به سوالاتی مانند سوالات زیر پاسخ دهید:

*در حال حاضر چه چیزی در محل کارم به شکل مناسبی موثر واقع می شود؟

*آیا فضایی که انرژی ام را افزایش داده و حس خوبی به من دهد، مناسب است؟

*چه چیزی مرا خسته می‌کند؟

*چطور می‌توانم با توجه بیشتری در محل کارم حضور پیدا کنم؟

*چطور می‌توانم ارزش های شخصی ام را در محیط کار نشان دهم ( خانواده، کار، دوستان، معنویت)؟

کنجکاو باشید و روی چیزی تمرکز کنید که برایتان اتفاق می افتد.

2- به قدرت خلاقیت خود تکیه کنید. بگذارید ایده های جدید وارد ذهنتان شود. ذهن قضاوتگر و منتقد درونی خود را رها سازید. در عوض پذیرای تمام بارش های فکری درباره ایده های مربوط به شکل محل کار خود باشید.

3. از قدرت تدبیر خود برای ساماندهی استفاده کنید. تدبیر به شما کمک می‎کند، ایده های جدید، طرح و برنامه‌ریزی کنید و تصمیم بگیرید که برای اجرا چه کاری می‌خواهید انجام دهید. برای استفاده از تدبیر با یک ایده آغاز و آن را عملی کنید. این ایده ممکن است مرتب‌کردن کشو، اضافه‌کردن عکس های جدید، آوردن گل و گیاه به محل کار یا جابه جایی مبلمان باشد.

4. با استفاده از قدرت خودتنظیمی ( مدیریت احساسات و افکار خود)، تمرکزتان را حفظ کنید.

وقتی حواستان پرت می‌شود یا علاقه‌تان به فضای کار را از دست می‌دهید، از قدرت خودتنظیمی (یا همان مدیریت احساسات و افکار با استفاده از تکنیک های خاص) برای متمرکز ماندن و بازگشتن به تکلیف فعلی استفاده کنید. این کار را بارها و بارها تکرار کنید.

5. در هر مرحله از کار از قدرت زیبایی‌شناسی خود برای لذت‌بردن از آنچه که انجام می دهید بهره ببرید.

بنشینید. نفس عمیق بکشید و فضای کار خود را مشاهده کنید. مکث کنید. به خود اجازه دهید تا حس لذت، هیجان و آرامش را از مشاهده فضای جدید احساس کنید. تجربه احساسات مثبت را ادامه دهید. از فضای کاری جدید خود تعریف و تمجید کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 275569 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟