سبک زندگی بر ژنوم افراد تاثیر دارد

همچنین به نظر می رسد که عواملی نظیر روابط اجتماعی، محیط کار و سبک زندگی بر ژنوم (ترکیب ژنی انسان) افراد تاثیرگذار است. حتی اگر افراد با ژن های خاصی به دنیا آمده باشند، روش زندگی آن ها می تواند در نوع بروز و بیان ژن ها تأثیرگذار باشد.دانشمندان معتقدند بخش هایی از DNA با نام تلومر ، میزان سرعت رشد سلول ها را تعیین می کند. تلومرهای کوتاه یکی از دلایل اصلی پیر شدن سلول های افراد به شمار می آید؛ اما تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که سلول ها می توانند عمر طولانی تری داشته باشند. به عبارت دیگر، روند پیری می تواند با شتاب کمتری رخ دهد یا اینکه حتی در مواردی ، این روند معکوس شود.

بدبینی و کاهش طول عمر

در تحقیقاتی که بین 239 زن میانسال 50 تا 65 ساله انجام گرفت مشخص شد افراد با درجه بدبینی و دشمنی زیادتر، در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های متابولیک قرار می گیرند و معمولا در سنین پایین تری فوت می کنند.

حرص خوردن و خودخوری سبب وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد. این کار باعث افزایش استرس و فشار در بدن و همچنین کوتاه تر شدن تلومرها (بخشی از ژن) می شود.

همچنین تلاش برای سرکوب کردن احساسات و افکار، تاثیرات منفی برجای می گذارد. هرچه فشار و اجبار برای این کار بیشتر باشد، جلب توجه به آن بیشتر خواهد بود. در یک مطالعه مشخص شد که اجتناب از بروز احساسات و داشتن افکار منفی باعث کوتاهی تلومرها می شود.

از طرفی حتی تمرکز نداشتن نیز برای تلومرها بد است، زیرا وقتی افراد درباره کارهایی که انجام می دهند فکر نمی کنند، هرگز به اندازه زمانی که درباره آن فکر می کنند، خوشحال و خرسند نخواهند بود.

به گزارش سلامت نیوز، از این رو توصیه می شود تا با انجام اعمال عبادی (مانند نماز خواندن، روزه گرفتن، دعا کردن و ...) ، پیاده روی (طولانی مدت) و پیروی از یک برنامه غذایی سالم، زمینه آسیب کمتر به تلومرها و افزایش طول عمر و سلامتی خودتان را فراهم کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 274782 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟