کشف دست‌تراش‌های دوره‌های نوسنگی و پارینه‌سنگی در غار انجیری

سونیا شیدرنگ سرپرست هیات کاوش باستان شناختی غار انجیری گفت: فصل نخست کاوش باستان‌شناختی در غار انجیری مرودشت فارس با تمرکز بر شناخت توالی استقرارهای پارینه سنگی، گاه‌نگاری آن‌ها و مطالعات میان رشته‌ای پیرامون آن مانند مطالعه دیرین اقلیم منطقه، زمین ریخت شناسی و آنالیز روند انباشت رسوبات از اول دی ماه آغاز شد.

وی افزود: این کاوش با همکاری بهترین متخصصان میان رشته‌ای تراز اول ایرانی داخل و خارج کشور و باستان شناسان ژاپنی موزه-دانشگاهی توکیو که منبع مالی این کاوش را تأمین کردند، انجام شد.

شیدرگ گفت: فصل نخست کاوش این مکان صرفاً برای گمانه‌زنی و ارزیابی شرایط لایه‌های برجای آن بود که از یافته‌های آن می‌توان علاوه بر تکه سفال‌های دوره آغاز ایلامی به دست تراش‌های سنگی با ویژگی‌های دوره نوسنگی و اواخر دوره پارینه‌سنگی اشاره کرد که با مقدار قابل‌توجهی بقایای جانوری مربوط به بز، گوسفند و گاو همراه بود.

به گفته وی، غار انجیری ازجمله غارهای بزرگ و ثبت‌شده منطقه مرودشت است که در اواسط دهه 50 خورشیدی توسط مایکل روزن‌برگ باستان‌شناس آمریکایی در بررسی مرودشت شناسایی و به‌عنوان یک مکان پارینه‌سنگی معرفی شد.

شیدرنگ همچنین گفت: این مکان در دو دهه گذشته بارها توسط پژوهشگران بخش پارینه‌سنگی موزه ملی و همچنین باستان شناسان جوان استان فارس بررسی شد و مجموعه مواد باستان‌شناختی به‌دست‌آمده از بررسی‌های سطحی آن موردمطالعه قرار گرفت.

این پژوهشگر اظهار داشت: کاوش در این غار با پرسش‌های بسیاری ازجمله وجود تداوم بین فرهنگ‌های پارینه‌سنگی میانی و جدید و یا چگونگی شرایط اقلیمی این مکان در دوره‌های مختلف و سال‌یابی تغییرات فرهنگی و محیطی آن انجام شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 237894 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟