دو غول ایرانی در خواب/ سرنوشت نامعلوم واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی

سال ها از انقلاب اسلامی می گذرد و همچنان دو غول فوتبال ایران یعنی باشگاه های استقلال و پرسپولیس نتوانسته اند از زیر یوغ دولت خارج شوند و بر روی پای خود بایستند.

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از قدیمی ترین های فوتبال غرب آسیا و حتی آسیا محسوب می شوند . استقلال در دهه 20 و پرسپولیس در دهه 40 شمسی شکل گرفت .

این دو تیم همواره پشتوانه اصلی فوتبال کشور و تیم ملی فوتبال بوده اند و نقش به سزایی در شکل گیری و شناسایی بازیکنان و مربیان بزرگ در فوتبال ایران داشتند. با این حال چندین سال است که دست و پای این باشگاه ها عملا بسته شده و علاوه بر بدهی و بی برنامگی ، مدت ها است که درگیر بحران های مختلف هستند .

علاوه براین مسائل ، می توان مشکلات فعلی این دو باشگاه را طبعا به دلیل نامشخص بودن وضعیت مدیریتی ، بودجه ، امکانات و برنامه ریزی در این دو باشگاه دانست . همین مسائل باعث شده تا به مرور زمان استقلال و پرسپولیس از جمع مدعیان در آسیا خارج شوند و نه تنها دیگر در غرب آسیا حرفی برای گفتن نداشته باشند بلکه دیگر نتوانند در داخل کشور ها نتایج خوبی کسب کنند .

پرسپولیسی ها و استقلالی ها هر کدام مدتی است که از رسیدن حتی به عنوان قهرمانی در لیگ برتر محرومند . بی شک عامل این ناکامی ها را می توان در بی ثباتی این دو باشگاه دید.پیش از انقلاب اسلامی این دو باشگاه به صورت خصوصی اداره می شدند و دارای امکانات و دارایی های مختلفی از جمله چندین باشگاه پایه ، زمین تمرین ، منابع مالی و .... بودند.

اما پس از دولتی شده این باشگاه ها، برخی امکانات از آن ها گرفته شد. با این حال چندین و چند مدیر در دو باشگاه تلاش کردند که با وجود دولتی بودن این دو تیم، قدم های مثبتی بردارند و سرخابی ها را به حداقل های باشگاه های فوتبال برسانند. امری که میسر نشده و در نهایت به دلیل نبود ثبات مدیریتی ، دخالت افراد مختلف در امور باشگاه ، بدهی های سنگین و وابستگی به بودجه دولتی باعث شد تا این مدیران هم نتوانند در کار خود موفق باشند .

متاسفانه این دو باشگاه که اکنون می توانستند بیش از این ها در آسیا و حتی جهان حرف برای گفتن داشته باشند به دلیل پاره ای از مسائل حال و روز خوبی ندارند و تنها با استفاده از بودجه دولتی و خرید بازیکنان دیگر تیم ها نقش مصرف کننده را دارند.

متاسفانه این دوباشگاه بزرگ فوتبال ایران حتی دارای ساختمان اختصاصی هم نیستند ! چه برسد به زمین اختصاصی ، امکانات جانبی ، شرکت های موازی ، حامیان قوی و...

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مانند دیگر باشگاه های فوتبال کشور مدت ها است که نتوانسته وارد صنعت ورزش و اقتصاد آن شوند .با این شرایط استقلال و پرسپولیس در آینده نمی توانند موفق باشند و اگر برخی از مسئولان نخواهند که این دو باشگاه مانند گذشته خصوصی شوند و بر روی پای خود بایستند به طور قطع در آینده ای نه چندان دور نام سرخابی ها مانند بسیاری دیگر از باشگاه های فوتبال کشور از جمله پاس از جغرافیای فوتبال حذف خواهد شد.

خصوصی سازی

بهمن سال 1392 بود که رئیس وقت سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که در 20 فروردین 1393 اقدام به آغاز خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت می گیرد و پیش از رقابت های جام جهانی وضعیت این دو باشگاه مشخص می شود .

سپس امیر رضا خادم به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر ورزش وقت ، در امر واگذاری دو تیم سرخابی انتخاب شد .

وی از همان ابتدا اقدام به برگزاری چندین و چند جلسه کرد و بسیاری را به خصوصی شدن این دو باشگاه امیدوار کرد. دهم اسفند 1392 بود که جلسه ای برای این امر تشکیل شد و در پایان این جلسه بسیاری به خصوصی شدن این دو باشگاه امیدوار شدند. اما در نهایت اعلام شد که تنها بخشی از سهام این دو باشگاه واگذار می شود .

پس از آن پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی ‌سازی وقت برای واگذاری دو تیم سرخابی ‌شرط‌ گذاشت و گفت: در واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس دو موضوع مطرح است که سازمان خصوصی سازی در مورد آنها از هیات وزیران خواستار تعیین تکلیف است. موضوع اول انتقال دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از گروه دو به گروه یک واگذاریهاست که بر اساس قانون Law اصل 44 باید 100درصد سهام شرکتهای گروه یک به بخش خصوصی واگذار شود اما در گروه دو، 80 درصد سهام به بخش خصوصی واگذار می شود و 20 درصد باقی مانده نزد دولت می‌ماند.

وی با اشاره به این که هیئت واگذاری علاقه‌‌مند به واگذاری 100درصد سهام این دو باشگاه است تاکید کرد: این اتفاق نیازمند مصوبه هیات واگذاری است و انتقال این دو شرکت از گروه دو به گروه یک واگذاریها از اختیارات هیات وزیران بوده و از عهده سازمان خصوصی‌سازی خارج است.

اعلام این خبر توسط رئیس سازمان خصوصی‌سازی کافی بود تا امیررضا خادم به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش و جوانان در امر واگذاری دو تیم سرخابی دست به افشاگری علیه سازمان خصوصی سازی بزند و بگوید این سازمان مانع اصلی واگذاری سرخابی است.

خادم در آن زمان گفت: آن چیزی که جای تعحب است و ما نسبت به آن معترض هستیم، ورود بی ربط سازمان خصوصی سازی و نشست‌های پنهانی و مخفیانه با علاقمندان به سرمایه‌گذاری و خرید باشگاه‌ها یا اسپانسرهای پرسپولیس و استقلال است.

اما این اختلاف و صحبت ها باز هم ادامه پیدا کرد و سرانجام باعث شد تا استقلال و پرسپولیس خصوصی نشوند!

خارج شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلیل مصوبه هیئت وزیران از لیست خصوصی سازی صورت گرفت و دلیل آن فرهنگی بودن دو باشگاه عنوان شد. سپس دیگر این دو باشگاه تنها به همین دلیل نتوانستند به لیست واگذاری بازگردند مگر آن که مجلس شورای اسلامی اجازه این کار را بدهد .

به هر صورت خارج شدن نام استقلال و پرسپولیس از لیست واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی باعث شد تا برخی به این فکر برسند که افرادی نمی خواهند این دو باشگاه خصوصی شوند .

چندی پیش بود که جعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: تا اطلاع ثانوی هیچ اقدامی برای واگذاری دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس صورت نخواهد گرفت، این در شرایطی است که با مصوبه دولت، سرخابی‌ها از فهرست واگذاری خارج شده‌اند. البته در موضوع برگزاری مزایده‌های واگذاری این دو باشگاه، سازمان خصوصی‌سازی پرقدرت ایستاد و به نوعی موافق خارج شدن آن دو از فهرست واگذاری‌ها نبودیم؛ شاید همین که این مصوبه از سوی سازمان مصوب نشد، نشانگر این است که سازمان معتقد است این دو باشگاه ورزشی نقش حاکمیتی ندارند؛ ولی به هرحال، ما یک سازمان دولتی مجری بوده که تابع دولت و مصوبات آن است؛ بنابراین دولت نظرش این بود که این دو باشگاه فرهنگی هستند و نمی‌توانند واگذار شوند.

وی گفته بود : البته سازمان خصوصی‌سازی به این نکته واقف است که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، فرهنگی نیستند و اگر خیلی تلاش کنند، دو باشگاه ورزشی به شمار می‌روند؛ در حالیکه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که استقلال و پرسپولیس به مفهوم واقعی، ورزشی هم نیستند؛ چراکه وقتی می‌گوییم یک باشگاه ورزشی است، باشگاه معانی خاص خود را دارد؛ یعنی یک باشگاه هم در رشته آقایان و هم بانوان تیم‌داری کند و در همه رده‌های سنی فعالیت و در رشته‌های مختلف باید فعالیت کند، این تعریف باشگاه است.

با این حال همچنان وضعیت باشگاه های سرخابی مشخص نیست و به طور قطع با این شرایط وضعیت دو باشگاه در آینده بدتر خواهد شد.

آشتیانی: مشکل باشگاه های دولتی در نا به سامانی مدیریتی است

در همین خصوص واعظ آشتیانی مدیر عامل سابق استقلال تهران به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بر اساس دستور کاری که وجود داشت به دلیل فعالیت فرهنگی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نام این دو باشگاه از دستور واگذاری خارج شد و در صورتی دوباره به لیست واگذاری باز می گردد که دولت چنین موضوعی را در دستور کار خود ادامه دهد.

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا هر وزیری که عوض می شود چنین مسئله ای را مطرح می کند عنوان کرد : مطرح شدن این گونه صحبت ها بیشتر جنبه تبلیغی دارد وگرنه دولت دارای کمیسیون های مختلفی است و یک وزیر هم به تنهایی نمی تواند تا تایید این کمیسیون ها را نگیرد چنین مسئله ای را عملی کند. همچنین تا زمانی که پسوند فرهنگی وجود دارد چنین امری میسر نیست .

مدیر عامل سابق استقلال معضل سرخابی ها را این گونه معرفی کرد : مشکل باشگاه های دولتی در نا به سامانی مدیریتی است و تنها به بحث خصوصی یا دولتی بودن مربوط نیست . به نظرم برخی می خواهند با این صحبت ها ناکامی باشگاه ها را توجیه کنند. حتی در بخش خصوصی هم ما شاهد آن بودیم که تعدادی از باشگاه ها به دلیل مشکلات مدیریتی نابود شدند .

آشتیانی در پایان گفت : اگر سیستم مدیریتی درستی در باشگاه ها وجود داشته باشد می توان نتایج خوبی کسب کرد و در نتیجه ارزش باشگاه را بالا برد و رفته رفته باشگاه ها را خصوصی کرد.

نباید فراموش کرد که در سیستم های دولتی بار ها کارخانه ها ، باشگاه ها و بخش های مختلف به بخش خصوصی واگذار شدند اما له دلیل مشکلات مدیریتی نابود شدند. بنابراین به نظر من مهم ترین بخش ابتدا سر و سامان دادن به بخش مدیریتی باشگاه است.

پوری حسینی : هنوز هیچ چیزی تغیر نکرده است

پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی کشور هم در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران این چنین گفت : هنوز هیچ چیزی تغییر نکرده است . تابستان گذشته هیئت دولت تصمیم گرفت که سرخابی ها را از لیست واگذاری خارج کند ، رایی که هنوز تغییر نکرده است و اگر قرار باشد اتفاق تازه ای رخ دهد حتما توسط مسئولان اعلام خواهد شد .

وی در ادامه افزود : سرخابی ها از سال گذشته از زیر نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی خارج شده اند و زیر نظر وزارت ورزش هستند . البته در گذشته هم امور این دو باشگاه توسط وزارت ورزش پیگیری می شد .

رئیس سازمان خصوصی سازی در پایان گفت : هنوز اتفاق خاصی درباره این دو تیم رخ نداده است و اگر مسئله ای پیش بیاید حتما اعلام می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 236779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟