عناب؛ داروی ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات مهم در بخش بهداشتی و زیبایی است و یافتن ترکیبی گیاهی برای جلوگیری از آن مستلزم تحقیقات بنیادی است.

در این زمینه گروهی از محققین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد پژوهش را انجام داده اند که در آن اثرات اسانس دانه عناب با غلظت‌های متفاوت بر روی فولیکول موی بدن جانوران آزمایشگاهی مدل مورد بررسی قرار گرفته است.

این مطالعه تجربی بر روی موش های سوری نر بالغ انجام شده و در آن کرم حاوی اسانس عناب به‌ترتیب با غلظت‌های: 5درصد، 10درصد و 15درصد استفاده شده است. در روز پایانی این آزمایش، نمونه‌های پوست در ناحیه مورد مطالعه جمع‌آوری و مراحل پاساژ بافتی و رنگ‌آمیزی انجام گرفت. سپس داده‌های به‌دست‌آمده نیز پس از ورود به نرم‌افزار آماری، تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین تعداد فولیکول‌های مو در پوست گروه‌های تحت درمان با کرم حاوی اسانس عناب در غلظت‌های مختلف به‌طور معنی‌داری بالاتر از میانگین تعداد فولیکول‌های پوست در دو گروه کنترل بود.

همچنین بر اساس نتایج حاصله، افزایش معنی‌داری در تعداد سلول‌های فیبروبلاست‌ها و رشته‌های کلاژن در گروه‌های در معرض کرم حاوی اسانس عناب نسبت به دو گروه‌ های کنترل وجود داشت.

محققین در نتیجه گیری از پژوهش خود اعلام داشته اند که اسانس عناب می‌تواند اثرات مفیدی بر روی روند رشد مو داشته باشد. بنابراین می‌توان از آن برای انجام تحقیقات بیشتر در درمان افراد در معرض ریزش  مو استفاده کرد.

این نتایج در «مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند» منتشر گردیده است.

 

کدخبر: 234621 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟