بهشت آرام و کوچک شما

سریع و با دقت عمل کنید

اگر حس می‌کنید که گوشه و کنار خانه شما آنطور که دوست دارید تمیز و مرتب نیست و همیشه گوشه‌ای از ذهن‌تان درگیر این قضیه است، بهترین کار این است که یک‌بار از اول شروع کنید. شما احتیاج دارید که یک‌بار تمام خانه را مثل خانه‌تکانی روز عید مرتب کنید، با این تفاوت که هدف شما از خانه تکانی تنها مرتب و تمیز کردن وسایل نیست بلکه قرار است وسایل و لوازمی را که مدت زیادی بی‌استفاده مانده‌اند به بیرون از خانه منتقل کنید. با این کار فضاهای موجود در کمدها و کشوهای شما بعد از این به‌هم ریخته و نامرتب نمی‌شوند چرا که درون کمدها به اندازه ظرفیت‌شان وسایل می‌گذارید.

فوت شماره یک

حالا که تمام خانه مرتب شده است و وسایل اضافی قرار نیست که فضای زیادی را اشغال کنند، شما می‌توانید راهکارهایی را به‌کار ببندید تا با همین روند منظم بودن را ادامه دهید. برای نخستین قدم سعی کنید همیشه سینک ظرفشویی را خالی از ظرف و براق نگه دارید. ظرفشویی پر از ظرف به شما حس نامرتب بودن را منتقل می‌کند و سطح انرژی شما را پایین می‌آورد. هر بار که سراغ آشپزی می‌روید وسایل پخت‌وپز هر مرحله را همان موقع بشویید و اجازه ندهید روی هم تلنبار شوند. بعد از آن سراغ گاز بروید و بعد از هر وعده پخت‌وپز، آن را با دستمال نمدار و مقداری اسپری مخصوص تمیز کنید. در مرحله بعد هم سراغ قسمت‌های دیگر آشپزخانه بروید؛ میز ناهارخوری و روی کابینت‌ها را هم مرتب کنید. همه این کارها در هر روز شاید فقط 15دقیقه از شما زمان بگیرد اما موجب می‌شود که خانه شما همیشه نسبتا تمیز و مرتب بماند.

فوت شماره دو

صبح‌ها زود از خواب بیدار شوید. سحرخیزی سفارش اکید دین ماست و در تغییر رویه برای زندگی مثبت نقش ویژه‌ای دارد. هر صبح بعد از بیدار شدن، تخت را مرتب کنید، پرده را کنار بزنید و اجازه بدهید پنجره‌های روشن، زندگی را به جریان بیندازد. از فرزندانتان هم همین را بخواهید؛ هر روز بلافاصله بعد از بیدار شدن، تخت‌ها را مرتب کنند. زمانی که برای مسواک صبح به سرویس بهداشتی می‌روید همانجا را مرتب کنید. دستمال کوچکی را برای تمیز کردن آینه در کنار میزتان قرار دهید و هر روز لکه‌های آن را برطرف کنید. مایع شوینده‌ای را هم برای شستن سطح سرویس بهداشتی و روشویی در گوشه‌ای از توالت بگذارید. مقدار کمی از این مایع به همراه مقدار کمی آب به تمیزی روزانه این قسمت از خانه شما کمک می‌کند. همه زمانی که شما برای این مرحله باید صرف کنید کمتر از 10دقیقه است چرا که شست و شوی سطحی ولی هرروزه شما اجازه نمی‌دهد کار نظافت به یک پروسه سخت و طاقت‌فرسا تبدیل شود.

سبد اسباب بازی‌ها

اگر فرزندان کوچکی در خانه دارید، حتما با حجم زیادی از اسباب‌بازی‌ها روبه‌رو خواهید شد که می‌توانند مثل میدان جنگ تمام خانه را به‌هم بریزند. به شما پیشنهاد می‌دهیم اسباب‌بازی‌ها را به‌صورت دوره‌ای در اختیار فرزندانتان قرار دهید. با این کار، تمرکزشان روی چند وسیله بازی محدود، بالاتر می‌رود و بهتر بازی می‌کنند، ضمن اینکه حجم به‌هم ریختگی اتاقشان با این محدود کردن اسباب بازی‌ها کاهش پیدا می‌کند. برای مقدار مشخص اسباب‌بازی‌ها هم یک سبد درنظر بگیرید و هر شب قبل از خواب از فرزندانتان بخواهید که همه وسایل را درون آن قرار دهند. اما بهتر است در قالب یک بازی این کار را به آنها یاد بدهید تا هرشب قبل از خواب اتاق را مرتب کنند.

به هال برگردید

وسایل موجود در هال، مثل مبل، تلویزیون و میزها به‌خودی خود نمی‌توانند عامل به‌هم ریختگی خانه شما باشند. وسایل خرد و ریزی که شما و سایر اعضای خانواده در این نواحی قرار می‌دهید، باعث به‌هم‌ریختگی می‌شوند. کتاب‌ها و مجله‌ها را به کتابخانه برگردانید و آنجا را هم مرتب کنید. سوئیچ و کلیدهای روی اوپن یا میزها را به جاکلیدی روی دیوار منتقل کنید. هرچیز غیر از وسایلی را که لازم است در این مکان‌ها قرار بگیرند از هال دور کنید و در محل اصلی خودشان قرار دهید. از همه افراد خانواده‌تان بخواهید دقیقا بعد از وارد شدن به خانه، کلیدها را سر جای خود قرار دهند یا کتاب‌ها و مجلات را در هر جایی از هال رها نکنند.

یک قرار هفتگی

حالا که تکلیف نظم وسایل خانه مشخص شده است، زمان آن رسیده تا سراغ گردگیری و جارو بروید. یک روز مشخص در هفته را به همین امر اختصاص دهید. زمانی که قرار است جارو بکشید، سراغ زیر مبل‌ها، کنج دیوارها و پشت درهای اتاق‌ها هم بروید. این نقاط همان مکان‌هایی هستند که مستعد جمع شدن گرد و خاک و پرز و مو هستند. برای گردگیری هم‌زمان مشخصی را درنظر بگیرید و در این مدت سرعت‌تان را طوری تنظیم کنید تا به همه قسمت‌های مدنظرتان برسید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 233729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟