نخستین جت شخصی تک موتوره دنیا

در این جت که Cirrus Vision Jet نام دارد تقریبا شاهد ساختاری متفاوت از هواپیماها هستیم. اینجا خبری از دم هواپیما به معنای متعارف آن نیست. همچنین در زیر بالها موتوری دیده نمی شود بلکه تک موتور جت آن در بالای بدنه و به طرز هنرمندانه ای تعبیه شده است.

کارشناسان عنوان «جت بسیار سبک» یا میکروجت را به این سیستم پروازی داده اند.

سیستم موتوری این جت از نوع Williams International FJ۳۳-۵A است که برای جت های بسیار سبک طراحی شده است.

جت شخصی Cirrus Vision Jet تنها ۱۶۲۰ کیلوگرم وزن دارد یعنی سبکتر از بسیاری از خودروهای فوق مدرن امروزی و جالب اینکه تا ۵۵۵ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت دارد.

برد حرکتی این جت هم در نوع خود چشمگیر است یعنی چیزی درحدود ۱۸۵۰ کیلومتر. این بدان معناست که سوار بر آن می توان بدون نیاز به سوخت گیری عرض بسیاری از کشورهای جهان را طی کرد.

اما جالب تر اینجاست که اگر با سرعت ۴۴۴ کیلومتر بر ساعت هدایت شود برد حرکتی آن به رکورد ۲۲۲۰ کیلومتر هم می رسد.

درون این جت شخصی ۵ صندلی شامل صندلی خلبان از چرم مخصوص پوشیده شده و همچنین دو صندلی مخصوص کودکان هم در نظر گرفته شده است. در نگاه اول فضای درون این هواپیما بیننده را بیشتر به یاد یک خودروی لوکس می اندازد تا یک جت شخصی کوچک.

2484020



پنجره ها نه بزرگ بلکه بسیار بزرگ هستند. همانند بوئینگ ۷۸۷، استفاده از فیبر کربنی در بخش های زیادی از این سیستم پروازی دیده می شود که همین تکنیک امکان تعبیه پنجره های بزرگتر از حد معمول را فراهم کرده است.

نکته جالب دیگر این است که بخش هدایت هواپیما تنها با چند بار لمس صفحه نمایشگر لمسی مخصوص قابل تغییر و منطبق کردن با سلیقه شخصی است.

نجات این جت شخصی تک موتوره از سقوط Fall هم در نوع خود جالب توجه است. در سقف کابین و بین فضای صندلی بخش هدایت هواپیما اهرم بزرگ قرمزرنگی دیده می شود. این اهرم CAPS یا سیستم چتر نجات Cirruss را فعال می کند. این چتر در قسمت دماغه جت و در زیر رادار قرار دارد که هواپیمای از کار افتاده را با سرعت مناسبی در مسیر فرود روی زمین نگاه می دارد.

شرکت Cirrus به عنوان سازنده این جت از دریافت ۶۰۰ سفارش برای ساخت آن خبر داده است آن هم با قیمتی درحدود دو میلیون دلار.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 272245 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟