90 دقیقه و سه امتیاز؛ آلکس نوری علیه حکم اخراج

پذیرفتن نیمکت وردربرمن، پرطرفدارترین تیم شمال آلمان چالش سختی برای او بود زیرا وضعیت وردربرمن در آن دوره خوب نبود این تیم با سرمربیگری ویکتور سکریپنیک اوکراینی توانسته بود در 6 هفته ، 1 برد و 1 تساوی و 4 باخت که سنگین ترین آن ها باخت 6 گله به تیم بایرن مونیخ بود کسب کرد و در جام حذفی نیز با قبول شکست در مقابل تیم لوته از دور مسابقات کنار رفت . با این اوصاف وردربرمن با 4 امتیاز در رده سیزدهم جدول حضور داشت .این اوضاع نا به سامان و ناخوشایند با عث شد که مدیران باشگاه به فکر جذب مربی دیگری باشند . آن ها آلکساندر نوری، دستیار ویکتور سکریپنیک و مربی فصل پیش تیم دوم وردربرمن را به عنوان سرمربی موقت تیم وردربرمن انتخاب کردند .
* از شکست تا نامزدی بهترین مربی سال 
نوری در اولین تجربه مربیگریش با وردر برمن در خانه از ماینز شکست خورد اما در دومین بازی موفق شد وولفسبورگ بحران زده را شکست بدهد و به اولین سه امتیاز فصل برسد. هفته بعد هم با دارمشتات مساوی کرد و با این امتیازات توانست خود را به رده یازدهم جدول برساند. شاهکار نوری با برمن در هفته هفتم رقم خورد؛ جایی‌که برمنی ها موفق شدند با نتیجه 2 بر یک، از سد بایرلورکوزن بگذرند . بعد از این پیروزی بزرگ مدیر باشگاه وردربرمن کلاوس دیتر فیشرحکم موقتی نوری را دائمی کرد و او را رسما سرمربی وردربرمن معرفی کرد. 
پس از دائمی شدن حکم مربیگریش در این تیم روزهای سخت فرا رسید . برمن بین هفته های هفدهم تا بیستم به ترتیب در مقابل بورسیا دورتموند ، بایرن مونیخ ، آگزبورگ وبورسیا مونشن گلادباخ نتوانست نتیجه بگیرد و 4 باخت متوالی به دست آورد باخت های متوالی برمنی ها تردیدها را درباره توانایی‌های این مربی جوان افزایش داد. اما در چند هفته بعد توانست با چند نتیجه خوب، مدیران و هواداران را امیدوار کند. سریال پیروزی ها و عدم باخت برمنی ها در لیگ آغاز شد آن ها توانستند از هفته بیست و یکم تا سی و یکم 2 تساوی 9 پیروزی کسب کنند. بهترین نتیجه‌ای که وردربرمن در این یازده هفته کسب کرد پیروزی ارزشمند در مقابل لایپزیگ ، پدیده بوندسلیگا کسب کرد و توانست با سه گل این تیم را شکست بدهد اما کسب نتایج ضعیف در 3 هفته پایانی در مقابل تیم های کلن ، هوفنهایم و بورسیا دورتموند باعث شد آن ها پس از فرایبورگ در رده هشتم لیگ قرار بگیرند و حسرت اروپایی خود را به 8 سال افزایش دهند . کار ارزشمند نوری البته در آلمان دیده شد و او به همراه ناگلزمن کاندید مربی سال آلمان شد که سرمربی جوان هوفنهایم توانست با کسب اکثریت آرا به عنوان مربی سال بوندس‌لیگا برگزیده شود.
نوری پس از پایان بوندسلیگا توانست محبوبیت زیادی را کسب کند و چهره ای شناخته شده چه برای ایرانیان و چه برای آلمانی ها شد . مصاحبه های پی در پی در تلویزیونی و پوشش اخبار وردربرمن توسط رسانه های ایرانی و بررسی عملکرد هر هفته ی او توسط برنامه 90 باعث شد که محبوبیتش دو چندان شود . 
*فصل دوم ؛ فصل چالش 
فصل جدید شروع داستان جدید برای نوری و شاگردانش بود . یکی از مهمترین دغدغه آلکس نوری در فصل جدید حفظ بنیه و بازیکنان اصلی تیم بود . بازیکنانی که فصل پیش توانستند دست به کار بزرگی بزنند مدیران باشگاه نیز ضمانت ماندگاری بازیکنان را در صورت صعود به لیگ اروپا داده بودند ولی با عدم صعود این وردربرمن به لیگ اروپا ، بازیکنان کلیدی این تیم نیز پیشنهادات قوی تر از تیم های مختلف داشتند تصمیم به جدایی از این تیم گرفتند سرجی گنبری ، فلیکس ویدوالد ، فلورین گرلیتش و سانتیاگو گارسیا بازیکنان کلیدی بودند که از این تیم جدا شدند .
نوری برای پر کردن جای خالی بازیکنان جدا شده وردر، لودوویگ آگوستینسون ؛ مدافع چپ تیم ملی سوئد را از کپنهاگ دانمارک ، جیری پاولنکا را از اسلاویا پراگ و جاروم گوندورف را به صورت رسمی و یوننیگ ژیانگ از وست برومویچ و اسحاق بلفودیل از استاندارد لیژ به طور قرضی به تیم وردربرمن آورد و با آن ها قرارداد بست .
نوری و شاگردانش اردو پیش فصل خود را در کشور سوئیس و در رشته کوه های آلپ برگزار کردند. آن ها در این مدت 6 بازی دوستانه برگزار کردند که مهمترین آن ها بازی با آژاکس بود که در دقیقه 80 این بازی اتفاق تلخی برای عبدالحق نوری هافبک 20 ساله آژاکس آمستردام، در جریان این دیدار دوستانه در زمین مسابقه بیهوش شد پس از کش قوس های فراوان او از ناحیه مغز دچار آسیب دیده بود نتوانست دیگر فوتبال بازی کند. آن ها در تورنمنت پیش فصل تلکام کاپ نیز شرکت کردند و در فینال با تک گل مغلوب بایرن مونیخ شدند.
فصل جدید فوتبالی برای تیم های بوندسلیگایی با برگزاری مرحله اول جام حذفی آغاز شد و شاگردان نوری توانستند با نتیجه پرگل و قاطع 3 بر0 تیم دسته سومی ووزبورگ کیکرز شکست بدهند و آماده حضور در بوندسلیگا بشوند .
هفته اول بوندسلیگا ، شاگردان نوری میهمان هوفنهایم بودند . تقابل ناگلزمن با نوری که هردو پدیده فصل پیش بوندسلیگا بودند جذابیت این بازی را دوچندان کرده بود . وردربرمن علی رقم بازی خوبش با تک گل آندره کرماریچ شکست خورد و بوندسلیگا را با شکست آغاز کرد.
در هفته دوم ، وردربرمن در خانه به مصاف بایرن مونیخی رفت که بحران آنجلوتی در آن تازه آغاز شده بود و این بحران باعث شده بود که طرفدار ها و بازیکنان با آنجلوتی به مشکل بخورند ولی بایرن علی رقم این داستان ها توانست با نتیجه 2 بر 0 وردربرمن را شکست بدهد . و شاگردان نوری دومین باختشان را در فصل جدید تجربه کردند. 
در هفته سوم ، وردربرمن میهمان هرتابرلین بود و توانست این تیم را درخانه متوقف کند و نوری و شاگردانش اولین امتیازشان را در فصل جدید به دست آوردند .
در هفته چهارم ، وردربرمن در خانه ودر حضور 40 هزار هوادار خود به شالکه باخت و سپس بین هفته های پنجم تا هفتم به ترتیب در مقابل تیم های ولفسبورگ ، فرایبورگ و هامبورگ به تساوی رسید . این نتایج ضعیف باعث شد سر صدای طرفداران و مدیران باشگاه را بلند شود و تا جایی رسید که مدیر عامل باشگاه که اعتماد کامل به او داشت . تصمیم گرفت به او دو بازی اولتیماتوم بدهد . وردربرمن در این دو هفته به ترتیب باید به مصاف بورسیا مونشن گلادباخ و کلن می رفت . که یک شنبه این هفته در اولین بازی اولتیماتوم داده شده در خانه به مصاف بورسیا مونشن گلادباخ رفت و بار دیگر نتوانست نتیجه بگیرد و با نتیجه 2 بر 0 شکست خورد؛ باختی که می تواند برای نوری گران تمام شود. درحال حاضر اخباری حاکی از به توافق رسیدن مدیران وردربرمن با توماس توخل، سرمربی سابق بورسیا دورتموند به گوش می رسد اما نوری بی توجه به شایعات روحیه خود را حفظ کرده است .
*آنالیز عملکرد؛ مثبت و منفی 
الکس نوری او باوجود نتایج ضعیف این فصل در این تیم عملکرد بسیار خوبی در این تیم داشته است چراکه او توانسته پس از سال ها وردربرمن را به یکی از مدعیان حضور در لیگ اروپا تبدیل کند . 
همه وردربرمن او را با وردربرمن دوران شاف مقایسه می کردند . وردربرمنی که با رهبری شاف توانست از یک تیم میانه جدول به یکی از تیم های بالای جدول تبدیل شود .او در بین سال های 1998 تا 2013 سرمربی این تیم بود و توانست در فصل 2004-2003 قهرمان بوندسلیگا بشود و بین سال های 2003 تا 2010 دوران اوج خودشان را می گذراند و 3 سال پیاپی توانست در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا حضور بیابد . 
*مهمترین تغییر تاکتیکی که نوری در این تیم ایجاد کرد . تغییر استایل بازی بود .وردربرمن قبل از او یک تیم قدرتی بود و از ارکان سرعتی خود استفاده نمی کرد ولی او بنیه تیم را تغییر داد و وردربرمن را سرعتی تر کرد . حضور مانه مهاجم گلزن تیم دوم وردربرمن در ترکیب اصلی و نیمکت نشینی کلودیو پیزارو و آرون یوهانسون در این راستا بود . او رویه ی حملات خود را نیز تغییر داد و به بازی سازی از جناحین و شوت های محکم پشت محوطه جریمه روی آورد . حضور بازیکنانی همچون عزت هایروویچ ، فین بارتلز که با آمدن نوری به دوران اوجش رسید ، زلاتکو یونوزویج ستاره و کاپیتان تیم ملی اتریش و مکس کروس ستاره فصل پیش وردربرمن باعث شد که وردربرمن به یک تیم شوت زن ، و حضور لامین سانه و نیکلاس مویساندر ، میلوش ولیجکویچ ، توماس دیلینی به یک تیم سر زن تبدیل شود.
* در مقابل عدم هماهنگی بین مدافعین میانی این تیم یعنی لامین سانه ، میلوش ولیجکوویج و نیکلاس مویساندر در این فصل به ضرر تیم نوری بود و این عدم هماهنگی باعث شد که در کار های دفاعی این تیم ضعف داشته باشد تا اینجای فصل 9 گل دریافت کند .مهمترین نقطه ضعف این تیم در این فصل کرنرها و ضربات هوایی می باشد که 4 گل دریافت شده ار 9 گل مربوط به این ضعف است 
* نوری هفته آینده به مصاف تیم کلن ی می رود که این تیم نیز همانند وردربرمن فصل خوبی را پشت سر نمی گذارد و آن ها نیز فصل پیش علی رغم کسب رده چهارم در بوندسلیگا این فصل پس از وردربرمن در اخرین رده بوندسلیگا قرار دارند . برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318578 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟