قراردادهایی که در سازمان لیگ آب می‌رود

یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته در سازمان لیگ به وجود آمده، دریافت مبلغی از اعضای کادرفنی، کادرپزشکی و بازیکنان شاغل در لیگ برتر است. موضوعی که همواره با اعتراض فعالان فوتبال مواجه شده است، اما کاری از دست آنها بر نمی‌آید، چراکه طبق قوانین مجبور هستند درصدی از قراردادهایشان را به سازمان لیگ پرداخت کنند. جالب اینکه در قبال پرداخت این مبالغ هیچ خدماتی نیز به مربیان، اعضای کادرپزشکی و بازیکنان ارائه نمی‌شود. در این گزارش به موضوع درآمدزایی این سازمان از قرارداد مربیان، بازیکنان، کادرپزشکی و سایر اعضای تیم‌ها پرداخته شده است. درآمدی که برای یک فصل فوتبالی بالغ بر 11 میلیارد تومان خواهد شد.
بر اساس قوانین سازمان لیگ، مربیان و بازیکنان مجبور هستند ابتدای هر فصل 3 درصد از مبلغ قرارداد خود بابت حق عضویت و 2 درصد از قرارداد را بابت حق ثبت‌نام به این سازمان پرداخت کنند. همچنین مبلغ دو میلیون تومان نیز برای صدور کارت مربیگری و یا کارت بازی دریافت می‌شود. به طور میانگین تیم‌های لیگ برتری با یک سرمربی، 6 مربی(3 مربی فنی + مربی بدنساز + مربی گلر + آنالیزور ) قرارداد امضا می‌کنند. اگر میانگین قرارداد سرمربی را 700 میلیون تومان(بسیاری از سرمربیان لیگ برتری بیشتر از این مبلغ دریافت می‌کنند) و میانگین قرارداد هر مربی را 100 میلیون تومان در نظر بگیریم، این هزینه برای هر تیم یک میلیارد و 300 میلیون تومان می‌شود.
اگر این مبلغ را برای 16 تیم لیگ برتر در نظر بگیریم، 20 میلیارد و 800 میلیون تومان مبلغ قرارداد کل کادرفنی تیم‌های لیگ برتری خواهد بود. 5 درصد این مبلغ یک میلیارد و 40 میلیون تومان است که براساس قانون Law سازمان لیگ مربیان مجبور به پرداخت این مبالغ هستند.
از سوی دیگر هر تیم 16 سرپرست با میانگین قرارداد 80 میلیون تومان و 16 مدیررسانه‌ای با میانگین قرارداد 50 میلیون تومان به علاوه پزشک و فیزیوتراپ با میانگین قرارداد 200 میلیون تومان در اختیار دارد که جمع این مبالغ برای هر تیم تقریبا 330 میلیون تومان خواهد شد. با احتساب ضرب و تقسیم های متداول از مبالغ قرارداد این افراد در تیم‌های لیگ برتری مبلغی در حدود 264 میلیون تومان بابت 5 درصد از قرارداد این بخش به سازمان لیگ اختصاص پیدا می‌کند.
به عبارت بهتر سازمان لیگ برای عقد قرارداد با اعضای کادرفنی و کادرپزشکی تیم‌های لیگ برتری در یک سال حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان درآمدزایی خواهد داشت و البته این به غیر از دو میلیون تومان‌هایی است که بابت صدور کارت مربیگری و حضور در کنار زمین صادر می‌کند. جالب اینکه در صورت گم‌شدن این کارت‌ها مبلغ دو میلیون تومان مجددا باید به سازمان لیگ بابت صدور یک کارت ساده پرداخت شود.
شاید تصور کنید سازمان لیگ بابت دریافت این مبالغ از مربیان و پزشکان، خدمات خاصی به آنها ارائه می‌دهد؛ اما اینطور نیست. بارها دیده شده سازمان لیگ در جایی که باید پشت مربیان بایستد و در قبال طلب آنها از باشگاه‌ها پیگیر باشد، جوابگو نبوده و حمایت خاصی از آنها انجام نداده است. جالب اینکه قانون درباره فسخ قرارداد با مربیان هم تغییر کرده تا همه‌چیز کاملا به ضرر آنها باشد. به این ترتیب که در گذشته اگر باشگاهی قصد داشت مربی اش را اخراج کند،‌ باید ابتدا برگه فسخ قرارداد با آن مربی را می‌آورد تا کارت مربی جدید صادر شود؛ اما دو سال است که این قانون برداشته شده تا باشگاه‌ها بدون مشکل بابت برگه فسخ قرارداد، بتوانند با مربی جدید همکاری‌شان را آغاز کنند. همین می‌شود که مربیان باید به کمیته انضباطی شکایت کنند و معمولا در دریافت مطالبات خود ناکام می‌مانند. نکته جالب اینکه در همین خصوص هم برای فدراسیون درآمدزایی می‌شود؛ چراکه فرد شاکی باید دو درصد از رقم قراردادش را به حساب فدراسیون واریز کند تا دادرسی انجام شود و کمیته انضباطی به موضوع ورود کند. در نهایت هم یک حکم صادر خواهد شد که قدرت اجرایی ندارد. این مساله در قبال بازیکنان فوتبال نیز انجام می‌شود و آنها هم باید این دو درصد را بابت شکایت از باشگاه‌های قبلی خود پرداخت کنند.
از کنار موضوع مربیان و کادرپزشکی تیم‌های لیگ برتری که بگذریم، باید به دریافتی سازمان لیگ از بازیکنان اشاره کنیم که البته احتساب این رقم با توجه به قراردادهای متفاوت کار ساده‌ای نیست. اما اگر میانگین قرارداد هر بازیکن در لیگ برتر را فقط 400 میلیون تومان فرض کنیم، با توجه به اینکه هر تیم معمولا 28 تیم اصلی خواهد داشت، هزینه قرارداد بازیکنان به طور میانگین در هر تیم لیگ برتری 11 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود. یعنی هر 16 تیم لیگ برتر 179 میلیارد و 200 میلیون تومان مبالغ قرارداد بازیکنان‌شان خواهد بود. با این شرایط حداقل 8 میلیارد و 960 میلیون تومان به سازمان لیگ داده می‌شود. از سوی دیگر مبلغی که با توجه به اپیدمی شدن قراردادهای میلیاردی برای یک فصل بسیار بیشتر از آنچه احتساب شده، است. ضمن اینکه اگر کل بازیکنان شاغل در لیگ برتر را با همان فرمول حساب کنیم، 448 نفر می‌شود و اگر هرکدام از این بازیکنان مبلغ دو میلیون تومان بابت صدور کارت بازی‌شان پرداخت کنند، 896 میلیون تومان به حساب سازمان لیگ واریز می‌شود. به عبارت بهتر سازمان لیگ دست کم حدود 10 میلیارد تومان سالیانه از قرارداد بازیکنان درآمد خواهد داشت.
با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد سازمان لیگ از قرارداد اعضای تیم‌های لیگ برتری برای یک سال حداقل 10 میلیارد و 500 میلیون تومان درآمدزایی دارد و بر اساس ادعای مربیان و بازیکنان هیچ خدماتی نیز به آنها ارائه نمی‌شود. باید دید این مبالغ که در قبالش کاری هم انجام نمی‌شود، در چه بخشی از فوتبال هزینه می‌شود و چرا هیچ بازدهی مشخصی درباره آن وجود ندارد.
یکی دیگر از مواردی که شاید ارتباطی به سازمان لیگ نداشته باشد و هیات‌های فوتبال از آن سود می‌برند، حق خروج از استان است. به این ترتیب که هر مربی یا بازیکنی که بخواهد از یک تیم به تیمی از شهرستان دیگری برود،‌باید مبلغی در حدود 10 میلیون تومان به حق خروج از استان به هیات فوتبال پرداخت کند که این امر مبلغ هنگفتی را به حساب هیات‌ها واریز می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 317433 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟