نامجو مطلق:کمیته فنی در حد انتخاب سرمربی استقلال نیست

فرصتی دست داد تا با مجید نامجومطلق پیشکسوت باشگاه استقلال Esteghlal در مورد شرایط تیم و حضور شفر به عنوان سرمربی گفتگویی داشته باشیم. او که شفر را انتخاب جذابی برای استقلال نمی داند، معتقد است مدیران باشگاه این مربی را صرفا برای در امان ماندن از تیر انتقادات جذب کرده اند.
انتخاب شفر را به عنوان سرمربی استقلال چطور می بینید؟
شفر مربی بزررگ و کارنامه داری است و در تیم های خوبی کار کرده است. او بهرحال کسی است که فوتبالش را در بوندس لیگا آموخته و سالها در این لیگ با کیفیت کار کرده هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی. او در تیم های ملی معتبری نیز کار کرده و طعم قهرمانی را نیز چشیده است. درست است که چند سالی را هم در فوتبال کشورهای عربی کار کرده ولی واقعیت این است که او در سالهای اخیر فعالیت مهمی نداشته و نمی توان او را مربی به روزی دانست. 
سن بالای شفر یکی از انتقادات مهم به این مربی است.
قطعا شرایط سنی بالای او نیز مزید بر علت می شود تا نتوانیم او را انتخاب خوبی برای استقلال بدانیم. بی شک سن مربی آیتم مهمی است که نمی توان از آن به راحتی عبور کرد. در فوتبال روز دنیا میانگین سنی مربیان بسیار پایین آمده و تنها استثناهایی مثل ونگر هستند که مشغول به کارند. نوع برقراری ارتباط، هیجان و انگیزه می طلبد که شما در سنی باشید که هم پختگی لازم را داشته باشید و هم انرژی زیاد برای مقاومت در شرایط مختلف. 
چرا قرارداد او را 6 ماهه عقد کردند؟
نوع عقد قرارداد با شفر هم این باور را تقویت می کند هیئت مدیره تنها به فکر فرار Escape از انتقادات پیشکسوتان و هواداران بوده وگرنه عقد قرارداد 6 ماهه آن هم با این مبلغ تنها مختص مربیان درجه چندی است که از روی بیکاری به آن تن می دهند. 6 ماه قرارداد زمانی است که شفر یا هر مربی دیگری بتواند از فوتبال ایران و استقلال شناخت پیدا کرده و بعد به فکر قهرمانی و اهداف بزرگ باشد. هرچند نمی توان قضاوتی کرد و از اکنون آیه یاس خواند. به نظرم او با این شزایط سنی چیزی برای از دست دادن ندارد و حضورش در استقلال با این شرایط تجربه متفاوتی برای اوست.
شفر می تواند برانکوی پرسپولیس باشد؟
همه دغدغه ما پیشکسوتان که سالها برای این تیم خون دل خورده ایم و هواداران موفقیت استقلال است ولی بدون تعارف باید بگویم که تاریخ نشان داده مربیان آلمانی در ایران موفق نبوده اند. درست است که آنها صاحب تفکرات حرفه ای و برنامه مدار هستند اما شما دیدید که رولند کخ، کریستوف دام و حتی یورگن گده نتوانستند در فوتبال ایران توفیقی کسب کنند. تنها می توانیم امیدوارم باشیم که شفر سنت شکنی کرده و در تیم را در مسیر موفقیت قرار دهد. 
شما مربی بهتری برای استقلال سراغ دارید؟
برای استقلال گزینه های بسیار بهتری داشت و می توانست با انتخابی دقیق تر یکی مثل فاتح تریم را جذب کند تا شاهد فصل نویی در تاریخ باشگاه استقلال باشیم. قبول دارم که رقم پیشنهادی این مربی بسیار بالا بود ولی باید پذیرفت که مربیان بزرگ هم هزینه های خاص خودشان را دارند. شما می توانید با چنین مربیانی بلندمدت برنامه ریزی کنید و از تیم توقع موفقیت در ایران و آسیا را داشته باشید. بازهم تاکید می کنم قصد پیش داوری در مورد شفر را ندارم و نمی گویم او موفق خواهد بود یا نه اما یقینا شفر جذابیت های یک مربی خوب و یک انتخاب جذاب برای این مقطع استقلال را ندارد. این را هم بگویم که شرایط ابتدای فصل طوری بود که می بایست مربی تیم حفظ می شد و نیازی در خصوص تغییر کادر فنی احساس نمی شد وگرنه آوردن یک مربی بزرگ آن هم در این برهه برای هیچ تیمی کار خیلی درستی نیست مگر اینکه در تنگنا باشید. 
نقش کمیته فنی را در اتفاقات اخیر استقلال چطور ارزیابی می کنید؟
من اصلا و به هیچ عنوان کمیته فنی را قبول ندارم و به نظرم این افراد در حد استقلال و این جایگاه نیستند که بخواهند برای تیم سرمربی انتخاب کنند. هرچند خوب می دانم که این افراد هیچ نقشی در انتخاب سرمربی نداشتند و آمدن شفر برنامه مشترک اعضاء هیئت مدیره برای کم کردن حجم انتقادات هواداران بوده است. تنها تصمیم درست این کمیته انتخاب بیژن طاهری و سیروس دین محمدی به عنوان دستیار ایرانی شفر بود که آن هم فعلا از طرف این مربی آلمانی وتو شده است. بهرحال این دو از پیشکسوتان استقلال هستند که باید در کنار مربیان مختلف قرار بگیرند تا به دانش مربیگری شان افزوده شود. 
فکر می کنید حضور فرهادی مجیدی در کادر فنی برای اسقلال مفید باشد؟
به نظرم فرهاد مجیدی خیلی پخته تر از آن است که در مقطع کنونی به استقلال بیاید و دستیار یکی مثل شفر شود. او پتانسیل فراوانی دارد و امیدوارم در زمان درستش به استقلال اضافه شود. 
بازی تیم ملی و توگو را دیدید؟
بله بازی خیلی خوبی بود. به نظرم تیم ملی با کی روش به درستی مسیرش را ادامه می دهد و در دیدار با توگو نیز کی روش از فرصت استفاده کرده و تقریبا تمام نفراتش را به بازی گرفت. تجربه بازی با یک تیم افریقایی وقتی مطمئن هستیم یکی از هم گروه های ما از این قاره است، فرصت خوبی است تا به مرور برنامه های فنی بپردازیم. قطعا دیدار با روسیه هم می تواند یک بازی با کیفیت برای ما باشد و دستاوردهای خیلی خوبی را برای تیم ملی در پی داشته باشد. من موفقیت این تیم خوشبین هستم و امیدوارم تیم ملی به همین شکل کارش را در اوج ادامه بدهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 314584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟