سپاهانِ کرانچار را چه شده است؟

فصل گذشته زلاتکو کرانچار پس از نتایج نه چندان خوب عبدالله ویسی جایگزین این مربی شد و در 6 دیداری که هدایت طلایی پوشان را بر عهده داشت، موفق به کسب نتایجی امیدوار کننده شد؛ نتایجی که باعث شد هواداران سپاهان با خوش بینی محض به فصل پیش رو بیاندیشند، اما با گذشت 7 هفته از رقابت های لیگ هفدهم طلایی پوشان تنها به دلیل تفاضل گل بهتر در رتبه ی انتهایی جدول نیستند.
کرانچار در بازگشت به ایران 6 مسابقه پیش رو داشت و موفق شد با 4 پیروزی، یک تساوی و یک شکست در هفته پایانی برابر استقلال Esteghlal تهران کارنامه ای خوب از خود به جا بگذارد، اما سپاهانِ کرانچار را چه شده که حالا از 7 دیدار لیگ هفدهم تنها 7 امتیاز کسب کرده است.
در ادامه به دلایلی اشاره می کنیم که احتمالا در نتایج کسب شده و تغییر محسوسی که تیم کرانچار در نتیجه گیری داشته، دخیل بوده اند.
• از دست دادن حاج صفی
عملکرد احسان حاج صفی در لیگ شانزدهم با هر معیاری برای یک مدافع چپ منحصر به فرد بوده است. این بازیکن که از هفته سوم لیگ شانزدهم و در دیدار برابر صنعت نفت آبادان پس از یک فصل حضور در فوتبال آلمان به ترکیب طلایی پوشان بازگشت، در طول فصل با 8 پاس گل و زدن 5 گل نمایشی در خور توجه داشت. حاج صفی در لیگ برتر پانزدهم تا هفته پنجم در سپاهان بود و با کسب ۴ برد و یک مساوی، ۱۳ امتیازی شد. پس از هفته پنجم این بازیکن چپ پا به بوندسلیگای دو رفت و افت طلایی پوشان با حسین فرکی که در نهایت با اخراج این مربی همراه شد، آغاز شد.
حاج صفی در این فصل با جدایی از جمع سپاهانی ها راهی یونان شد تا سال قبل از جام جهانی را در یک تیم اروپایی توپ بزند. و سپاهان هم تا پایان هفته هشتم لیگ هفدهم عملکرد ضعیفی داشته و تنها هفت امتیاز به دست آورده است. بی شک گل حاج صفی به گسترش فولاد تبریز در زمان حضور کرانچار را می توان در میان بهترین گل های فصل طبقه بندی کرد که نشان از اهمیت حضور این مهره در روند نتیجه گیری سپاهان داشته است.
• عدم حفظ سرور جپاروف
سرور جپاروف در نیم فصل لیگ شانزدهم مورد توجه منصوریان قرار گرفت و به ایران آمد، اما پس از اینکه نتوانست به دلیل محرومیت استقلال از نقل و انتقالات با این تیم قرارداد امضاء کند، با تفاهم نامه ای که میان دو باشگاه استقلال و سپاهان امضا شد در اختیار باشگاه اصفهانی قرار گرفت. ویسی البته نتوانست از ویژگی ها و توانایی های جپاروف در تاکتیک تیمی خود به خوبی استفاده کند، اما در 6 دیداری که کرانچار هدایت سپاهان را برعهده گرفت، این بازیکن به رهبر خط میانی سپاهان بدل شد و به خوبی جای خالی نویدکیا که با افت او در سپاهان مشهود شده بود، را پر کرد. طلایی پوشان در پنجره تابستانی و با توجه به علاقه کرانچار تلاش زیادی برای ادامه همکاری با هافبک خلاق ازبکستانی و برنده دو بار عنوان بهترین بازیکن آسیا داشتند، اما در نهایت این منصوریان بود که توانست جپاروف را برای بازی در استقلال متقاعد کند. بی شک فقدان جپاروف که در فصل جاری نیز تنها پیروزی علیرضا منصوریان با شوت زیبای این بازیکن در مقابل تراکتورسازی به دست آمد، می تواند یکی از دلایل از هم پاشیدن تیمی باشد که کرانچار در 6 دیدار انتهایی فصل شانزدهم در اختیار داشت؛ به خصوص اینکه رافائل کریولارو نیز که برای جایگزینی او آمده است، به دلیل عدم آمادگی بدنی به هیچ وجه نتوانسته مهره ای تاثیرگذار در تیم باشد.
• خط دفاعی ناهمگون
طلایی پوشان در پایان فصل گذشته شجاع خلیل زاده، موسی کولیبالی و احسان حاج صفی را به عنوان سه عنصر اصلی خط دفاعی از دست دادند و سعید آقایی، حسن جعفری، سیاوش یزدانی، عزت پورقاز و البته ژایرو رودریگوئز برزیلی را جایگزین کردند، تا تغییرات صد در صدی را در خط دفاعی خود تجربه کنند. این خط دفاعی تاکنون 11 گل در 8 دیدار دریافت کرده که نشان از عدم هماهنگی آنها دارد. در حالی که در 6 دیدار انتهایی لیگ شانزدهم سپاهانی ها با حضور کرانچار تنها 4 گل دریافت کردند. به نظر می رسد این خط با توجه به اینکه اکثر آنها بازیکنان شناخته شده ای هستند برای هماهنگی و عملکرد بهتر همچنان به زمان نیاز دارد.
• خط تهاجمی از کار افتاده و پر استرس
نبود یک پلی میکر شش دانگ باعث شده تا سپاهانی ها با مشکل ایجاد موقعیت های گلزنی روبرو باشند. شاگردان کرانچار در 8 دیدار گذشته نشان داده اند که به خوبی می توانند توپ را در میانه میدان بین یکدیگر رد و بدل کنند؛ ولی نمی توانند در نزدیکی محوطه جریمه حریف به همین میزان خوب باشند. طلایی پوشان فصل گذشته در 6 دیدار 9 بار گلزنی کردند، اما این فصل در 8 مسابقه 6 گل زده اند، که نشان از افت عملکرد مهاجمین این تیم دارد. ساسان انصاری و مروان حسین دو مهاجم اصلی طلایی پوشان تا اینجای فصل تنها 2 گل زده اند که نشان از تحت فشار بودن و استرس بالای آنها دارد. البته سرمربی کروات سپاهان بارها به مشکل عدم گلزنی مهاجمانش اشاره داشته و در نهایت باید ببینیم چه راهکاری برای خروج از این وضعیت در سر خواهد داشت.
• تغییرات زیاد
سپاهان فصل را با تغییرات زیادی در تمام خطوط خود آغاز کرده است و عدم هماهنگی این نفرات می تواند یکی از دلایل عمده عدم نتیجه گیری تیم کرانچار در هشت هفته ابتدایی لیگ هفدهم باشد.
اخیرا و پس از شکست طلایی پوشان مقابل نفت تهران جلسه ای میان کرانچار و محسن طاهری مدیرعامل سپاهان برگزار شد که اضافه شدن یک دستیار جدید خروجی آن بوده است. البته به قطع یقین موارد دیگری هم می تواند به این لیست اضافه شود، اما چیزی که واضح است تفاوت عملکرد کرانچار در لیگ شانزدهم و لیگ هفدهم است، که در بدترین حالت می تواند به خریدهای اشتباه نیز اشاره داشت.
سپاهان پس از شکست برابر نفت بحران زده وارد فاز جدیدی از دوران حضور کرانچار شده است و در نهایت باید ببینیم این سرمربی کروات با تجربه چه راه کاری برای پوشش نقصان های خود در ادامه مسابقات خواهد داشت و اینکه سرانجام آیا خریدهای جدید طلایی پوشان می توانند توانایی های خود را نشان دهند یا خیر؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 313615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟