چهره جدید تیم ملی با قدوس و ابراهیمی

زمان خیلی زیادی به جام جهانی 2018 روسیه نمانده است و در این مدت تیم ها دیگر فرصت تغییرات آنچنانی در ساختار فنی و ترکیبشان ندارند. کارلوس کی روش نیز در فاصله زمانی مانده به آغاز جام جهانی بیشتر در صدد ترمیم و تقویت تیمش است. با این وصف ترکیب و روش هایی که کی روش در بازی های دوستانه پیش رو به کار می گیرد می تواند سبک و سیاق بازی های ما در جام جهانی را نیز نشان بدهد.
دروازه؛ علامت سوال بزرگ کی روش
امروز به نظر بزرگترین تردید و علامت سوال کارلوس کی روش برای ساختن ترکیب ایده آل برای جام جهانی درون دروازه باشد. بیرانوند که فصلی امیدوار کننده را در تیم ملی و پرسپولیس سپری کرده بود ناگهان در فصل جدید افتی جدی کرد و در بازی های اخیر تیم ملی و پرسپولیس پراشتباه بود و گل های زیادی هم خورد. کی روش اما علیرضا حقیقی، حامد لک و محمد رشید مظاهری را نیز برای این دوبازی به تیم ملی دعوت کرده است. در این بین علیرضا حقیقی به دلیل تجربه حضور در جام جهانی و بازی در فوتبال اروپا شاید اصلی ترین گزینه برای جانشینی بیرانوند به نظر برسد هرچند نباید فراموش کنیم که او مدت ها است از ترکیب تیم ملی دور بوده است. مظاهری و لک دو دروازه بان دیگر حاضر در اردو نیز شانس بازی در این دو دیدار دوستانه را دارند و شاید بتوانند از همین فرصت اندک پست شماره یک را بقاپند.
4-3-3 محبوب آقای کی روش
کارلوس کی روش در سال های اخیر و در بیشتر مواقع تیم ملی را با روش 3-3-4 به میدان فرستاده است. این در حالی است که تیم ملی در سال های ابتدایی حضور کی روش با روش 1-3-2-4 بازی می کرد. اما کی روش مربی است که بازی با مهره ها را به خوبی بلد است و بعد از کنار رفتن نسل طلایی هافبک های دفاعی یعنی آندرانیک تیموریان و جواد نکونام روش تیم ملی را روی 4-3-3 سوئیچ کرد. هرچند او کماکان نمی تواند از علاقه اش به 1-3-2-4 بگذرد.
ابزار کی روش
کی روش برای رسیدن به ترکیب ایده آلش برای جام جهانی ابزار لازم را در اختیار دارد با این حال هنوز نمی توان ترکیب ثابت تیم ملی را حدس زد؛ چراکه سرمربی تیم ملی اصولا اهل تغییر مهره ها است. او در خط دفاع تقریبا دو مهره ثابت دارد. مرتضی پورعلی گنجی و رامین رضاییان دو بازیکنی هستند که به نظر تا حدودی خودشان را در ترکیب ثابت تیم ملی ثبت کرده اند. وریا غفوری دیگر مدافع راستی است که پیش از این توانسته است نظر سرمربی تیم ملی را جلب کند. در دفاع چپ اما میلاد محمدی آنقدر در این بازی های اخیر تیم ملی خوب بوده است که کماکان می تواند مهره اصلی کی روش باشد و شاید همین موضوع باعث شود تا کی روش برای استفاده از تمام پتانسیل تیم، به استفاده از دو هافبک دفاعی رو بیاورد؛ چرا که یک چپ پای دیگر هست که کی روش نشان داده به بازی او علاقمند است و او احسان حاج صفی است. با این وصف نبود میلاد محمدی در بازی برابر توگو باعث خواهد شد که نه تنها حاج صفی احتمالا در دفاع چپ بازی کند؛ بلکه احتمال بازی با روش 1-3-2-4 را نیز کاهش می دهد. درباره دفاع وسط و در پست کناری پورعلی گنجی ابهام وجود دارد. سیدجلال حسینی که اکنون نامش در لیست تیم ملی وجود دارد، مدتها است که نتوانسته در تیم ملی و پرسپولیس بازی کند. محمد انصاری که در بازی های اخیر تیم ملی فیکس بوده نیز در این دوره توسط کی روش از تیم ملی خط خورد. در این پست و برای دو بازی تدارکاتی پیش رو روزبه چشمی و محمد حسین کنعانی زادگان تنها گزینه ها به غیر از سیدجلال هستند و این خودش مساله خط دفاعی تیم ملی را جذاب تر هم می کند.
مرکز قدرت تیم ملی
مرکز قدرت تیم ملی ایران خط هافبک است. تا قبل از بازی با کره جنوبی ، قطعا گزینه اصلی پست هافبک دفاعی تیم ملی در جام جهانی سعید عزت اللهی بود اما تیم ملی او را حداقل برای اولین بازی تیم در جام جهانی ندارد. خبر خوب برای کی روش بازگشت امیدابراهیمی بعد از آن مصدومیت طولانی است. اگر کی روش بخواهد در بازی برابر توگو و روسیه ترکیب تیم ملی در بازی اول جام جهانی را محک زده و از یک هافبک دفاعی استفاده کند، امید ابراهیمی شانس اصلی است اما اگر بنا به استفاده از دو هافبک دفاعی باشد، حاج صفی هم می تواند در کنار او بازی کند. نفر ذخیره تیم ملی در این پست اکبر ایمانی است.
3 یا 5 هافبک
اگر کی روش از دو هافبک دفاعی استفاده کند آن وقت تیم ملی از 5 هافبک استفاده خواهد کرد و آن وقت سه هافبک دیگر مقابل هافبک های دفاعی بازی خواهند کرد. در لیست تیم ملی احمد عبدالله زاده، مهدی ترابی، وحید امیری و اشکان دژاگه نیز در بخش هجومی حضور دارند.
اما با توجه به لیست بازیکنان به نظر می رسد تیم ملی با سه هافبک بازی کند. اشکان دژاگه بازیکن ثابت و کاپیتان تیم ایران است اما اشکان هم به دلیل مصدومیت در این بازی تیم ملی را همراه نمی کند و همین باعث می شود تغییرات در بخش هجومی هافبک تیم ملی اجتناب ناپذیر باشد. با این وصف وحید امیری و مهدی ترابی شانس بیشتری نسبت به دیگر بازیکنان این پست برای بازی دارند. احمد عبدالله زاده دیگر بازیکن این پست است اما نکته این جا است که علیرضا جهانبخش و سامان قدوس نیز توانایی بازی در این پست را دارند و البته این احتمال وجود دارد که قدوس جانشین دژاگه شود و در پست مورد علاقه اش بازی کند. حضور قدوس به جای دژاگه می تواند ترافیک را در خط حمله کمی کاهش بدهد.
جانشین طارمی
دعوت از کاوه رضایی به تیم ملی در این مقطع بیانگر یک حقیقت جالب است. این که کی روش و برانکو با وجود اختلافاتی که در ماجرای اردوهای تیم ملی دارند، از نظر فوتبالی شبیه به هم فکر می کنند چرا که هر دو این بازیکن را معادلی مناسب برای جانشینی مهدی طارمی می دانند. با محرومیت طارمی که بازیکن اصلی سرمربی تیم ملی در فاز هجومی است حالا بهترین آلترناتیو او یعنی کاوه رضایی به تیم ملی دعوت شده است. اما کی روش در خط حمله خوشبخت ترین مربی فوتبال آسیا است چرا که تعدادی از بهترین مهاجمان آسیا در یک زمان خاص در تیم ملی ایران جمع شده اند. طارمی که محروم است اما سردار آزمون و قوچان نژاد هستند و البته سامان قدوس که بیشترین شانس را برای بازی به جای مهدی طارمی دارد. در این خط حمله جذاب دو ستاره دیگر به نام های کریم انصاریفرد و علیرضا جهانبخش هم حضور دارند که البته جهانبخش به دلیل بازی در پست وینگر شانس بیشتری برای بازی دارد.
بازی با سه مهاجم
تعداد بالای مهاجمینی که کی روش به تیم ملی دعوت کرده، حکایت از بازی این تیم با سه مهاجم در دو بازی پیش رو دارد. بازی هایی که می تواند ماکتی از تصویر تیم ملی در رقابت های جام جهانی باشد؛ هرچند کی روش نشان داده یک مربی است که به خوبی بازی با مهره ها را بلد است و ممکن است هر حریفی را شگفت زده کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 312751 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟