مرورری بر داربی دو تیم محبوب فوتبال جنوب

فولاد و صنعت نفت در هفته هفتم از رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور یک داربی را برای فوتبالدوستان خوزستانی تدارک دیده اند.
هرچند که این دو تیم در رقابت های مختلف بارها برابر هم صف آرایی کردند، اما از زمان پیدایش لیگ برتر فوتبال ایران تعداد دیدارهای فولادمردان و برزیلی های ایران از تعداد انگشتان دست بالاتر نمی رود. این دو تیم که مجموعا 10 رویارویی لیگ برتری را تجربه کرده اند، نشان داده اند که در نمایش فوتبال زیبا و خوزستانی از هیچ چیزی دریغ نکرده و دیدارهای آنها همواره با چاشنی تکنیک و گل همراه است. آمار می گوید که در دیدارهای رو در روی این دو تیم 32 گل به ثبت رسیده که البته سهم فولادی ها 22 گل و 10 گل هم از آن نفتی هاست. در تعداد برد ها نیز کفه ترازو به سمت فولاد سنگینی می کند؛ 6 در برابر یک. دربی خوزستان همچنین 3 نتیجه تساوی مشابه 2 بر 2 را هم در آرشیو خود دارد.
به بهانه بازی این دو تیم در هفته هفتم لیگ برتر، تاریخچه بازی هایشان در لیگ را ورق می زنیم.
لیگ ٨١-٨٢
زودترین زمان برگزاری دربی این دو تیم در طول رقابت های لیگ به فصل 82-81 برمی گردد. روز جمعه 17 آبان و از هفته چهارم این دو تیم در ورزشگاه آبادان مقابل هم قرار گرفتند. گل اول را دهقانی در دقیقه 4 برای فولاد بثمر رساند اما پس از آن جنامی و سید عباسی نتیجه را به سود آبادانی ها کردند. اما این پایان کار نبود چرا که داوود دهقانی، گلزن آن روزهای فولاد منجی تیمش شد و فولاد را به یک امتیاز شیرین رساند. به این ترتیب اولین گلزن فولاد در لیگ برتر به صنعت نفت آبادان را باید داوود دهقانی دانست.
در بازی برگشت و در روزی که فریدون اصفهانیان قاضی Judge میدان بود، فولادمردان در تختی میزبان هم استانی های خود بودند. در این بازی زیبا که در فاصله 4 روز مانده به عید نوروز سال 1382 انجام شد، مجموعا 4 بار توپ از خط دروازه ها عبور کرد. سهم فولادی ها در این مسابقه 3 گل بود و آبادانی ها 1 گل. حسین کعبی در دقایق 32 و 60 و ناجی بداوی در دقیقه 80 برای فولاد گلزنی کردند.
لیگ 90-1389
مانند دربی این هفته، در یکی از روزهای شهریور البته 1389 دو تیم نام آشنای جنوب برابر هم صف آرایی کردند. این بازی با قضاوت Judgment ترکی از ساعت 18:45 دقیقه روز جمعه 19 شهریور ماه آغاز شد. در نیمه نخست آبادانی ها تیم برتر میدان بودند و توسط امید شریفی نسب و علی ممبینی 2 بار دروزاه فولاد را باز کردند. در 45 دقیقه دوم اما فولادی ها به بازی برگشتند و توانستند توسط رضا نوروزی هر 2 گل خورده را پاسخ دهند.
اما در دیدار برگشت فولاد به صنعت نفت امان نداد. در این بازی که روز جمعه 13 اسفند 89 در ورزشگاه تختی اهواز آغاز شد دوباره این رضا نوروزی بود که خوش درخشید و اولین گل بازی را در دقیقه 31 بثمر رساند. او یکبار دیگر در دقیقه 81 این کار را تکرار کرد. در این بازی سرخپوشان اهوازی موفق شدند با نتیجه 4 بر یک زردپوشان آبادان را در هم بکوبند. آرش افشین و آندره رینالدو د سوزا دیگر گلزنان فولاد در این بازی بودند.
لیگ 91-1390
مانند دو تجربه قبلی در دور رفت مسابقات این دو تیم به نتیجه 2 بر 2 رضایت دادند. در هفته ششم و در روزی که صنعت نفت با قضاوت مظفری زاده میزبان فولاد بود، خیلی زود و در دقیقه 6 توسط «لئون پاچاچیان» بازیکن ارمنستانی به گل رسید. در دقیقه 40 رضا نوروزی بازی را به تساوی کشاند. دقیقه 42 مصطفی صابری باز هم آبادانی ها را پیش انداخت. در نیمه دوم اما بختیار رحمانی که به عنوان بازیکن فیکس در ترکیب جلالی بود، موفق شد برای فولاد گلزنی کند تا بازی با نتیجه تساوی به پایان برسد.
در دور برگشت فولاد بازی را با نتیجه 2 بر صفر به سود خود به پایان رساند. در این بازی پر برخورد که با اخراج علی ممبینی بازیکن نفت در دقیقه 51 و اخطار داور به 4 فولادی همراه شد، حکیم نصاری در دقیقه 57 و سامال سعید (بازیکن عراقی فولاد) در دقیقه 89 برای تیمشان گل زدند.
لیگ 92-1391
فولاد در این فصل سنت شکنی کرد و دربی رفت را با پیروزی آغاز کرد. دوشنبه 10 مهر 1391 و با قضاوت صالحی در ورزشگاه تختی شاگردان حسین فرکی برابر شاگردان مرتضى بچارى قرار گرفتند. بختیار رحمانی، اسماعیل شریفات و لوسیانو پریرا 3 بار دروازه تیم میهمان را باز کردند. در مقابل سجاد مشکل پور در دقیقه 90 یکی از گل های خورده را جبران کرد. این بازی با اخراج مهدی دغاغله بازیکن نفت در دقیقه 91 همراه بود.
البته نفتی ها در بازی برگشت به فولادمردان اجازه کسب امتیاز نداند و در روز جمعه 11 اسفند 1391 با گلزنی سیامک سرلک، بازیکن با تجربه خود توانستند 3 امتیاز خانگی دشت کنند.
لیگ 96-1395
در هفته چهاردهم لیگ شانزدهم فوتبال دو تیم با هدایت سعداوی و دست نشان از ساعت 15:30 روز جمعه 26 آذر 1395 در ورزشگاه غدیر برابر هم ایستادند.
در روزی که رضا نوروزی در تیم مقابل فولاد ایستاده بود، سرخپوشان با 3 گل توانستند آنها راشکست دهند. ساسان انصاری در دقیقه 42 چراغ اول را روشن کرد و پس از آن در دقیقه 58 از روی نقطه پنالتی دومین گل را بثمر رساند. همچنین ایوب والی نیز موفق شد با گلزنی در دقیقه 60 شادی فولادی ها را دوچندان کند.
در دور برگشت که تختی آبادان میزبان دربی خوزستانی ها بود دوباره این فولاد بود که در کسب امتیاز موفق تر از دیگر تیم محبوب استان خود پیش افتاد. بختیار رحمانی در نیمه نخست این بازی موفق شد گلزنی کند. این دیدار البته با اخراج ساسان انصاری در دقایق پایانی همراه بود.
لیگ 97-1396
اینک دو تیم محبوب خوزستان یکبار دیگر این دوئل زیبا را در مستطیل سبز تکرار می کنند. فولاد و صنعت اما در لیگ هفدهم نشان داده اند که هر دو با برنامه مسابقات را آغاز کرده و حرف های زیادی برای گفتند دارند. جدای از نتیجه قطعا رویارویی قرمز پرافتخار خوزستان با زردپوشان دیار اروند در هفته هفتم و در استادیوم تختی آبادان می تواند زیبایی های خاص خود را داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟