آغاز فصل هفدهم لیگ برتر/ در تب و تاب فوتبال ایرانی

هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، جام خلیج فارس در حالی از روز پنج‌شنبه، پنجم مردادماه آغاز می‌شود که تیم‌های زیادی به امید قهرمانی در این مسابقات یارگیری کرده‌اند و دیدارهای دوستانه زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. تیم‌های پایتخت نشین استقلال Esteghlal و پرسپولیس از جمله تیم‌هایی هستند که با خرید ستاره‌های ایرانی و خارجی شانس‌های نخست قهرمانی در لیگ هفدهم هستند. همچنین تیم‌های اصفهانی ذوب‌آهن و سپاهان با روندی که در پیش‌فصل پشت سر گذاشته‌اند سودای بازگشت به دوران قهرمانی را دارند.
تیم‌های تبریزی تراکتورسازی و گسترش فولاد، با مشکلاتی روبه‌رو بودند و تیم‌های خوزستانی، دچار دگرگونی شدند؛ فولاد امسال، با کوچ چند بازیکن و سرمربی از هم‌شهری آبی‌اش، نسخه جدید استقلال خوزستان است. صنعت نفت آبادان هم تغییرات زیادی داشته و می‌خواهد در لیگ هفدهم، نتایجی بهتر از فصول قبل کسب کند.
امسال، دو تیم جذاب و مردمی پارس جنوبی جم و سپیدرود رشت به جمع لیگ برتری‌ها اضافه شده‌اند و تیم‌های مشهدی سیاه‌جامگان و پدیده هنوز نمی‌دانند در کدام ورزشگاه می‌توانند از مهمان‌های خود پذیرایی کنند.
سایپا و پیکان، دو تیم تهرانی هستند که وضعیت خوبی دارند و با مربیان خوب و بازیکنان اصلی خود پا به فصل هفدهم می‌گذارند اما نفت تهران، وضعیت اسف‌باری دارد و هنوز نمی‌داند مالکش کیست و چه کار می‌خواهد بکند.
برای خواندن گزارش کامل درباره هر تیم، شامل بازیکنان، کادر فنی و مدیریتی و اردوهای پیش‌فصل، می‌توانید روی نام تیم مورد علاقه خود کلیک کنید.
در ادامه هم، گزارشی مختصر درباره هشت دیدار هفته نخست فصل هفدهم لیگ برتر می‌خوانید.
* ۵ مرداد
سیاه‌جامگان - ذوب‌آهن، ورزشگاه بجنورد، ساعت ۲۰:۴۵
بازی افتتاحیه هفدهمین دوره از لیگ برتر فوتبال ایران در حالی میان تیم‌های ذوب‌آهن و سیاه‌جامگان برگزار می‌شود که وضعیت میزبانی تیم مشهدی تنها سه روز قبل از شروع این مسابقات مشخص شد.
مشهدی‌ها با تمدید قرارداد اکبر میثاقیان امید این را دارند که بر خلاف دو سال گذشته دیگر خود را در حوالی منطقه سقوط Fall نبیند و با یارگیری که این تیم انجام داده امید به کسب رتبه‌های میانی جدولی دارد.
سیاه‌جامگان پارسال موفق شد با پیروزی مقابل پرسپولیس در هفته‌ آخر در لیگ برتر باقی بماند. این تیم با کسب ۳۰ امتیاز در جایگاه چهاردهم لیگ شانزدهم قرار گرفت.
در طرف دیگر میدان نیز ذوب‌آهنی قرار دارد که مدیرانش حاضر به تمدید قرارداد با مجتبی حسینی نشدند و امیر قلعه‌نویی را جایگزین‌اش کردند که تخصص در قهرمانی در لیگ برتر دارد. البته قلعه‌نویی به دلیل مشکلاتی که سال گذشته برای تراکتورسازی پیش آمد نتوانست در کورس قهرمانی با پرسپولیس باقی بماند.
ذوب آهنی‌ها در این فصل تغییرات زیادی نداشتند و با جذب اسماعیل شریفات و حمید بوحمدان به جای جری بنگستون و مهرداد قنبری لیست خود را برای نیم فصل نخست لیگ برتر این فصل بسته‌اند.
سیاه‌جامگان، فصل قبل: ۳۰ امتیاز، رتبه سیزدهم
ذوب‌آهن، فصل قبل: ۴۶ امتیاز، رتبه چهارم
* استقلال خوزستان – تراکتورسازی، ورزشگاه غدیر اهواز، ساعت ۲۱
در دومین دیدار روز نخست لیگ هفدهم استقلال خوزستان میزبان، تراکتورسازی است که با محرومیت از فصل نقل‌ و انتقالات نتوانست بازیکنی جذب کند و با از دست دادن بازیکنانی همچون محمدرضا اخباری، احمد نوراللهی، لوسیانو ادینیو و خالد شفیعی کار سختی مقابل سایر مدعیان دارد.
یحیی گل‌محمدی که هدایت سرخپوشان تبریزی را در لیگ هفدهم بر عهده گرفت، با پاره شدن رباط صلیبی هادی محمدی و مصدومیت عارف آقاسی دستش بیش از پیش از لحاظ بازیکن در پوست گردو ماند.
امید یحیی گل‌محمدی به جوانان فوتبال آذربایجان است که بتوانند جای خالی ستاره‌های فصل گذشته تراکتورسازان را پر کند و بتواند تا نیم فصل که این تیم می‌تواند بازیکنان جدیدی را جذب کند، نتایج خوبی را به دست بیاورد.
مجتبی حسینی که فصل گذشته پس از جدا شدن یحیی گل‌محمدی از ذوب‌آهن هدایت این تیم را در باقی فصل بر عهده گرفت نیز دوباره به کمک یار سابقش برگشته و دستیار سرمربی جدید تراکتوری‌ها شده است.
استقلال خوزستان، فصل قبل: ۴۱ امتیاز، رتبه هفتم
تراکتورسازی، فصل قبل: ۵۶ امتیاز، رتبه سوم
* نفت تهران – سپیدرود رشت، ورزشگاه تختی تهران، ساعت ۲۱
جدال نفت تهران و سپیدرود رشت جدال تیم‌هایی است که هنوز مالک مشخصی ندارند و وضعیت آنها نابه‌سامان است. نفتی‌ها که چند روز پیش در دیدار سوپر جام مقابل پرسپولیس با شکست سنگین ۳ بر صفر مواجه شدند، در حالی به مصاف شاگردان علی نظرمحمدی می‌روند که حمید درخشان تنها پنج روز است که هدایت این تیم را بر عهده گرفته است.
این در حالی بود که پیش از این علی کریمی این تیم را تمرین می‌داد و قرار بود نخستین تجربه سرمربیگری خود را در نفت تهران تجربه کند. پس از به تفاهم نرسیدن کریمی با مدیران نفت بازیکنان زیادی از جمله پیام صادقیان قید بستن قرارداد با نفت را زدند و این تیم نیز مجبور به استفاده از بازیکنان امید خود شد. البته نفتی‌ها با جذب محسن بنگر و محمد نصرتی سعی در افزایش تجربه تیمی خود کردند.
در طرف دیگر میدان نیز، تیم تازه صعود کرده سپیدرود رشت قرار دارد که این تیم نیز یک مالک صوری دارد. هیات فوتبال استان گیلان برای راحتی انتقال این باشگاه به مشتریان احتمالی، مالکیت سپیدرود را به میرشهاب مومنی سپردند اما هنوز مشتری جدی برای سپیدرودی‌ها پیدا نشده است. شاگردان نظرمحمدی اردوی پیش فصل خود را در کردان کرج و تهران پشت سر گذاشتند.
نفت تهران، فصل قبل: ۳۶ امتیاز، رتبه نهم
سپیدرود رشت، فصل قبل: ۶۱ امتیاز، رتبه دو در لیگ دسته اول
* پرسپولیس – فولاد، ورزشگاه آزادی Freedom تهران، ساعت ۲۱
مدعی عنوان قهرمانی در هفته نخست، میزبان فولادی است که تغییرات زیادی را انجام داده و می‌خواهد همانند فصل پیش از پرسپولیس در آزادی امتیاز بگیرد. پرسپولیسی‌ها که موفق شدند اولین جام خود را چند روز پیش و با غلبه بر نفت تهران کسب کنند، کار آسانی مقابل فولاد نخواهند داشت. بازیکنان سرخ‌پوش که پس از قهرمانی در سوپرجام، اعتراض‌های زیادی به مدیریت این باشگاه کردند، اعتراض‌هایشان روز گذشته نتیجه داد و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مبالغ قرارداد خود را دریافت کردند.
پرسپولیس اردوی خود را در اوکراین پشت سر گذاشت و با جذب سیامک نعمتی، گادوین منشا، شجاع خلیل‌زاده و شایان مصلح نیمکت خود را تقویت کرد تا با آمادگی بیشتری مهیای حضور در لیگ هفدهم و یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود. همچنین بعضی از بازیکنان نیمکت‌نشین این تیم نظیر حامد آقایی، محمد امین آرام‌طبع و سامان نریمان‌جهان با دریافت رضایت‌نامه خود از جمع پرسپولیسی‌ها جدا شدند اما مهم‌ترین خروجی پرسپولیس، سروش رفیعی بود که به شکلی عجیب قرارداد خود را تمدید نکرد و به الخور قطر پیوست.
در طرف دیگر میدان نیز، فولاد با تغییرات زیادی لیگ هفدهم را آغاز خواهد کرد. سیروس پورموسوی جایگزین نعیم سعداوی شده و بسیاری از بازیکنان استقلال خوزستان نظیر رحیم زهیوی، آرش افشین، پیمان شیرزادی و علی‌اصغر عاشوری را با خود به این تیم آورده است. فولادی‌ها اردوی پیش فصل خود را در تهران پشت سر گذاشتند و آماده تقابل با سرخپوشان هستند.
پرسپولیس، فصل قبل: ۶۶ امتیاز، قهرمان
فولاد، فصل قبل: ۳۵ امتیاز، رتبه دهم
۶ مرداد
گسترش فولاد – پارس جنوبی جم، ورزشگاه یادگار امام تبریز، ساعت ۲۰
در نخستین دیدار روز دوم، گسترش فولاد میزبان تیم تازه صعود کرده پارس جنوبی است. شاگردان تارتار که برای نخستین بار جواز حضور در لیگ برتر را گرفته‌اند، اردوی پیش فصل خود را در ارمنستان پشت سر گذاشتند و دیدارهای دوستانه‌ای نیز در این کشور برگزار کردند که در مهم‌ترین آن‌ها مقابل استقلال شکست خوردند. مهدی زبیدی و محسن فروزان مهم‌ترین ورودی‌های این تیم هستند اما این در حالی است که بازیکنانی چون محمد طیبی و الساندرو فلیپ پس از عقد قرارداد با این تیم‌قرارداد خود را با پارسی‌ها فسخ کردند.
اما مهم‌ترین تغییر گسترشی‌ها در کادر فنی و مدیریت رخ داد. هوشنگ نصیرزاده پس از پایان فصل پیش، مدیریت گسترش فولاد را پذیرفت و پس از قطع همکاری فراز کمالوند با گسترشی‌ها، لوکا بوناچیچ جایگزین او شد. تیم دوم شهر تبریز اردوی آماده سازی خود را در ترکیه پشت سر گذاشت و دیدارهای تدارکاتی را مقابل تیم‌های لیگ برتری چون تراکتورسازی (تساوی یک بر یک)، پدیده ( شکست یک بر صفر) و سیاه‌جامگان (پیروزی ۲ بر صفر) برگزار کرد. البته شاگردان بوناچیچ به دلیل مشکلات نور ورزشگاه اختصاصی خود یعنی بنیان دیزل، باید در هفته اول در ورزشگاه یادگار امام به میدان بروند.
گسترش فولاد، فصل قبل: ۳۸ امتیاز، رتبه هشتم
پارس جنوبی جم، فصل قبل: ۶۲ امتیاز، قهرمان لیگ دسته اول
سپاهان – سایپا، ورزشگاه نقش جهان اصفهان، ساعت ۲۰:۳۰
شاید یکی از جذاب‌ترین دیدارهای هفته نخست لیگ برتر مصاف کرانچار و دایی باشد. علی دایی پس از فصل نسبتا موفق در نفت، پس از سال‌ها به سایپا برگشت تا بتواند موفقیت‌های خود با این تیم را تکرار کند. دایی نیز تعدادی از شاگردان فصل گذشته خود را نظیر رضاوند، علیاری و دانشگر با خود به سایپا آورد. همچنین سایپا محمد عباس‌زاده را دوباره شاگرد خود کرد و اخباری را هم از تراکتورسازی برگرداند. همچنین بازیکنانی چون خلعتبری، لک، پورقاز و رضایی با نظر دایی از این تیم جدا شدند.
سپاهانی‌ها که شش بازی آخر فصل پیش خود را به کرانچار سپردند، تصمیم گرفتند با این مربی کروات تمدید کنند. زردپوشان اردوی پیش فصل خود را تهران گذراندند و در دیدارهای تدارکاتی خود مقابل ذوب‌آهن (شکست ۲ برصفر) و تراکتورسازی(تساوی یک بر یک) برگزار کردند. سپاهان ستاره‌هایی چون ساسان انصاری، پورقاز، شاهین ثاقبی، کایرو و مروان حسین را جذب کردند و شجاع خلیل‌زاده و طالب ریکانی را به ترتیب به پرسپولیس و استقلال خوزستان دادند.
سپاهان، فصل قبل: ۴۵ امتیاز، رتبه پنجم
سایپا، فصل قبل: ۳۲ امتیاز، رتبه سیزدهم
پیکان – پدیده، ورزشگاه شهدای شهر قدس، ساعت ۲۰:۴۵
پیکان جلالی با فروش ستاره‌هایش ضعیف شده اما با اضافه کردن چند بازیکن جوان می‌خواهد موفقیت فصل پیش خود را تکرار کند. شاگردان جلالی اردوی پیش فصل خود را در کردان کرج پشت سر گذاشتند و بختیار رحمانی و مهدی مومنی را به لیست خود اضافه کردند. گادوین منشا، سیامک نعمتی، شهریار مغانلو و سیاوش یزدانی نیز خروجی‌های این تیم بودند.
پدیده که فصل پیش نتوانست به اهدافش برسد، این فصل به دنبال قرار گرفتن در بین شش تیم نخست است و نیم‌نگاهی به سهمیه آسیایی دارد. پدیدهای‌ها اردوی پیش‌فصل خود را در جوار همشهری خود یعنی سیاه‌جامگان و در گرین پارک ازمیت ترکیه پشت سر گذاشتند و با تیم‌هایی از غنا، ترکیه، کامرون، امید عمان و گسترش فولاد دیدار کردند. محمد قاضی، محمدرضا خلعتبری، محمدرضا خانزاده و بابک حاتمی مهم‌ترین ورودی‌های این تیم هستند.
پیکان، فصل قبل: ۴۴ امتیاز، رتبه ششم
پدیده، فصل قبل: ۳۴ امتیاز، رتبه یازدهم
صنعت نفت آبادان – استقلال، ورزشگاه تختی آبادان، ساعت ۲۱
آخرین دیدار هفته اول لیگ هفدهم میان استقلال و صنعت نفت برگزار می‌شود که یکی سودای قهرمانی دارد و دیگری رویای حضور در آسیا. برزیلی‌های فوتبال ایران با سپردن هدایت تیم خود به کمالوند و جذب آگوستو سزار، کرار جاسم و فرید بهزادی کریمی به دنبال کسب سهمیه آسیا هستند تا برزیل ایران، آسیایی شود. صنعت نفت اردوی پیش فصل خود را در ترکیه پشت سر گذاشت و برخلاف پارسال، هزینه قابل توجهی برای حضور در لیگ برتر صرف کرده‌ است.
منصوریان که فصل قبل، پس از پرسپولیس در جایگاه دوم ایستاد، این فصل عزم خود را جزم کرده تا چهارمین قهرمانی خود را در لیگ برتر کسب کند و جواب حمایت هواداران آبی‌پوش را بدهد. استقلال برای تحقق این هدف در ارمنستان اردو زد و ستاره‌هایی چون بیت‌سعید و شجاعیان را جذب کرد.
همچنین پژمان منتظری و مجتبی جباری پس از سال‌ها به این تیم بازگشتند و شهباززاده نیز پس از یک فصل ناموفق در نفت تهران دوباره آبی‌پوش شد. سرور چپارف و آرمین سهرابیان از سپاهان به استقلال کوچ کردند و رابسون جانواریو و هرایر مگویان از استقلال جدا شدند. البته مهم‌ترین خروجی آبی‌ها، کاوه رضایی بود که ترجیح داد لژیونر شود تا در سال جام جهانی بتواند تجربه بین‌المللی کسب کند.
استقلال، فصل قبل: ۵۷ امتیاز، نایب قهرمان
صنعت نفت، فصل قبل: ۳۳ امتیاز، رتبه دوازدهمبهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

کدخبر: 286946 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟