افزایش شدید قیمت سیمان در راه است ؟

به گزارش رکنا، شرکت گاز هفته قبل در اقدامی عجیب، گاز کارخانه سیمان تهران را قطع کرد. به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران، ادامه این تعطیلی باعث گرانی شدید قیمت سیمان خواهد شد.

سال‌های قبل استثنا قائل شدند

بخش عمده سیمان پایتخت توسط شرکت سیمان تهران تولید می‌شود. سایه تعطیلی این کارخانه ۷۰ ساله، بر بازار مصالح و ساخت‌و ساز سنگینی می‌کند. اسماعیل کاظمی قهی، رئیس اتحادیه فروشندگان گچ، آهک و مصالح ساختمانی در این باره اظهار کرد: «هفته قبل گاز شرکت سیمان تهران را قطع کردند اما به دنبال پوشش رسانه‌ای، دوباره وصل شد. امروز دوباره گاز واحد را قطع کردند. این اتفاق بی‌سابقه است چون افت فشار گاز تهران همیشه مطرح بوده اما اهمیت این کارخانه باعث شده بود که هیئت دولت همیشه برای این کارخانه سیمان استثنا قائل شود. به نحوه توزیع سیمان ایراد داریم و دنبال آن هستیم که قبل از پایان فصل سرد سال، آن را ساماندهی کنیم. در این شرایط ادامه تعطیلی کارخانه سیمان ممکن است طولانی باشد و شرایط را به مراتب وخیم‌تر کند».

در حال ‌حاضر حدود ۹۰ کارخانه سیمان در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. کاظمی قهی ضمن بیان این موضوع گفت: «با این وجود موقعیت کارخانه تهران خاص و منحصر به فرد است. در واقع سیمان تهران یکی از ویترین‌های اقتصادی کشور است. ادامه تولید این کارخانه، اهمیت حیاتی دارد. حجم تولید روزانه آن حدود ۱۰ هزار تن است و ادامه توقف تولید قطعاً روی بازار تاثیر می‌گذارد».

نمی‌توان از سوخت جایگزین استفاده کرد

آیا امکان استفاده از مازوت وجود ندارد؟ رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران گفت: «مدیریت کارخانه چند سال قبل، اقدام به بازسازی و ارتقا سیستم‌های کارخانه کرد بنابراین کارخانه در صورت استفاده از سوخت‌های جایگزین، به شدت آسیب خواهد دید. استفاده از مازوت در این شرایط تحریم، ضربه جبران ناپذیری به کارخانه وارد خواهد کرد. چه خوب است که اداره گاز تدبیر به خرج دهد و این موضوع را به نحو احسن، حل و فصل کند. خواستار آن هستیم که قبل از آنکه اتفاق بدی برای بازار مصالح بیفتد این مشکل، مدیریت و برطرف شود. به نظر من بعید است که گاز مصرفی این کارخانه بتواند تامین گاز تهران را مختل کند. به نظر می‌رسد گزینشی عمل شده است و تعدادی از کارخانجات و صنایع را انتخاب کرده‌اند. حجم مصرف ممکن است بالا باشد اما باید به این واقعیت توجه داشت که با یک کالای حساس سروکار داریم. اهمیت مصالح ساختمانی باعث شد که حتی در اوج کرونا که با جان مردم سروکار دارد تولید و توزیع سیمان همچنان ادامه داشته باشد. قرار گرفتن این حوزه در گروه یک به معنای اهمیت صنف مصالح است. تصمیم‌گیرندگان به این اهمیت پی برده‌اند بنابراین عوامل اجرایی نباید تصمیمات متناقض بگیرند. توقف کارخانه سیمان به معنای بی‌توجهی به تصمیم ستاد ملی کروناست».

هنوز درباره زمان اتصال دوباره گاز این کارخانه، خبری منتشر شده نشده است اما به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح، قطع و وصل‌های کوتاه‌مدت هم به حال بازار خطرناک است. وی در ادامه درباره آخرین وضعیت بازار مصالح اشاره کرد و اظهار کرد: «بازار مصالح همچنان راکد است. در ماه اخیر شاهد از نظر قیمت‌ها، شاهد موج جدیدی از کسادی بازار بودیم. دولت باید متناسب با درآمدها برای متقاضیان تمهیدات و تسهیلاتی، بیندیشد تا ساخت‌وساز رونق یابد و بازار مسکن را به آسانی کنترل کرد».آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟