بخش مسکن از افزایش قیمت دلار آسیب دید /  وعده کنترل قیمت تمام شده مسکن

محمد اسلامی با بیان این‌که سیاست دولت در بخش مسکن اجرای قانون اساسی وظیفه ای است که قانون به وزارت راه و شهرسازی سپرده است، اظهار کرد: بدین معنا، فراهم کردن زمین و خانه دار کردن مردم با اولویت اقشار کم درآمد وظیفه ای است که قانون اساسی به دولت و وزارت راه و شهرسازی سپرده است.
وی داد: طرح ملی مسکن یکی از منظم‌ترین، بافکرترین و واضح‌ترین برنامه مسکنی است که در یک مدت کوتاه و فشرده عملیاتی شده است. مسکن ملی را که اواخر سال 97 کلنگ زنی کردیم هفته گذشته افتتاح کردیم و مردم خانه های خود را تحویل گرفتند. مسکن ملی یک فرآیندی است که در حال انجام است.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: فرآیندی را که دولت در طرح اقدام ملی مسکن آغاز کرده است نقطه صفر آن تهیه و آماده سازی زمین و ارایه آن به سازنده و مردم برای ساخت و نظارت بر ساخت است. وزارت راه و شهرسازی هم اکنون در تمامی فرآیند اجرای احداث و تولید مسکن، پروژه های فعال و در دست احداث دارد. در مناطقی که زمین برای اجرای این طرح وجود نداشته، اراضی از مردم خریداری شد و در اختیار اجرای طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفت.

اسلامی خطاب به نمایندگان منتقد دولت و سوال کننده از وزارت راه و شهرسازی، یادآور شد:در سال های گذشته ماده 10 قانون زمین شهری اجباری نشده است. زمینی که در محدوده و حریم شهرها بوده به وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن، تخصیص نیافته است. خلأ زمین و نبود زمین برای تولید و اجرای طرح اقدام ملی مسکن موضوع ساده و کم اهمیتی نیست. ما در طی این مدت موفق شدیم این کار را با تمیهداتی که انجام دادیم و با دستورات ویژه رییس جمهور طی تفاهم‌نامه ای تنظیم کنیم و هنوز عملیاتی نشده است تا از وزارت جهاد کشاورزی، زمین هایی که می تواند به طرح اقدام ملی مسکن تخصیص یابد را دریافت کنیم.

وی توضیح داد: در این شرایطی که در فقر زمین وجود داشت 400 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن را تعیین تکلیف کردیم. 95 هزار نفر زمین های خود را به شکل گروهی تحویل گرفتند و 40 هزار نفر نیز با محوریت کارگزارهایی که تعیین کردیم در حال تحویل هستند. همچنین در مورد پروژه هایی که با سازندگان تفاهم شده است، مردم به این پروژه ها وصل می شوند. وزارت راه و شهرسازی در این فرآیند، تنظیم کننده، حمایت کننده و پشتیبانی کننده است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: زمین هایی که در طرح اقدام ملی مسکن وارد شده، بیشترشان زمین های 99 ساله هستند. همه دهک های جامعه که مشمول این طرح هستند از سوی وزارت راه و شهرسازی شناسایی شدند و در برنامه دریافت مسکن قرار گرفتند. برای اقشار محروم جامعه نیز با سازمان های حمایتی برنامه هایی تدوین شده است.

اسلامی تصریح کرد: خدا را شاکرم و افتخار می کنم که امروز در سراسر کشور، همه کسانی که دغدغه برای مسکن داشتند شناسایی شدند و متقاضیان واقعی را به طرح اقدام ملی مسکن متصل کردیم. برای جامعه فرهنگیان وزارت راه و شهرسازی، تفاهم نامه 170 هزار واحدی با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسانده است. 75 هزار نفر شاغل و بازنشسته تاکنون از سوی آموزش و پرورش معرفی شدند که احداث مسکن 43 هزار نفر از این دسته، آغاز شده است.

وی یادآور شد: واحدهای فرهنگیان را دولت و وزارت راه و شهرسازی نمی سازد. بلکه ظرفیت های مردمی و تشکل های تعاونی و موسسات وزارتخانه ها طرف قرارداد با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت این واحدهای تفاهم شده اقدام می کنند.

اسلامی گفت: از این سریع تر، کجا امکان داشته تا با برنامه و منسجم بتوانیم کار اجرایی مسکن را به پیش ببریم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تحولات قیمتی ارتباطی با بخش مسکن ندارد. با افزایش قیمت دلار همه کالاها و اجناس و خدمات از آن متاثر می شوند و این واقعیت امروز جامعه ماست و وزارت راه و شهرسازی نیز از آن متاثر شده و آسیب دیده است و در پروژه های عمرانی و مسکن آسیب دیدیم و به مخاطره افتادیم. در عین حال معتقدیم که راه حل این مشکل، انتحار و رفتن به حواشی نیست. وزارت راه و شهرسازی در متن حرکت می کند و تلاش کرد تا با ضوابط و ایجاد ساز و کارهای مکملی که بتواند قیمت تمام شده را مهار کند و بتواند به صورت سهمیه ای سیمان دریافت کند اینکار را انجام داده است تا بتواند قیمت تمام شده مسکن را کنترل کند.

اسلامی گفت: موادی که مربوط به قانون ساماندهی زمین و مسکن است را به دولت برده ایم و در این خصوص تغییراتی ایجاد و مصوباتی را از دولت اخذ کردیم تا دستمان باز باشد و بهتر بتوانیم به مردم کمک کرده و در ایجاد شرایط تامین مسکن آنها گام برداریم که این اتفاق امروز رخ داده است.

وی یادآور شد: 2.2 میلیون مسکن مهر در کشور آغاز شده بود. در دولت نهم و دهم به همت اقای نیکزاد 700 هزار واحد مسکن مهر آغاز شده بود و مابقی در فرآیندهای مختلف و با درصد پیشرفت فیزیکی های مختلف در دولت های یازدهم و دوازدهم احداث و تکمیل شده است.

وی ادامه داد: هفته گذشته در پردیس 14 هزار مسکن مهر به مردم تحویل شد و حداقل وزارت راه و شهرسازی 2 هزار میلیاردتومان در این پروژه ها سرمایه گذاری کرد و آقای نیکزاد از این پروژه ها بازدید کرده است. حجم عظیمی از تاسیسات زیربنایی و اقداماتی که باید انجام شود تا مردم بتوانند در خانه ها ساکن شوند توسط وزارت راه و شهرسازی انجام و تحویل شده است. در پرند و هشتگرد نیز وزارت راه و شهرسازی در تکمیل مسکن مهر و همچنین تامین زیرساخت های آن گام برداشته است. بدین معنا شرایطی را ایجاد کرده ایم که زندگی جاری باشد و مردم مستقر شوند.

اسلامی گفت: امروز عدد مسکن مهر 2 میلیون و 50 هزار واحد احداث و تکمیل شده است. 60 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام است که در حال تکمیل است و بقیه نیز پرونده های قضایی دارد که از آنها نیز غافل نشدیم. در این خصوص مکاتبات و مذاکراتی با ریاست قوه قضاییه مکاتباتی داشتیم تا دستوراتی بدهند و در این باره تسهیلاتی انحام شود تا پرونده هایی که در دادگاه ها و محاکم قضایی است زودتر تعیین تکلیف شوند و مردم بتوانند سریعتر جواب دریافت کنند.

وی تصریح کرد: خدمت به مردم وظیفه ماست و در این خصوص سربازی می کنیم. ما در وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد پروژه های عمرانی و توسعه ای و محرومیت زدایی و مسکن با تمام وجود در حال خدمت رسانی هستیم. اگرچه اشکالات و موانع فراوانی وجود دارد اما با لطف پروردگار و پشتیبانی مردم مشکلات را برطرف و کارها را به سامان خواهیم کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟