قیر رایگان پروژه‌های عمرانی به علت نظارت ضعیف در بازار آزاد به فروش می‌رسد

به گزارش رکنا، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح تخصیص قیر رایگان به پروژه‌های عمرانی کشور گفت: در اینکه قیر مورد نیاز پروژه‌های عمرانی کشور است شکی در آن وجود ندارد، به ویژه در تعمیر و نگهداری و روکش راه‌های اصلی و فرعی شهری و روستایی نیازمند قیر هستیم.

وی افزود: البته نکته‌ای که در تخصیص قیر رایگان وجود دارد و باید به آن توجه کرد، این است که سوابق قبلی نشان داده که متأسفانه این قیر رایگان تخصیص داده شده به پروژه‌های عمرانی به مصرف اصلی خود نمی‌رسد بلکه برای رفع و رجوع کمبود مالی پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود و وقتی دستگاه‌ها پول ندارند و چون این قیر رایگان به صورت حواله است و نقد محسوب می‌شود، به جای پرداخت پول به پیمانکاران، حواله قیر به آنها می‌دهند و این قیر در بازار آزاد فروخته می‌شود و بخشی از آن هم صادر می‌شود. وجود فساد در تخصیص قیر رایگان باعث شده این موضوع یک سال از ردیف بودجه‌ای کشور حذف شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: نظر من و تعدادی از نمایندگان در صحن مجلس در زمان بحث و بررسی پیرامون طرح تخصیص قیر رایگان بر این بود که به جای اینکه این قیر به صورت رایگان به پروژه‌های عمرانی تخصیص یابد، وزارت نفت مواد اولیه این قیر را بفروشد و پول حاصل فروش این مواد اولیه را دراختیار این پروژه‌ها قرار دارد و از این طریق ردیف اعتباری دراختیار پروژه‌های عمرانی قرار دهد.

شاکری خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که نظارت در این ماجرا ضعیف بوده و تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد که در ماجرای تخصیص قیر رایگان به پروژه‌های عمرانی نظارت انجام نمی‌شود و ضعف در این حوزه باعث شده تا قیر مورد نظر در بازار آزاد به فروش برسد و عمده این قیر هم به خارج از کشور صادر شود.

وی افزود: در مقابل، تعداد دیگری از نمایندگان به خاطر نامناسب بودن راه‌های روستایی و منطقه‌ای تخصیص قیر رایگان به این پروژه‌ها را حداقل کار برای بهبود وضعیت و پیشرفت این پروژه‌ها می‌دانستند و از دیگر نمایندگان هم می‌خواستند با این طرح موافقت کنند و این تمایل عمومی مجلس قالب شد و دو فوریت طرح با رأی بالایی به تصویب رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در دو هفته پیش‌رو که زمان برای بررسی این طرح وجود دارد تلاش می‌کنیم تا با اصلاحات اعمالی در طرح تخصیص قیر رایگان به پروژه‌های عمرانی حتی‌الامکان جلوی فسادها و سوءاستفاده‌ها را در این حوزه بگیریم تا شرایط مناسب‌تری شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟