یک میلیون نخل تشنه آبادان در یک قدمی مرگ

نخلستان‌های آبادان باز هم در حسرت آب مانده‌اند. از سه ماه پیش که با قطع برق شبکه آبیاری آب به نخلستان‌ها نرسیده، دوباره نگرانی از مرگ بازمانده نخل‌ها به میان آمده است.

یکی از نخلداران روستای منیوحی آبادان گفت: در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نخل در بخش اروندکنار و حاشیه رودخانه اروند وجود دارد که هشت هزار کشاورز از آنها ارتزاق می‌کنند.

احمد شهابی افزود: نخلستان‌های این منطقه از ۱۶ سال گذشته تا کنون همواره با مشکل تامین آب روبرو بوده و با وجود ساخته شدن شبکه آبیاری و زهکشی در هشت سال پیش، همچنان با این مشکل روبرو هستیم، اما از سه ماه گذشته با از کارافتادن ایستگاه‌های پمپاژ شبکه آبیاری وضعیت تامین آب نخل‌ها به حالت بحرانی درآمده است.

وی اضافه کرد: برق ایستگاه‌های پمپاژ آب منطقه به طور مکرر قطع می‌شود، به طوری که یک روز وصل و پنج تا ۶ روز قطع است. در روزهای اخیر از جمله هشتم بهمن، نیز برق قطع بوده و بسیاری از کشاورزان نتوانستند نخلستان‌های خود را آبیاری کنند.

به گفته وی روستاهای منیوحی، شطیط، رمیله، شلحه حاج حسین، شلحه ثوامر، شلحه امام حسن(ع)، حیر و بخش اروندکنار از جمله مناطقی هستند که به دلیل قطع برق شبکه آبیاری با مشکل روبرو شده‌اند.

شهابی توضیح داد: این منطقه تا پیش از شروع جنگ تحمیلی حدود چهار میلیون نفر نخل داشت، تعدادی در زمان جنگ تحمیلی از بین رفتند و حدود ۲.۵ میلیون نفر نخل به دلیل بستن نهرهای سنتی و تاخیر در اجرای شبکه آبیاری جدید و یا شور شدن آب، از بین رفته اند.

وی ادامه داد: نخلستان‌های این منطقه در میان ۲ رودخانه بزرگ اروندرود و بهمنشیر قرار دارند اما نخل‌ها همیشه تشنه هستند زیرا سیستم سنتی آبیاری، نخلها را از بین برده‌اند.

وی گفت:شبکه آبیاری و زهکشی نیز هنوز تکمیل نشده و به درستی کار نمی‌کند به طوری که در سه ماه گذشته نتوانستیم نخل‌ها را خوب آبیاری کنیم و نگران خشک شدن آنها هستیم.

این نخل‌دار آبادانی با انتقاد از نحوه اجرای شبکه زهکشی این منطقه نیز گفت: ایراداتی که در زهکشی وجود دارد باعث تجمع و انباشت زهاب در آنها شده و سرریز زهکش‌ها برای نخلستان‌ها مشکل‌ساز شده است.

تشنگی، سهم نخل‌های آبادان

خوزستان قطب تولید خرما، رتبه دوم تولید این محصول و رتبه نخست صادرات آن را در کشور دارد. سهم این استان تولید حدود ۲۰۰ هزار تن خرما است. هم اکنون ۴۳ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت نخل می باشند که بیش از ۳۲ هزار هکتار آن بارور است و بیشتر در خرمشهر، آبادان و شادگان و در حاشیه رودخانه کارون قرار دارد. میلیون ها نفر نخل در این شهرستان‌ها قربانی کمبود و شوری آب کارون شده است.

۲ سال پیش در پی کاهش شدید آب رودخانه کارون و شور شدن آب، خسارات زیادی به نخلستان‌های آبادان وارد شد. همه میانه کاری‌ها و نهال‌های نخل از بین رفت و محصول خرما نیز حدود ۷۰ درصد افت داشت. افت محصول پارسال هم ادامه داشت. امسال نیز با وجود بارندگی مناسب، قطع برق شبکه آبیاری مشکل‌ساز شده و کشاورزان نمی‌توانند نخلستان‌ها را آب بدهند.

۴۵ روز در انتظار آب

مدیر حوضه کارون بزرگ سازمان آب و برق خوزستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مشکل برق در شبکه آبیاری نخلستان‌های حاشیه اروندرود را تایید کرد.

بهنام صادقی گفت: بازسازی خط تامین آب شبکه آبیاری آبادان آغاز شده و تا ۴۵ روز دیگر به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه قطع برق همیشگی نبوده و تعمیرات مقطعی نیز انجام شده اضافه کرد: شبکه آبیاری این منطقه ۱۶ ایستگاه پمپاژ و حدود هشت هزار هکتار نخیلات را زیرپوشش دارد.

وی طول خط برق این شبکه را ۶۵ کیلومتر بیان کرد و افزود: عمر این خط ۱۵ سال است که به دلیل فرسوده شدن و آسیبی که در زمان توفانهای گرد و غبار به آن وارد شده، اکنون با مشکلاتی روبه روست.

صادقی، با بیان اینکه تامین پایدار برق این خط در دستورکار است، گفت: مشکلات شناسایی شده، خرید تجهیزات در حال انجام و پیمانکار نیز انتخاب شده و به زودی عملیات بازسازی آغاز می‌شود.

۱۳ نهر در محدوده شهر اروندکنار آبادان وجود دارد که در روزگاری نه چندان دور بیش از ۲ میلیون نفر نخل خرما را به صورت طبیعی آبیاری می کردند.

این نهرها به دلیل تخلیه زباله‌های شهری و عدم لایروبی به نیزار تبدیل شده‌اند.

بخش اروندکنار در ۴۵ کیلومتری جنوب آبادان و روبروی شهر فاو عراق قرار دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 539107 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟