محصولات جدید جک در پیست کرمان موتور

پای جک را کرمان‌موتور به ایران باز کرد و به مرور با معرفی کلاس‌های مختلف و محبوب از این خودروساز مانند سری S و سری J، آن را به عضو ثابت و فعال بازار کشور تبدیل کرد.

تولیدات جک، از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر ام‌وی‌ام یا لیفان بودند و شاید هم‌ سطح با چری. از نظر فنی اما می‌توان گفت برتری قابل توجهی بر همه آن‌ها داشتند. حالا با کسب توجه و اقبال عمومی و در دست گرفتن نبض بازار چینی‌ها، وقت رونمایی از محصولی متفاوت و به روزتر است. تولیدی که با زبان طراحی جدید جک هم‌خوانی داشته باشد و گام بلند این چینی پرکار را به سمت ورود به دهه سوم قرن بیست و یکم نشان دهد.

در روزهای پایانی آذر ۹۹، اخبار شنیده شده از کرمان موتور، حاکی از ورود چنین محصول نوظهوری است.

 

سبک جدید طراحی

در روزهای اخیر خبر تست و بررسی فنی دو نسخه ماشین جک با عناوین X7(S7) و A5(J7) در کرمان موتور منتشر شده است. X7 در کلاس کراس‌اور و A5 در کلاس سدان محصولات ۲۰۱۹ جک هستند که با لوگوی جدید و طراحی کاملا متفاوت از محصولات قدیمی این کمپانی رونمایی شده‌اند.

سبک طراحی این دو خودرو شبیه به هم است. هر دو دارای جلو پنجره کرکره‌ای کرومی زاویه‌دار هستند و هواکش‌های هندسی در دو سوی سپر جلو. تفاوت X7 و A5 را باید در عضلانی و بزرگتر بودن X7 دانست که از ذات کلاسش بر می‌آید.

چراغ‌های نمای روبرو در هر دو خودرو باریک و کشیده در طرفین جلو پنجره قرار گرفته اند. اما در X7 چراغ‌ها باریکتر شده‌اند که نمای خودرو را اسپرت‌تر و مدرن‌تر کرده است. در نمای کناری سدان فست‌بک A5، شاهد شیب ملایم و جذاب سقف هستیم که خودرو را شبیه به محصولات لوکس کرده است.

این جذابیت در نسخه‌هایی که بدنه دو رنگ دارند بیش‌تر نیز خواهد شد. در نمای عقب این سدان زیبا شاهد چراغ‌های یک تکه و باریک که در عرض صندوق بار به هم وصل شده‌اند هستیم. شیب متصل سقف به صندوق در این نما نیز جذابیت خاص خود را دارد. کراس‌اوور کامپکت X7 در نمای کناری ساده و در نمای  پشت شکیل ظاهر شده است. چراغ‌های باریک و یک تکه روی در صندوق بار در این خودرو نیز دیده می‌شود. خروجی‌های ۴ گانه اگزوز با قاب کرومی، در راستای هرچه اسپرت‌تر کرن چهره خودرو قدم بر می‌دارند. حقیقت واضح و غیرقابل انکار در ظاهر این دو خودرو، پیشرفت چشمگیر طراحان جک و فاصله گرفتن آن‌ها از کپی‌کاری‌های ناشیانه و آزار دهنده است.

 

باز هم موتورهای کم حجم

با بررسی مشخصات فنی انواع ماشین جک، در می‌یابیم که مشکل ضعف موتور خودروهای چینی، در محصولات این کمپانی هرچند همچنان دیده می‌شود، اما کمتر از دیگر هم‌وطنان‌شان است. در نمونه‌های جدید راه یافته به پیست تست کرمان موتور نیز،َ شاهد موتورهای حجیم و پر قدرت نیستیم.

 A5 از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با سقف قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد و به جعبه دنده ۶ سرعت دستی یا CVT مجهز است. X7 نیز از همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ اما در نسخه بهینه شده استفاده می‌کند. سقف قدرت آن ۱۷۴ اسب بخار و نهایت گشتاورش ۲۵۱ نیوتن‌متر است.

این خودرو با دو نوع گیربکس شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه عرضه می‌شود. باید دید ورود این محصولات شکیل و مدرن به کشور چه زمانی محقق می‌شود و نتیجه تست فنی و بومی‌سازی کرمان موتور بر روی آن‌ها به کجا خواهد انجامید. در هر حال، نظر دقیق‌تر و کارشناسی‌تر درباره بازده و عملکرد فنی آن‌ها را باید به بعد از حضورشان در خیابان‌های کشور موکول کرد. در حال حاضر می‌توان از دیدن تصاویر X7 یا S7 و A5 یا J7 در دیوار لذت بیشتری برد.

کدخبر: 652887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟