بررسی کلی محصولات کیا، معایب و مزایای مشترک

سایپا، با واردات و سپس شروع مونتاژ پراید کیا جان تازه گرفت. همین همکاری‌های عمیق و بلند مدت و حضور پررنگ کیا با نسل‌های مختلف از کلاس‌های متفاوت در ایران، باعث شد تا این کمپانی علاوه بر محبوبیت، اعتماد زیادی نیز در میان ایرانیان کسب کند. اما آیا این محصولات در حد و اندازه  مقبولیت و محبوبیت‌شان، هستند و بازده و عملکرد مناسبی دارند؟

معضلات مشترک

اگر سراغ خرید مدل‌های مختلف کیا رفته و به بررسی بازار آن‌ها پرداخته باشید، خواهید دید که طی سال‌های گذشته با وجود توقف واردات، کراس‌اور اسپورتیج و سدان اپتیما، همواره در بین ۱۰ خودروی خارجی پرفروش‌ بازار بوده‌اند. بازار خرید و فروش انواع کیا همواره در ایران داغ است و مشتری‌های دست به نقد خود را دارد.

در بررسی تخصصی انواع کیا، عملکرد فنی همه آن‌ها قابل قبول و مناسب است. موتور بازده خوبی دارد، مصرف سوخت متناسب با کلاس خودرو است و کیفیت ساخت نیز در سطحی که باید قرار دارد. همچنین خودروهای کیا در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی همیشه از بهترین‌های زمان خود هستند.

در واقع تولیدات کره‌ای، به‌خصوص کیا به ارائه لیستی بلند و بالا از تجهیزات و امکانات متعدد و به روز معروفند. اما در عین حال، یک معضل نیز همواره به دنبال خودروهای کیا است. سواری خشک و تعلیق نامناسب. انتقال ضربات در تمام محصولات کیا، سدان، کوپه و کراس‌اور و شاسی بلند دیده می‌شود.

همچنین، محصولات کیا خودروهای کم استهلاکی نیستند. هزینه نگهداری نمونه‌های وارداتی آن‌ها بالاست و حساسیت سیستم فنی‌شان کم نیست. همچنین کابین انواع کیا زودتر از آنچه انتظار می‌رود به صدا می‌افتد.

در واقع، انتظار نمی‌رود که در اتاق خودرویی با قیمت اسپورتیج، اپتیما یا سراتو، پس از چند ده هزار کیلومتر کارکرد، صدایی ناشی از تحلیل رفتن قطعات و اجزای داخلی شنیده شود. البته این نکته بیشتر در نمونه‌های قدیمی کیا دیده می‌شود و مدل‌های ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ آن از کیفیت ساخت بالاتری برخوردارند.

نباید فراموش کرد آخرین شاسی بلند تولیدی کیا، تلوراید، به خودروی سال ۲۰۲۰ تبدیل شد. این پیروزی بزرگ به راحتی نصیب یک خودروساز کره‌ای نمی‌شود.

محاسن مشترک

در بررسی مشخصات فنی خودروهای مختلف و مقایسه نمونه‌های هم‌سطح با تولیدات کیا، متوجه می‌شویم که هیوندای در ایران، رقیب همیشگی کیا بوده است، اما هیوندای بیش از کیا مورد قبول بوده و اعتماد بیشتری را جلب کرده است. برای مثال هیوندای سانتافه در سطحی بالاتر از کیا اسپورتیج قرار گرفته و هیوندای آزرا قابل اعتمادتر از کیا اپتیما شناخته می‌شود. برخی این را به طراحی بدنه و عضلانی‌تر بودن محصولات هیوندای مربوط می‌دانند. اما در حقیقت با بررسی دقیق، متوجه می‌شویم که هیوندای‌های موجود در بازار ایران هم سواری نرم‌تری دارند و استهلاک پایین‌تری. کیفیت ساخت خودروهای هیوندای مانند آزرا و جنسیس با نمونه‌های ژاپنی مقایسه می‌شود.

این دست محصولات هیوندای در بین خودروهای لوکس بازار قرار می‌‌گیرند. البته نباید این حقیقت را نادیده گرفت که همین اعتماد بیشتر، قیمت تولیدات هیوندای را در ایران بالاتر از خودروهای کیا برده است. احتمالا همین اختلاف قیمت باعث می‌شود که کیا، همواره بازار پرفروشی داشته باشد و خریداران و طرفداران خود را حتی با گذر زمان حفظ کند. ضمن اینکه خدمات پس از فروش اطلس خودرو، یکی از بهترین‌ها در ایران است و معضلات تعمیرات و تامین قطعات محصولات کیا، به واسطه پشتیبانی مناسب این شرکت، کمتر از دیگر برندهای وارداتی است.

در نهایت، باید گفت طراحی بدنه و کابین محصولات کیا، از برگ‌های برنده آن‌ها محسوب میشود. کیا همواره، در ارائه طراحی‌های به روز با فیس‌لیفت‌های میان نسلی پیشتاز بوده و به این ترتیب از ایجاد هرگونه یکنواختی و کسالت در محصولات پیشگیری کرده است. بنابراین، باید گفت مزایای کلی محصولات کیا بر معایب آن‌ها می‌چربد و همین امر محبوبیت روز افزون آن‌ها را در ایران به همراه دارد.

کدخبر: 652006 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟