واردات خودرو در بودجه 1400

به گزارش رکنا، مجتبی توانگر درباره وضعیت واردات خودرو در بودجه 1400 گفت: حقوق ورودی خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بخش قابل توجهی از درآمدهای گمرک را در سنوات قبل به خود اختصاص داده و پیش‌بینی بودجه‌ای این رقم در سال۹۸ نیز، ۵۶۰۰میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: با عنایت به منتفی شدن واردات خودرو در سال مذکور، وصولی این ردیف درآمدی در سال۹۸، تنها ۱۱ درصد پیش بینی بوده و با توجه به ادامه دار شدن موضوع عدم واردات خودرو در سال۹۹، در این سال رقمی در بودجه پیش‌بینی نشده و وصولی این ردیف درآمدی نیز تنها ۸۵ میلیارد تومان و آن هم بابت ترخیص‌های معدود واردات سال‌های پیشین بوده است.

نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: در بودجه۱۴۰۰، برای این ردیف درآمدی، مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که با توجه به عملکرد گذشته و چشم انداز سال آتی، وصول این ردیف درآمدی در صورت ادامه روند کنونی و تعداد اندک خودروهای موجود در گمرک، بعید و دور از دسترس به نظر می‌رسد. چرا که با فرض محاسبه نرخ دلار با عدد ۲۰۰۰۰ تومان، رقم پیش‌بینی شـده برای این ردیف درآمدی، معادل ۱۰۰ میلیون دلار خواهد شد.

توانگر تصریح کرد: تحقق این درآمد با فرض اعمال حقوق گمرکی ۵۰ درصدی، مسـتلزم واردات خودرو در حدود ۳۰۰ میلیون دلار طی سال ۱۴۰۰ است.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به متوسط قیمت ۱۵هزار دلاری قیمت هر خودرو وارداتی، کل خودروهای وارد شده نهایتا ۲۰۰۰۰ دستگاه خواهد بود که این تعداد خودرو در گمرکات کشور موجود نیست که در صورت ادامه‌دار بودن عدم واردات خودروی جدید، ممکن است سیاست تغییر تعرفه واردات ۲۷۸۳ دستگاه خودروهای موجود در گمرک، مدنظر قرار گرفته باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 641219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟