پای دلار نیمایی به صنعت استخراج ارزهای دیجیتال باز شد
 
بعد از چندین بار تعویق، گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی‌ وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور، امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد. پیرامون این گزارش گفتگویی با رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور داشتیم تا چند محور این گزارش را بررسی کنیم. در ادامه مشروح این گفتگو منتشر شده است.

افشین آشوری رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: به صورت کلی طرح ارائه شده مناسب است اما همه طرح‌ها موارد مبهم نیز دارد که باید به آنها پرداخته شود. بحث کلی طرح مذکور حمایت از صنعت استخراج ارزهای دیجیتال و ساماندهی این صنعت است. ایران رتبه اول منابع گازی دنیا را دارد، باید از منابع گازی استفاده کرد اگر ما ۴۰۰۰۰۰ مترمکعب بر ساعت گاز به این صنعت تخصیص دهیم که معادل تقریباً هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خود تأمین تولید پراکنده است؛ ظرفیت نیروگاهی کشور نیز اضافه خواهد شد. برای این صنعت مثل صنایع دیگر بیش از چند هزار میلیارد تومان درآمد گازی ایجاد خواهد شد. همچنین برای ۱۶ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و برای ۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود، یک میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشد.

آشوری

سبقت چین در خصوص رمزارز ملی

آشوری ضمن اشاره به بحث رمز ارز ملی در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: ماهیت رمز ارزها غیرمتمرکز بودن است. یکی از اعضای اصلی ارزهای رمزنگاری‌ شده بیت کوین است. یکسری از این ارزهای دیجیتال رمز دارایی هستند که بر اساس دارایی‌ها حساب می‌شوند، یکسری نیز رمز پول هستند. در خصوص رمز پول ملی چین از همه کشورها سبقت گرفته است. رمز ارز ملی (CBDC) چین یا یوان دیجیتال در حال گسترش هست. در ایران پیرامون این موضوع عقب هستیم، باید شتاب از سوی بانک مرکزی در این مورد انجام شود. تکنولوژی به سرعت حرکت می‌کند، باید برنامه‌ریزی اقتصادی پیرامون این موضوع داشته باشیم و اقدامات لازم را گسترش دهیم.

نقد شوندگی ویژگی خوب بازار ارزهای دیجیتال

وی افزود: ماهیت رمز دارایی‌ها و معاملات رمز ارزها در جهان بر اساس نوسانات فاندامنتال یا تکنیکال است. در نتیجه افرادی که فعالان این بازار هستند، در جریان این شرایط هستند خیلی از بازارهای دیگر نیز نوسانات را تجربه می‌کنند. بورس ما نوسانات شدیدی داشت اما ویژگی خوب بازار ارزهای دیجیتال نقد شوندگی است. در هر صورت حتی زمانی که قیمت نزولی هست، نقد شوندگی به راحتی انجام می‌شود.

معاملات با ارزهای دیجیتال

رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تأکید کرد: بر اساس قانون مصوب شده است که رمز دارایی‌ها به عنوان پرداخت به کار برده نشوند اما به صورت کلی نمی‌توانیم، مانع تکنولوژی شویم. استفاده از رمزارز به عنوان پرداخت بین دو نفر مانع قانونی ندارد و می‌توانیم طبق استفساریه معادل ریالی لحظه معامله را محاسبه کرد و پرداخت انجام شود.

تأمین انرژی صنعت استخراج از بورس انرژی

آشوری خاطر نشان کرد: توضیحات پیرامون تأمین انرژی صنعت استخراج در بورس کالا در گزارش بیان شده بود که این مورد طرح خوبی است. به این واسطه که شرکت توانیر و وزارت نیرو این امکان را دارند که به صورت مستمر انرژی و برق را به صورت انتقالی از بورس انرژی خریداری کنند. اگر به این‌گونه انجام شود، عالی هست اما اگر به این روند انجام نشود که به علت کمبود برق ممکنه انجام نشود؛ بهترِ نیروگاه‌های خود تأمین احداث شود و گاز به این صنعت تخصیص داده شود.

نرخ ارز تهاتری چگونه محاسبه می‌شود؟

وی افزود: در گزارش ذکر شده است که نرخ ارز تهاتری مورد نظر برای رمز ارزها بر اساس بالاترین نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی در بازه زمانی سه‌ماهه، مشخص می‌شود. منظور از نرخ ارز تهاتری قیمت بیت کوین نیست، قیمت بیت کوین در لحظه جابجا می‌شود. منظور نرخ ارز نیمایی است. به طور مثال اگر قیمت بیت کوین در حال حاضر ۴۶ هزار دلار باشد و قیمت دلار نیمایی ۲۶ هزار تومان باشد، این سه ماه با ۲۶ هزار تومان محاسبه می‌شود. نرخ نیما دلار نیمایی در سه‌ماهه محاسبه می‌شود، به این خاطر که بیت کوین باید با یک معادل به ریال تبدیل شود.

توصیه‌ای به نماینده‌ها برای تصویب طرح

رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پایان گفت: بهتر مجلس مصوبه‌ای را در خصوص ارزهای دیجیتال مصوب کنم تا در این صنعت با توضیحاتی که در ابتدا عنوان شد، اشتغال‌زایی و ارزآور ایجاد شود. با این کار تولید ناخالص داخلی بالا می‌رود و در صورتی که حمایت‌ها به خوبی انجام شود و توسعه مناطق محروم در نظر گرفته شود، روند خوبی را شاهد خواهیم بود. می‌توانیم از محصول استخراج شده به عنوان بیت کوین به عنوان ذخیره رمز ارزی ملی در معاملات دوجانبه استفاده کنیم. این صنعت مزایای گسترده، عالی و کاربردی دارد. در حال حاضر این روند را شاهد هستیم، تولیدکنندگان و دانشجویان از این رمزارزها استفاده می‌کنند.

کدخبر: 720689 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟