تابستان ۱۴۰۰ واکسن ایرانی کرونا وارد بازار می‌شود

به گزارش رکنا، مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور در مورد واکسن کرونا با اشاره بر اینکه دانش ساخت واکسن در ایران قدیمی است، برآورد کرد: در شرایط کنونی احتمالا پروسه تولید، تولید انبوه و ورود واکسن ایرانی بیماری کووید ۱۹ به بازار تا تابستان ۱۴۰۰ طول خواهد کشید.

در روزهای اخیر همزمان با اعلام موفقیت ۹۰ درصدی واکسن شرکت فایزر، بعد از ۱۰ ماه نگرانی از همه‌گیری کرونا، امیدواری متخصصان به خلاصی بشر از کرونا بیشتر شده است. در ایران نیز تاکنون محققان ایرانی همپای سایر دانشمندان جهان موفقیتهایی برای دستیابی به واکسن کرونا کسب کرده و درتلاش هستند تا این مسیر را تا به انتها پیش ببرند.

اداره کل پژوهش و بررسی های خبری ایرنا همزمان با تعطیلی ۱۵ روزه تهران و ۱۵۰ شهر کشور اقدام به برگزاری وبیناری با حضور دکتر کیهان آزادمنش مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور و دکتر حسین وطن پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی در مورد وضعیت ساخت و تولید واکسن کرونا در جهان و ایران ، میزان توفیقات متخصصان ایرانی دراین زمینه و همچنین احتمال دسترسی به واکسن احتمالی کرونا با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی بحث و گفت وگو شد.

دکتر کیهان آزادمنش مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور، که یکی از شرکت‌های فعال در ساخت واکسن ایرانی است، در این میزگرد که به دلیل شرایط کنونی به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: موضوع ناممکن بودن تولید واکسن کرونا در کشور که از سوی برخی افراد مطرح می شود کاملا مردود است زیرا دانش ساخت تولید واکسن در ایران کاملا قدیمی و بومی شده است.

تولید واکسن دانشی بومی در کشور

دکتر آزادمنش گفت: برخی افراد می گویند ممکن است ما دانش وا فناوری را داشته باشیم، اما احتمالا امکانات و تجهیزات دقیق مورد نیاز برای تولید این واکسن را در اختیار نداریم، درپاسخ به این افراد باید به سابقه ۶۰ تا ۷۰ ساله تولید واکسن در کشور در انستیتو پاستور و انستیتو رازی اشاره کرد و گفت: این دانشی دیرین در ایران است و حتی در ساخت موارد جدیدتر و آنتی بادی‌ها و HPV را هم تولید کرده‌ایم بنابراین تاکید می شود که از نظر دانش تولید واکسن در داخل مشکلی نداریم.

وی افزود: البته این که واکسن و دارویی تولید شود یا نه، علاوه بر دانش به عوامل دیگری هم بستگی داردکه یک موضوع آن اقتصاد ساخت دارو و واکسن است. یکی از ایرادات ما در این زمینه اقتصاد غیرشفاف است که باعث می‌شود بخش خصوصی نتواند برنامه‌ریزی کند چه میزان دارو را برای چه زمانی و با چه قیمتی تولید کند. در این خصوص هم مداخلات زیاد است و هم رقابت‌های خارجی و تیراژ تولیدات به ویژه در چین و هند قیمتها را پایین می‌آورد و رقابت را سخت می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 630888 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟