پشت پرده داستان سرایی های دانشجوی مهندسی / گفتگو با دزد تک رو تهران

به گزارش رکنا، این دانشجو از شهرشان به تهران می آید و برای این که بتواند خوش گذرانی های زیادی داشته باشد دست به سرقت می زد.

اردیبهشت سال گذشته بود که ماموران پلیس تهران در جریان سرقت های سریالی گوشی قاپی در شمال تهران قرار گرفتند و تیمی از ماموران برای دستگیری عامل این دزدی ها وارد عمل شدند.

ماموران در گام نخست به محل های سرقت رفتند و پی بردند که دزد تک رو سوار بر موتور سیکلت در خیابان های خلوت شمال تهران به کیف قاپی و گوشی قاپی از طعمه هایش اقدام می کند.

تجسس های پلیسی در گام بعدی نشان از آن داشت که سارق حرفه ای، جوانی شیک پوش است او با گذاشتن یک کلاه کاسکت نقشه سرقت هایش را به اجرا می گذارد و برای پنهان ماندن دزدی هایش نیز روی پلاک موتورش را با یک زنجیر قفل کرده است.

بازداشت دزد تک رو

با توجه به پراکندگی سرقت ها ماموران برای دستگیری سارق حرفه ای به صورت محسوس و نامحسوس شروع به گشت زنی در خیابان های شمال تهران کردند.

یک هفته از گشت زنی های پلیسی گذشت تا این که ماموران به رفتارهای پسر شیک پوش که سوار بر یک موتور لوکس بود مشکوک شدند و او را به صورت نامحسوس تحت نظر قرار دادند.

ردیابی های ادامه داشت تا اینکه پسر جوان برای قاپیدن گوشی موبایل پسر جوانی وارد عمل شد و پس از سرقت به سرعت پا به فرار گذاشت که تیم گشت پلیسی عملیات دستگیری را آغاز کردند و سارق جوان پس از یک تعقیب و گریز پلیسی موفق به زمینگیر کردن این سارق حرفه ای شدند.

اعتراف به سرقت

سامان 22 ساله که راهی جز اعتراف نداشت در تحقیقات پلیسی ادعا کرد که چند سال قبل پدر و مادرش در یک تصادف به کام مرگ فرو رفته اند و او با خواهر بزرگترش در یک خانه اجاره ای زندگی می کند.

وی در ادامه گفت: خواهرم برای ادامه تحصیل به شهرستان رفت و دیگر از هم خبری نداریم و من نیز مدتی در یک کارگاه کار می کردم اما کارگاه ورشکسته شد و همه نیروها تعدیل شدند.

راهی برای تامین هزینه های زندگی ام نداشتم و فکر می کنم بدبخت ترین آدم روی زمین هستم، چون به هر دری که می زدم به در بسته می خوردم و دیگر راهی جز سرقت به ذهنم نرسید.

سامان ادامه داد: حالا که دستگیر شدم فکر نکنم زندان برای من جای بدی باشد چون بدون هیچ دغدغه‌ای راحت می خوابم و به نان شب هم فکر نمی کنم.

پسر جوان گفت: نمی دانم چه مدت باید در زندان باشم و در این مدت با پول هایی که به دست می آوردم هزینه زندگی و اجاره خانه را پرداختم و هیچ وقت پولی برای خوشگذرانی سرقت نکردم و اگر می خواستم خوشگذرانی هم انجام بدهم باید بیشتر دزدی می کردم اما قانع بودم.

وی افزود: به تنهایی دست به سرقت زدم چون شنیده بودم اگر همدستم دستگیر شود مرا حتما لو می دهد و چون باید سهم او را هم پرداخت می کردم پول کمی به دست می آوردم تا این که دستگیر شدم.

دزد دروغ گو

سامان با توجه به اعترافاتش و این که ادعا می کرد کسی را ندارد به زندان رفت و یک هفته بعد در حالی به اتاق بازپرس پرونده گذاشت که با خانواده اش روبه رو شد و قاضی خواست تا سامان دقایقی پشت در منتظر بماند.

سارق جوان شوکه شده بود و از این که خانواده اش او را با لباس زندان دیده بودند خجالت می کشید و نمی دانست برای دروغ پردازی هایش چه بهانه ای می تواند بیاورد تا این که قاضی پرونده او را به اتاق صدا زد.

دزد جوان که هیچ سابقه ای در پرونده اش نداشت در همان ابتدا رو به قاضی و در حالی که اشک می ریخت گفت: به دلیل آبروی خانواده اش این داستان سرایی ها را کرده و منتظر بوده تا از زندان آزاد شود.

سامان پس از صدور کیفرخواست و در حالی که با وثیقه آزاد بود در دادگاه کیفری دو تهران به یکسال زندان و ردمال محکوم شد و به آن اعتراض کرد.

یک سال بعد

سامان با توجه به تایید حکم اش در دادگاه تجدید نظر استان تهران به دادسرا احضار شد تا روانه زندان شود.

گفت وگو با دزد دروغ گو

سامان 22 ساله دانشجوی مهندسی مثل روز نخست علاقه ای به زندان ندارد او شرمنده خانواده با آبرویش است:

سابقه داری؟

نه، تاحالا هیچ وقت خلاف نکرده بودم.

چرا دزدی؟

من دانشجو بودم و چون به پول نیاز داشتم مجبور شدم دزدی کنم.

خانواده ات حمایتت نمی کردند؟

خانواده ام فکر می کردند من خوابگاه گرفتم در صورتی که یک خانه اجاره کردم و پدر و مادرم همیشه مرا حمایت مالی می کردند اما چون نمی خواستم راز خانه مجردی ام فاش شود از آن ها زیاد درخواست پول نمی کردم.

یعنی برای خوش گذرانی دزدی کردی؟

بله، با پولی که خانواده ام به حسابم می ریختند هزینه دانشگاه و کارهای روزمره ام را انجام می دادم اما برای خوش گذرانی به پول بیشتری نیاز داشتم به همین دلیل دست به سرقت زدم.

موتور را از کجا تهیه کردی؟

پدرم برای این که به راحتی به دانشگاه بروم یک موتور خرید، البته قصد داشت یک خودرو بخرد اما چون خودم به موتورسیکلت علاقه داشتم این موتور را خریداری کرد.

خانواده ات وضعیت مالی خوبی دارند؟

بله، پدرم مهندس و مادرم پزشک است و وضعیت مالی خوبی داریم.

چرا بعد از دستگیری گفتی پدر و مادرت فوت کرده اند؟

چون نمی خواستم آن ها متوجه ماجرا شوند و آبروی شان را ببرم.

در این مدت با آن ها تماس داشتی؟

یکی از هم سلولی هایم که از ماجرای زندگی و کارهای من با خبر بود یک گوشی همراه داشت که با شماره او به خانواده ام زنگ می زدم و هر وقت می خواستند به تهران بیایند یا از من خواستند که به دیدنشان بروم بهانه می آوردم و خودم را سرگرم درس خواندن نشان می دادم.

خانواده ات چطور متوجه ماجرا شدند؟

فکر کنم چون یک سال است که به دانشگاه نرفتم و کارهای تسویه را انجام ندادم دانشگاه با خانواده ام تماس گرفتند و آن ها هم با پیگیری های شان فهمیدند که دستگیر شده ام.

چه برنامه ای داری؟

نمی دانم چطور به چشمان پدر و مادرم نگاه کنم، قصد دارم ادامه تحصیل بدهم و دیگر خلاف نکنم تا آرامشی که در زندگی مان بود را به هم نریزم.

چطور به فکر دزدی افتادی؟

جلوی دانشگاه خودمان و در برابر چشمانم گوشی چند نفر از بچه های دانشگاه را سرقت کرده بودند و به خاطر همین فکر سرقت به ذهنم رسید.

بنا به این گزارش، این سارق جوان از جنبه عمومی جرم باید در زندان باشد و پس از پایان دوران محکومیت اش آزاد می شود.

تحلیل کارشناس / عوامل مجرم شدن دور از ذره بین نظارتی والدین

دکتر کاظم قجاوند جامعه شناس و استاد دانشگاه

عموما در ادبیات جامعه شناسی از دو نوع کنترل یاد می شود. کنترل رسمی که منظور همان کنترل ها و نظارت هایی است که از سوی منابع و سازمان های ذی صلاح مانند نیروی انتظامی، دادگستری، آموزش و پرورش و دانشگاه صورت می گیرد تا رفتار افراد مطابق با هنجارها و ارزش های اجتماعی باشد و کنترل دیگر غیر رسمی است که منظور از آن نهادینه شدن اصول تعلیم و تربیت خانوادگی، ارزش های جامعه و.. در ذهن تک تک اعضای جامعه است.

متاسفانه در مواردی با پرونده های بزهکاری رو به رو هستیم که والدین با اعتماد کامل به فرزندان خود آن ها را برای کار یا تحصیل به شهر یا کشورهای دیگر فرستاده اند اما متاسفانه گاهی دیده می شود فرزندان دور از نظارت والدین به جای کار و تحصیل عضو گروه های بزهکاری یا در خانه های تیمی مرتکب رفتارهای غیراخلاقی می شوند این قبیل فرزندان با دور شدن از نظام خانواده و زندگی در کلان شهرها یا کشورهای خارجی تصور می کنند کنترل رسمی کاهش یافته و از طرفی با توجه به ضعیف بودن کنترل درونی و غیر رسمی ممکن است رو به انحرافات اجتماعی بیاورند و دست به رفتارهای بزهکارانه و غیرهنجاری بزنند که مجرم شناخته شوند.

این رفتارهای ضداجتماعی به جای کار و ادامه تحصیل برمی گردد به اصول سختگیرانه برخی خانواده ها که در ابتدا فرزندان را به خود وابسته می کنند و اختیار عمل را از آن ها می گیرند و از یک سنی به بعد آن ها را در جوامع بزرگ تر می کنند و این فرزندان چون دچار احساس رهاشدگی می شوند پایبندی به ارزش های جامعه را از دست داده و در شهرها و کشورهای بزرگ تر به خاطر حس ناشناخته و گمشده ای که دارند عضو گروه های تبهکاری می شوند و دست به خلاف می زنند تا تجربیات جدیدتری کسب کنند.

اگر خانواده ها از دوران کودکی فرایند اجتماعی شدن و جامعه پذیری را به فرزندان خود بیاموزند و الگوهای اجتماعی مناسب را در اختیار فرزندان قرار دهند قطعا کمتر شاهد این رخدادهای تلخ خواهیم بود . این فرزندان دور از نظارت کافی والدین هستند و ممکن است به دلیل ضعف در اعتقادات و پایبندی های درونی سبک زندگی سالمی را انتخاب نکنند و راجع به جرم و بزه واکنش منفی نداشته باشند از این رو به راحتی عضو باندهای خلافکاری می شوند و مرتکب هر جرم خرد و کلانی خواهند شد.

تعلیم و تربیت خانواده نیز از اصول مهم و اولیه ای است که می توان به آن اشاره داشت زیرا اگر شخصیت فرد در خانواده سالم و به دور از محدودیت ها و فشارها شکل گرفته باشد حتی زندگی در کلان شهرها و کشورهای جرم خیز نمی تواند از آن ها یک فرد مجرم بسازد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525397 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟