حماسه آتش‌نشانان تهران، مرکز توجه رسانه‌های جهان

روریختن ساختمان پلاسکو در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی به همراه ویدئوی تکان دهنده لحظه فروریختن این ساختمان 17 طبقه و تصاویر دلخراش از آتش‌نشان‌هایی که با وجود از دست دادن همکاران شان با چشم‌های اشکبار، می‌کوشیدند مانده‌های زیر آوار را نجات دهند، پیام‌های تسلیت و همدردی مقامات برخی کشورهای جهان به دولت و ملت ایران سرازیر شد.
ولادیمیر یوچکوف، وزیر موقعیت‌های اضطراری فدراسیون روسیه با ارسال تلگرامی به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، شهادت شماری از مأموران آتش‌نشانی در واقعه آتش‌سوزی و ویرانی ساختمان پلاسکو تهران را تسلیت گفت و با ملت ایران و خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.در پیام یوچکوف آمده است: فداکاری شماری از مأموران آتش‌نشانی ایران، نشانه ادای دین به وظیفه خود است. ما از بروز این واقعه شوکه شدیم و ضمن ابراز تأسف فراوان، اندوه خود را اعلام می‌کنیم. سفارت فرانسه در تهران نیز در توئیتی با ملت ایران و خانواده‌های قربانیان حادثه Incident ساختمان پلاسکو، ابراز همدردی کرد. در شبکه‌های اجتماعی نیز تصویری از برج ایفل که به رنگ‌های سبز و سفید و قرمز درآمده بود منتشر و در  شرح آن نوشته شد، برج ایفل برای همدردی با ایران به رنگ پرچم ایران درآمد. اما این خبر حقیقت نداشت و این تصویر مربوط به زمانی بود که برج ایفل به مناسبتی خاص به رنگ پرچم ایتالیا درآمده بود و از آنجا که سه رنگ پرچم ایتالیا و ایران به هم شبیه است، این خبر ساختگی در فضای مجازی  منتشر شده بود. دولت اسپانیا نیز در بیانیه‌ای این حادثه را تسلیت گفت.  از دیگر مقام‌هایی که پس از وقوع حادثه پلاسکو با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کرد، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بود که در پیامی این حادثه را به تهران تسلیت گفت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز پنجشنبه شب با ارسال پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان، کشته شدن شماری از شهروندان ایرانی در سانحه ساختمان پلاسکو تهران را تسلیت گفت. بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و یوسف بیازیت، رئیس گروه دوستی پارلمان ترکیه با ایران نیز در پیام‌های جداگانه به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و محمد ابراهیم طاهریان، سفیر ایران در آنکارا، ضمن ابراز تأسف از سانحه ساختمان پلاسکوی تهران، کشته شدن شماری از شهروندان ایرانی را تسلیت گفته و برای مصدومان آرزوی سلامتی کردند.
از سران کشورهای شرق اروپا، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی خود، شهادت شماری از آتش‌نشانان ایرانی در آتش‌سوزی و ویرانی برج پلاسکو را تسلیت گفت. گئورگی کویریکاشویلی نخست‌وزیر گرجستان هم تلفات جانی حادثه مجتمع تجاری پلاسکو تهران را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت. گئورگی کویریکاشویلی همچنین برای مجروحین این حادثه شفای عاجل آرزو کرد. «تومیسلاو نیکولیچ» رئیس جمهوری صربستان نیز طی پیامی برای رئیس جمهوری کشورمان به مناسبت حادثه دلخراش فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران ضمن ابراز تسلیت از سوی خود و ملت صربستان با خانواده قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد. 
محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز دیروز جمعه با صدور پیامی، این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. علاوه بر مقامات رسمی برخی کشورهای جهان، آتش‌نشانی شهر لندن، آتش‌نشانی شهر «ردینگ» ایالت کالیفرنیا امریکا و آتش‌نشانی ایالت کارولینای شمالی امریکا نیز با پیام‌هایی، همدردی خود را با آتش‌نشانان ایرانی که شماری از همکاران خود را در حادثه ساختمان پلاسکو از دست داده‌اند و خانواده‌ها و بستگان آتش‌نشان‌های شهید، ابراز کردند. گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در تهران هم از ابراز همدردی سازمان آتش‌نشانی لندن با سانحه دیدگان حادثه ساختمان پلاسکو قدردانی کرد و در حساب توئیتری خود نوشت: «از همدردی شما به دلیل مصیبتی که بر ما در تهران وارد شده است، سپاسگزارم.»
بازتاب رسانه‌ای حادثه پلاسکو
رسانه‌های جهان نیز طی پنجشنبه گذشته بخش اعظمی از گزارش‌های خود را به حادثه ساختمان پلاسکو اختصاص دادند و البته اکثر گزارش‌ها با محوریت فداکاری آتش‌نشان‌های ایرانی بود که با کمترین تجهیزات و با اینکه می‌دانستند مأموریتی که در حال انجام آن هستند، خطر جانی بسیار بالایی برایشان دارد، با دستان خالی به دل آتش و آوار زدند تا شاید بتوانند جانی را نجات دهند و به همکاران شان که در زیر تلی از آهن و سیمان گیر افتاده بودند،کمک کنند. به گزارش ایسنا، در بیشتر اخبار منتشر شده از رسانه‌های انگلیسی زبان، از ریزش ساختمان پلاسکو به‌عنوان حادثه‌ای یاد شد که ایران را شوکه کرده‌ است. روزنامه واشنگتن پست در خبری نوشت: به دنبال آتش‌سوزی ساختمان 17 طبقه پلاسکو و ریزش آن پس از گذشت حدود سه ساعت از شروع آتش‌سوزی، ایران به حالت بهت و شوک درآمد. نیروهای امداد و آتش‌نشان از نخستین دقایق وقوع این حادثه با حضور در محل عملیات، امداد و نجات را آغاز کردند. به دلیل وسعت حادثه و حجم عظیمی از آوار، امدادگران مجبور شدند برای یافتن چند نیروی آتش‌نشان به حفر تونل‌های مختلف متوسل شوند. شبکه خبری سی بی‌اس نیوز امریکا نیز به نقل از رسانه‌های داخلی ایران به انتشار اخباری از تعداد مجروحان و افراد حبس شده در زیر آوار پرداخت. این شبکه خبری در گزارش خود آورده‌ است: با‌ وجود تلاش‌های نیروهای آتش‌نشان برای اطفای حریق، سازه این ساختمان که از مراکز اصلی فروش و تولید پوشاک در شهر تهران بوده دچار ریزش شد. خبرگزاری رویترز هم در گزارشی با اعلام اینکه ساختمان پلاسکو با قدمتی بیش از 50 سال در یکی از مناطق مرکزی تهران دچار آتش‌سوزی شد و ریزش کرد، به نقل از منابع داخلی نوشت: بر اثر این حادثه چندین نیروی آتش‌نشان میان آوار به جا مانده از ریزش ساختمان گرفتار شدند که حفر تونل از نواحی اطراف ساختمان و حضور سربازان، نیروهای جست‌و‌جوگر و سگ‌های زنده‌یاب برای نجات هر چه سریع‌تر حادثه‌دیدگان تاکنون نتیجه بخش نبوده‌ است. این خبرگزاری در گزارش خود همچنین به پیام‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری ایران مبنی بر ابراز تأسف از وقوع این حادثه دلخراش و تسریع عملیات امدادرسانی به حادثه دیدگان اشاره کرده‌ است. اکثر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ترکیه نیز آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران را پوشش دادند. روزنامه دیلی صباح یکی از روزنامه‌های پر شمارگان ترکیه خبر این آتش‌سوزی را با تیتر «فاجعه در کشور همسایه ما؛ ساختمان 17 طبقه فروریخت» گزارش کرد. شبکه خبری بی‌بی‌سی انگلیس نیز با اشاره به وقوع این حادثه در یکی از ساختمان‌های قدیمی تهران نوشت: به گفته مقامات ایران علت وقوع این حادثه مشخص نیست اما پیش از این چندین مرتبه به مالکان این ساختمان نسبت به ناایمن بودن آن هشدار داده شده بود. شبکه خبری اسکای نیوز با اشاره به فجیع بودن حادثه ریزش ساختمان تجاری پلاسکو به نقل از رسانه‌های داخلی ایران نوشت: عملیات جست‌و‌جو در میان آوار این ساختمان 17 طبقه دست‌ کم دو روز طول می‌کشد.
روزنامه شیکاگو تریبون امریکا نیز با اعلام اینکه این حادثه از فاجعه‌ بارترین حوادث Accidents شهر تهران از سال 20055 بوده، نوشت: حادثه روز پنجشنبه تهران را شوکه کرده‌ است.  همچنین این روزنامه در خبر خود به حضور قابل توجه مردم تهران برای اهدای خون به حادثه دیدگان اشاره کرده‌ است.همچنین روزنامه انگلیسی زبان لس‌آنجلس تایمز نیز در خبری به انتشار تصویر و فیلم  از محل حادثه، بهت و شوکه شدن حاضران و نیروهای آتش‌نشان پرداخت. رسانه‌های جنوب شرق آسیا نیز روز جمعه آتش‌سوزی و فرو ریختن قدیمی‌ترین ساختمان بلند تهران (ساختمان پلاسکو) را با انتشار فیلم و تصاویری از این حادثه بازتاب دادند.
روزنامه استار مالزی از جمله رسانه‌های منطقه بود که این خبر را بیش از سایر رسانه‌ها پررنگ‌تر نشان داد و در دو خبر جداگانه به آن پرداخت. «ساختمان ۵۰ ساله تهران در میان شعله‌های آتش فرو ریخت» و «قدیمی‌ترین آسمانخراش ایران در آتش فرو ریخت» تیتر دو خبری بود که روزنامه استار از آنها استفاده کرد.
روزنامه نیو استریت تایمز نیز با تیتری تحت عنوان «تیم‌های امداد و نجات در جست‌و‌جو برای نجات آتش‌نشان‌های در دام افتاده پس از فرو ریختن ساختمان» به بازتاب این خبر پرداخت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

ایران

 

کدخبر: 239498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟