۲۰درصد محصولات غله نیشابور بر اثر خشکسالی از بین رفت

به گزارش رکنا از نیشابور، محمدعلی فرهمندراد چهارشنبه‌ در برنامه بازدید از تعدادی طرح کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این رابطه ۱۰۷میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای کشاورزان در نظر گرفته شده که در قالب طرح‌های مبارزه با خشکسالی اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد، در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان خراسان رضوی اعتبارات در نظر گرفته شده برای مبارزه با خشک‌سالی قرار است طی سه سال تخصیص یابد و در این حوزه برای نیشابور ۸۴۰میلیارد ریال برای لایروبی قنوات و احداث کانال‌های آب و استخر‌های ذخیره مصوب شده علاوه بر این سالاته ۸۰درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی هم به بخش آب اختصاص پیدا می‌کند.

وی گفت، از کل ۶۰هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان نیشابور کمتر از ۵۰درصد قابلیت اجرای سیستم آبیاری مکانیزه دارد زیرا قطعات کشاورزی تکه‌تکه شده و یکپارچه نیست و تاکنون از این میزان ۱۲ هزار هکتار مجهز به آبیاری نوین است و ۵۹درصد از کل اراضی کشاورزی نیشابور به کشت کالاهای اساسی گندم و جو، ۱۲ درصد پنبه، چغندر قند، کلزا و ۱۴درصد به گیاهان علوفه‌ای  اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه امروز میزان نیاز یک واحد تولیدی برای گردش نقدینگی نسبت به پارسال چهار برابر شده افزود، در نیشابور امسال نسبت به پارسال میزان خرید گندم ۱۰برابر شده و پس از طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها ۵۵۰میلیارد ریال تسهیلات دام و طیور به کشاورزان این شهرستان اختصاص یافت و پس از اجرایی شدن این طرح کاهش وابستگی درحوزه کالاهای اساسی مانند گندم، جو و دانه‌های روغنی مانند پنبه، چغندرقند و ذرت به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کشت پنبه در بخش میان‌جلگه نیشابور متمرکز شده خاطرنشان کرد، با ترویج کشت‌ مکانیزه در این بخش پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۰درصد میزان تولید پنبه در نیشابور افزایش یابد.

وی تصریح کرد، نهاده‌های یارانه‌ای که پیش از این با ارز ترجیحی تامین می‌شد دیگر موجود نیست و از ماه آینده این نیاز با ارز نیمایی تامین می‌شود که موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز با تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت باید روش‌های کشاورزی عوض شود افزود، افزایش ضریب نفوذ دانش در تولید محصولات کشاورزی باید افزایش پیدا کند ضمن اینکه اختصاص یارانه‌های دولتی مانع ابتکار، نوآوری و خلاقیت تولید کننده می‌شود همچنین باید در مزرعه رفتار کشاورز برای تولید عوض شود و توسعه گلخانه‌ها و آبیاری مدرن مورد توجه جدی قرار بگیرد.

سعید صفارایی/ نیشابور

کدخبر: 812755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟