کلاهبرداری نیم میلیاردی با فروش خودروهای خیالی

مردی جوان با در دست داشتن مرجوعه قضایی پا به مرکز فرماندهی پلیس آگاهی استان خراسان رضوی در مشهد گذاشت و بعد از طرح شکوائیه به اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری این مرکز انتظامی هدایت شد.

به گزارش رکنا، شاکی که طی اتفاقاتی سرمایه اش را باخته بود در اظهاراتش به افسر پرونده خود گفت: در پی خرید یک دستگاه خودرو داخلی برای خودم بودم. چند مرتبه در سایت شرکت های سازنده ثبت نام کردم اما اسمم در قرعه کشی در نیامد. در این میان با فردی که خود را نماینده یکی از همین شرکت های سازنده خودرو معرفی کرده بود آشنا شدم. او مدعی بود که می تواند مرا بدون قرعه کشی صاحب خودرو کند. می گفت باید پولم نقد باشد تا به محض هماهنگی مبلغ را به یک حساب واریز کنم.

چند روز از گفت وگویمان گذشته بود که با من تماس گرفت و خواست تا مبلغی را به یک شماره حساب واریز کنم. چند روز بعد هم مبالغی دیگر را به چند شماره حساب دیگر واریز کردم. ده ها میلیون تومان سرمایه بی زبانم که ماه ها برای پس اندازش تلاش کرده بودم را به چند شماره حساب واریز کردم.

طبق موعد قراردادی که با این فرد بسته بودم و طی واریز وجه کامل خودرو ایرانی، قرار بود یک هفته بعد از آخرین واریزی خودرو تحویلم شود اما هیچ خبری از خودرو نشد که نشد. این فرد شیاد هم دیگر پاسخگوی تلفن همراهش نبود. با دست خودم و اعتماد بیجایم آتش به سرمایه ام زدم و همه را سوزاندم.

با اظهارات شاکی این پرونده، تحقیقات کارآگاهان پلیس برای شناسایی و دستگیری متهم آغاز شده بود و پرونده مشابه دیگری نیز در این اداره انتظامی گشوده شد. شاکی این پرونده نیز اظهار کرد که فردی خود را به عنوان نماینده فروش یکی از شرکت های تولیدکننده خودرو ایرانی معرفی و مبلغ کامل یک دستگاه سواری داخلی را با ادعای فروش بدون قرعه کشی، دریافت کرده اما به تعهدش عمل نکرده است.

این مال باخته نیز وقتی سر موعد مقرر خودرواش را تحویل نمی گیرد با تلفن همراه متهم تماس گرفته که با پاسخگویی او روبه رو نمی شود.

گشوده شدن چند پرونده کلاهبرداری دیگر

در حالی که مجریان قانون مشغول بررسی های ابتدایی این 2پرونده بودند چند گزارش کلاهبرداری دیگر با شگردی مشابه به این مرکز پلیس آگاهی گزارش شد و همین امر موجب بالا رفتن حساسیت این پرونده ها شد.

کارآگاهان پلیس پس از شنیدن اظهارات همه مال باختگان این پرونده کلاهبرداری سریالی تحقیقات تخصصی خود را برای شناسایی و ردزنی مهره اصلی آغاز کردند. تحقیقاتی که با استفاده از سرنخ های موجود خیلی زود نتیجه داد و مأموران پلیس آگاهی مرکز استان موفق به شناسایی متهم شدند.

کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان خراسان رضوی با کنار هم قرار دادن قطعات پازل سرنخ های به دست آمده توانستند رد این فرد شیاد را هم در یکی از مناطق مشهد بزنند.

دستگیری متهم در مخفیگاهش

بر اساس مستندات موجود در پرونده متهم شناسایی و ردزنی شده بود و حالا مأموران در یک قدمی او قرار داشتند. تیم بررسی کننده پرونده پس از اعلام مراتب به دادسرا با دستور قضایی وارد عمل شد و در اقدامی اطلاعاتی و بررسی محدوده تردد این متهم، مخفیگاهش را شناسایی کرد.

محل اختفای این فرد کلاهبردار پس از ردزنی مأموران زیر نظر ضابطان قضایی قرار گرفت و طولی نکشید که این مرد جوان در زاویه دید مجریان قانون قرار گرفت.

درست زمانی که متهم تصمیم داشت وارد مخفیگاهش شود از سوی کارآگاهان پلیس جلب و زمین گیر شد.

انکار حقیقت

متهم ابتدا منکر بزه انتسابی خود بود و ادعا می کرد که هیچ تخلفی از سوی او رخ نداده و هیچ مبلغی نیز به حسابش واریز نشده است که مأموران برای بررسی دقیق اظهاراتش، این فرد را به مرکز فرماندهی خود منتقل کردند.

مستندات و شواهد کافی علیه متهم وجود داشت پس جایی برای کتمان حقیقت نبود. دست این کلاهبردار سریالی برای قانون رو شده بود و او وقتی دریافت که دیگر حنای انکارهایش برای مأموران رنگی ندارد به ناچار لب به بیان حقیقت گشود و جرمش را پذیرفت. این فرد که نماینده هیچ یک از شرکت های خودروسازی ایرانی نیست در اظهاراتش به صراحت به کلاهبرداری از چند شهروند مشهدی اعتراف کرد.

کلاهبرداری از 5 نفر

روز گذشته رئیس پلیس آگاهی استان خراسان رضوی در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: متهم در اظهاراتش تاکنون به کلاهبرداری با شگرد فروش خودرو ایرانی بدون قرعه کشی و تحویل فوری از 5 شهروند مشهدی اعتراف کرده است.

به گفته سرهنگ جواد شفیع زاده، طبق اعترافات متهم اصلی تاکنون بیش از 5 میلیارد ریال بابت ادعایش از مال باختگان این پرونده کلاهبرداری کرده است که پس از تکمیل تحقیقات اولیه برای سیر مراحل قانونی در اختیار دادسرا قرار گرفت.

این مقام ارشد پلیس آگاهی استان ادامه داد: تحقیقات همکارانم از این فرد برای کشف دیگر جرائم احتمالی و همدستانش ادامه دارد.

منبع:شهرآرا

کدخبر: 719915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟