کاهش ۶۱ درصدی بارندگی طی سال جاری در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار رکنا،  محمد علایی در نشست خبری که با حضور مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب مشهد و استان برگزار شد، اظهار کرد: ۱۳ اسفند در تقویم کشور و دوم فروردین ماه در تقویم جهانی به نام روز آب نامگذاری شده است. 

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بحران آب با مدیریت و مشارکت مردم حل شود، افزود: باید استفاده بهینه از منابع آبی را بیاموزیم و با هدر دادن آب به محیط زیست آسیب نزنیم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در سال آبی جاری ۴۳.۵ میلی متر بارندگی داشتیم، ابراز کرد: در سال آبی گذشته این رقم ۱۱۲.۱ دهم میلی متر بود. 

 علایی با اشاره به اینکه ۹۵.۴ دهم میانگین بارش پنجاه ساله، سال آبی در استان بوده که متاسفانه نسبت به سال جاری ۶۱ درصد کاهش بارندگی داشتیم، گفت: این میزان همچنین نسبت به دراز مدت ۵۴ درصد کاهش داشته که میزان بسیار زیادی است، سال گذشته ۷۱۷ میلیون متر مکعب آب در سدها داشتیم که امروز این رقم به ۷۴۵ میلیون متر مکعب آب رسیده است به بیان دیگر  سال گذشته ۴۶ درصد و امسال ۴۸ درصد سدهای استان پرآب بودند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه سد دوستی با ۵۶۴ میلیون متر مکعب آب در سال جاری به میزان ۵۰ درصد پر آب شده است، گفت: ۴۴ درصد این سد نیز در سال گذشته با ۵۹۹ میلیون متر مکعب پر آب بوده است، در سال گذشته از اوایل بهمن ماه ذخیره آب در سدها شروع شد اما امسال تا امروز هیچ آبی را در سد بزرگ دوستی نداشتیم که این کمبود جز با افزایش بارندگی جبران نخواهد شد. 

علایی با اشاره به بحث انتقال و شیرین سازی آب به شرق کشور که استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی را شامل می‌شود، گفت: در این خصوص باید دو اقدام صورت می گرفت، نخست صدور مجوز و سپس برون سپاری کار به بخش غیر دولتی که هر دو انجام شده است. 

وی بیان کرد: تا امروز مطالعات شیرین سازی آب از دریای عمان به شرق کشور انجام شده است و شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی شخصیت حقوقی لازم را برابر قانون اقتصاد و تجارت به ثبت رسانده اما متأسفانه شرکت تابش با وجود مجوز های لازم عملیات اجرایی را ۹ ماهه آغاز نکرده است.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه برخی چاه‌های غیر مجاز که عمق کمی دارند تاثیر زیادی در منابع آبی ندارند، افزود: بنابراین تمرکز شرکت بر پر و مسلوب و المنفعه کردن چاه های عمیق است که در سال جاری یک هزار و ۵۰۳ حلقه چاه غیر مجاز پُر و مسلوب المنفعه شده که این آمار منجر به صرفه جویی ۴۰ میلیون مترمکعب آب شده است. 

کدخبر: 667418 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟