یارانه وعده‌ داده شده حذف شد

 

 

در روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کمیسیون تلفیق با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کرد . به اعتقاد کارشناسان با همین یک بند کل لایحه بودجه زیر سوال می‌رود. لایحه بودجه‌ای که به گفته خود بودجه‌نویسان با دلار حدود ۲۳ هزار تومان بسته شده است و برخلاف سال‌های گذشته اسمی از ارز ترجیحی در آن نبود حالا به ناگهان با مصوبه کمیسیون تلفیق و اضافه کردن ۹ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی مواجه می‌شود. در همان نگاه اول متوجه می‌شوید که یک کسری نزدیک به ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد می‌شود. برای بررسی جزییات بیشتر با رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

 

فرضیه دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است

جعفر_قادری

 

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: فرض دولت بر این است که ارز ترجیحی حذف شود و دلار بر مبنای نرخ نیمایی به فروش برسد تا بتواند تفاوت قیمت میان ارز ترجیحی و نیمایی را به عنوان یارانه به گروه های آسیب پذیر پرداخت کند و بخشی از آن را برای تامین نهاده‌های مشمول ارز ترجیحی مورد استفاده قرار دهد.

 

وی افزود: وقتی ارز ترجیحی پایدار و ارز نیمایی، حذف شود پرداخت یارانه منطقی نخواهد بود. البته ممکن است بخشی از درآمد دولت کاهش پیدا کند که آن بخش را اعضای کمیسیون تلفیق سعی می کنند در موارد دیگر بررسی کرده و توازن میان درآمدها را در بودجه ایجاد کنند.

یارانه احتمالی حذف می شود

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه داد: اگر بخشی از درآمدهای ارز نیمایی حذف شود در نقطه مقابل یارانه‌ای که قرار بود به مردم پرداخت شود، حذف خواهد شد. چون یارانه زمانی موضوعیت پیدا می کند که ارز نیمایی به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شود. اگر قرار باشد ۹ میلیارد دلار از منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی اختصاص یابد چون این کالاها به قیمت پایین عرضه می شود بنابراین نیازی به پرداخت یارانه به اقشار ضعیف جامعه نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار کرد: پیشنهاد دولت در لایحه، حذف ارز ۴۲۰۰ است و درآمد حاصل از آن نیز به گروه‌های واقع در دهک های اول تا هفتم پرداخت می‌شود. به برخی ۱۱۰ به برخی ۹۳ و بعضی دیگر ۹۰ هزار تومان یارانه در ماه علاوه بر ۴۵ هزار تومان کنونی پرداخت می‌شود. اگر به پیشنهاد دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی رای ندهیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع یعنی درآمدهای نفتی را باید برای ارز ۴۲۰۰ اختصاص دهیم و اگر این کار صورت گیرد عملا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه حذف می شود و کسری منابع اتفاق می افتد.

نظر اعضای کمیسیون درباره حذف ارز ۴۲۰۰

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره نظر اعضای کمیسیون تلفیق درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: در کمیسیون الان با این مشکل مواجه هستیم که اگر به پیشنهاد دولت برای حذف رای ندهیم باید ۴۰۰ هزار میلیارد از محل منابع درآمدهای نفتی را به ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص بدهیم. اگر این کار صورت گیرد عملا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه کم می شود. مشخص نیست که این میزان اعتبار از کدام محل تامین خواهد شود. اگر مجلس پیشنهاد دولت مبنی بر حذف را نپذیرد قطعا کسری بودجه پیش می‌آید.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان درباره نحوه بستن بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: دولت تلاش کرده است که بدون توجه به برجام، بودجه را ببندد. کار سختی است و انتظارات و توقعات را نمی تواند پاسخ بدهد. چون با این تورمی که داریم، انتظار می رود که افزایش حقوقی هم در پی باشد. که اگر همانند سالهای قبل باشد روشی منطقی نیست.

 

 

 

کدخبر: 768898 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟