طوفان این شرکت‌ها در بورس

 

 

بازار سهام در هفته پیش تشدید موج عرضه و افت قیمت‌ها را تجربه کرد؛ به نحوی که با عقب‌‌‌نشینی بیش از ۴‌ درصدی شاخص، دماسنج بازار به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بازگشت. در بازار ارز آزاد نیز دلار با سطح حمایتی مهم  ۲۷‌هزار تومان درگیر شد. این قیمت در گذشته بارها همچون مانعی در برابر افت بیشتر عمل کرده بود و این بار هم موجب هدایت قیمت‌ها به سمت کانال بالاتر شد. در بازارهای جهانی اما قیمت نفت برنت با عبور از سطح ۸۶ دلار در هر بشکه، وارد فضای جدیدی  شده و پیش‌بینی‌‌‌های قبلی مبنی بر سه رقمی شدن قیمت نفت را پررنگ‌‌‌تر کرده است. در سایر کامودیتی‌‌‌ها شاهد رشد قیمتی مناسب بودیم. برای بررسی بیشتر زوایای مختلف این موضوع با یکی از کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

مسعود-میرزاباقری

 

 

هفته کم‌رونق بازار

مسعود میرزاباقری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز اظهار کرد: در هفته گذشته بازار بسیار کم‌رونق و کم‌جانی را شاهد بودیم. قیمت سهام در بازار افت کرد. در هفته های گذشته هم شاهد بازار کم فروغی بودیم اما افت قیمت سهام تا به این حد شدید نبود. اما در هفته گذشته این اتفاق رخ داد و سبب شد که بورس‌بازان کلافه شوند. در بودجه سال ۱۴۰۱ تقریبا آن ۱۰ بندی که آقای خاندوزی قول داده بود، گنجانده شده بود اما بند مربوط به سقف خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت سایر صنایع در بودجه سقفی لحاظ نشده بود.

 

وی افزود: اواخر هفته پیش دیدیم که بازار به واسطه نمادهای پالایشی اندکی رشد کرد. البته شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه درز اطلاعاتی رخ داده است. همچنین گزارشاتی پیرامون عملکرد خوب پالایشی ها دریافت شد و در عمل هم این‌گونه شد. ناگفته نماند که در هفته گذشته چند گزارش بد هم داشتیم؛ همانند گزارش ذوب آهن. حاشیه سود این شرکت به دلیل افزایش کوک و زغالی وارداتی، اصطلاحا خورده شود و محصولات خود را تقریبا یر به یر فروخت. در واقع قیمت فروش و بهای تمام شده این شرکت یکسان بود. این موضوع باعث شد که سود خاصی در فصل جاری نداشته باشد.

میرزا باقری ادامه داد: همچنین شرکت آهن فولاد ارفع به دلیل کار نکردن واحد احیا توانست تولید کند. این شرکت به دلیل خرید آهن اسفنجی با قیمت بالاتر؛ حاشیه سود بسیار پایینی داشت. این موضوع سبب شد که سود آن در بورس کاهشی شود.

بازگشت امید به بازار

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با تاکید به اینکه پالایشی ها هفته خوبی را طی کردند اظهار کرد: بعد از اتمام بازار و ارائه گزارش شرکت‌ها دیدیم  که فولاد مبارکه سودآوری خوبی داشت. گروه‌های سیمانی و دارویی هم سودآوری خوبی داشتند. اما هفته گذشته شرکت‌های پالایشی در صدر بهترین‌ها قرار داشتند. در مورد شرکت‌های سنگ آهنی باید گفت گزارش های ارائه شده توسط این شرکت ها از جمله گل گهر بسیار خوب بوده است. پلمیری ها بازار معقولی را پشت سر گذاشتند. کلیه این عوامل سبب شد که به بازار هفته جاری بسیار امیدوار باشیم.

میرزا باقری در پایان اظهار کرد:  شرکت های پالایشی هفته خوبی را پشت سر گذشته اند بنابراین لیدر و چشم و چراغ بازار بورس در هفته جاری به شمار می‌آیند و امید می‌رود هفته جاری را مثبت و طوفانی آغاز کنند. ضمن اینکه در مذاکرات برجام همچنان شاهد آن هستیم که روند به کندی پیش می رود و طرف غربی از ضرب‌العجل سخن می گویند و ایران همچنان روی امتیازات موردنیازش پافشاری دارد. به نظر می رسد که با روند فعلی شاهد نتیجه مثبتی نباشیم. امید است که بازار به گزارش های هفته پیش صنایع روی خوش نشان دهد و بعد از مدت ها روند بازار به خوبی پیش برود.

 

 

 

 

کدخبر: 765816 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟