او افزود: وقتی موسسات آموزش عالی آزاد ایجاد شدند قاعدتا باید این دوره ها به موسسات واگذار می شد و آن ها مسیر را ادامه می دادند.

فرضی پور تصریح کرد:  دانشگاه ها در بدو تاسیس موسسات آموزش عالی آزاد فعالیت های کوچکی انجام می دادند ولی به جای کم تر کردن کارهایشان آن ها را افزایش دادند و به اینصورت یاد گرفتند تا دوره هایی که ما برای برگزاری آن ها زحمت کشیده بودیم و طراحی می کردیم را از ما الگو برداری کردند و به اجرایشان پرداختند.

نایب رئیس انجمن صنفی موسسات ادامه داد: این روند یک فضای ناسالم بود؛ چرا که دانشگاه تهران به عنوان قطب علمی نباید با موسسه تازه تاسیس به رقابت بپردازد. در واقع افراد و موسساتی از اسم و برند دانشگاه استفاده می کردند در صورتی که همان دوره دانشگاه اجرا می کرد و این موضوع باعث ایجاد تبعاتی شد، به طوریکه اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران از آن ناراضی بودند.

فرضی پور گفت: دانشگاه تهران این موضوع را تبدیل به تولید انبوه کرد و به جای اینکه سالانه با 200 الی 300 دانشجو کار کنند به آموزش 2 هزار الی 3 هزار دانشجو پرداختند.

نایب رئیس انجمن صنفی موسسات با اشاره به تبدیل دانشگاه دولتی تهران به آموزشگاه شخصی اظهار کرد: دانشگاه تهران با برگزاری دوره های آموزش آزاد تبدیل به آموزشگاه شخصی شده است. برند دانشگاه تهران بر مبنای انسان هایی ساخته شده و پژوهشگران زیادی در آن فعالیت کرده اند، اما اکنون برخی از این موضوع سواستفاده می کنند و اصطلاحا دوره های این دانشگاه را می فروشند.

فرضی پور با بیان اینکه در دانشگاه تهران برند فروشی شکل گرفته، تاکید کرد: مجوز برگزاری دوره های آموزش عالی آزاد از وزارت علوم است و تمامی دانشگاه ها یک مجوز برای برگزاری این دوره با محدودیت های زیادی داشتند که متاسفانه هیچ کدام از آن ها را رعایت نمی کنند و گفتنی است که دانشگاه ها برای برگزاری تک تک دوره ها از سوی وزارت علوم مجوز برگزاری ندارند.

نایب رئیس انجمن صنفی موسسات آموزش عالی آزاد درباره مجوزهای صادر شده از سمت دفتر آموزش های غیر دولتی وزارت علوم به دانشگاه دولتی تهران گفت: این مجوز برای زمانی بوده که هنوز موسسات آموزش عالی ایجاد نشده بودند؛ چرا که طبق سیستم موجود در کلان استراتژی اگر مکانی در بخش خصوصی فعال است دیگر نباید بخش دولتی به آن ورود پیدا کند. همچنین اشکال دیگر کار این است که اگر مجوز برگزاری دوره ها به 200 نفر داده شده آن ها به برگزاری آموزش برای چند هزار نفر اقدام کرده اند.

فرضی پور درباره قانونی بودن برگزاری دوره های آموزشی آزاد از سوی دانشگاه تهران گفت: این موضوع قانونی نیست و شاید به علت درآمد خوب باعث شده تا تنها پول رد و بدل شود و آموزش و حرف انسان ها دیگر جایگاهی نداشته باشد.

نایب رئیس انجمن صنفی موسسات با اشاره به نقش موسسات آموزش عالی آزاد در پیشرفت مهارت کشور اظهار کرد: هدف دانشگاه ها آموزش مهارت محور نبوده است، بلکه هدف اصلی دانشگاه ها گسترش پایه های علمی می باشد. در مقابل، ماموریت اصلی موسسات آموزش عالی آزاد این بوده که آنچه در دانشگاه ها آموزش داده نشده را به صورت مهارتی به متقاضیان ارائه دهد.

فرضی پور در پایان با اشاره به پیشنهادهایی به دولت جدید در خصوص بهبود این مشکلات پیش آمده گفت: بهتر شدن این وضعیت باید در یک حالت درست و منطقی شکل بگیرد و اگر قرار است که دانشگاه ها به برگزاری این دوره ها بپردازند، بایستی تمامی ضوابط موسسات اجرا شود و سپردن آن به گروه های دیگر نیازمند مناقصه است، اما در حال حاضر هیچ کدام از آن ها رعایت نمی شود و اگر فردا روزی تصمیم به برگزاری این دوره ها بگیریم باید به شیوه قانونی آن ها را اجرا کنیم.

کدخبر: 713040 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟