اگر پوست چرب دارید حتما این موارد را بخوانید

به گزارش سایت خانه فوتبال: چرب بودن پوست برای سلامت آن ضروری است اما چربی بیش از اندازه می‌تواند به پوست آسیب رسانده و زیبایی هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر پوست شما بیش از اندازه چرب باشد، ممکن است به یکسری عوارض جانبی دیگر نیز منجر شود. بنابراین، بسیار مهم است که بدانید چربی پوست چگونه رخ می‌دهد و علت به وجود آمدن عوارض پوست چرب چیست. به همین بهانه، در ادامه این مطلب همه آن چیزی که لازم است در مورد چربی پوست و پیشگیری از آن بدانید را مرور خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

پوست چرب چیست؟

زیر هر یک از منافذ پوست انسان غدد چربی تحت عنوان غدد سباسه (به انگلیسی sebaceous glands) وجود دارند که نوعی چربی به نام سبوم (به انگلیسی sebum) یا همان چربی طبیعی پوست را تولید می‌کنند. این چربی‌ها سبب جلوگیری از خشکی پوست و مرطوب ماندن آن خواهند شد. البته، در برخی‌ از افراد غدد سباسه بیش از اندازه روغن سبوم تولید می‌کنند که در این شرایط، گفته می‌شود فرد پوست چرب دارد یا پوستش چرب شده است.

علائم و ویژگی پوست چرب چیست؟

چرب شدن پوست با یکسری علائم همراه خواهد بود. علائمی که در عین سادگی می‌توانند به شما کمک کنند که چربی پوست خود را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نمایید. از جمله ویژگی‌های پوست چرب عبارتند از:

براق بودن غیرطبیعی پوست: یک ویژگی پوست چرب که از سایر ویژگی‌های آن متفاوت است براق بودن غیر طبیعی پوست به شمار می‌رود. درواقع، اگر پوست شما بدون هیچ توجیهی براق است و احساس می‌کنید که روی آن روغن ریخته‌اید، بدون شک پوست شما چرب شده است.

آرایش روی صورت نمی‌ماند: اگر پوست شما چرب شده باشد به احتمال زیاد هنگام آرایش کردن دچار دردسر خواهید شد چرا که اغلب مواد آرایشی با چربی تداخل داشته و چربی اجازه نمی‌دهد که آرایش شما به خوبی روی پوستتان بنشیند.

آکنه و جوش‌: این امکان نیز وجود دارد که جوش، نقطه‌های سیاه و سایر انواع آکنه پس از چرب شدن پوست روی آن ظاهر شوند.

دلایل چرب شدن پوست‌

اگر یک یا چند ویژگی پوست چرب را در خود می‌بینید و کنجکاو هستید که دلیل این چرب شدن چیست، به احتمال زیاد چربی پوست شما در یک یا چند مورد از موارد زیر ریشه دارد:

ژنتیک

اگر پدر و مادر شما پوست چرب داشته باشند شانس بسیار بالایی وجود دارد که غدد سباسه شما نیز بیش از اندازه سبوم تولید کنند.

محیط

رطوبت و هوای گرم می‌توانند ترشح روغن سبوم را تحریک و پوست شما را چرب کنند. جالب است بدانید که در طرف مقابل، هوای خشک و سرد نیز می‌تواند کارکرد غدد سباسه را دچار تداخل کرده و باعث خشکی پوست شود. بنابراین، اگر در محیطی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید باید بیش از دیگران به مراقبت از پوست چرب خود اهمیت دهید.

شست و شوی بیش از اندازه

اگر پوست شما چرب شود، شست و شوی زیاد آن با محصولات شوینده قوی می‌تواند بسیار مضر باشد. این کار نه تنها یک روش مناسب برای مراقبت از پوست چرب به حساب نمی‌آید بلکه می‌تواند این شرایط را تشدید نیز بکند. محصولات شوینده قوی یا شستن بیش از اندازه سبب خشکی پوست می‌شوند و همین مسئله نیز غدد سباسه را برای ترشح بیشتر سبوم تحریک خواهد کرد.

اختلال دارویی

برخی داروها مثل داروهای کنترل بارداری، قرص‌های جایگزین هرمون و بویژه داروهای حاوی استروئیدها می‌توانند بر روی شرایط پوستی شما تاثیر گذاشته و سبب چرب شدن آن شوند.

استفاده نکردن از مرطوب کننده‌ها

یک باور اشتباه وجود دارد که براساس آن، مرطوب کننده‌ها سبب چربی پوست می‌شوند. اما حقیقت این است که این مواد با مرطوب نگه داشتن پوست باعث تحریک کم‌تر غدد سباسه خواهند شد. همچنین در صورتی که پوست چرب دارید می‌توانید از مرطوب کننده‌های بدون روغن استفاده کرده و بدون مسدود کردن منافذ پوست آن را مرطوب کنید.

لوازم آرایشی مسدود کننده پوست

برخی لوازم آرایشی سبب مسدود شدن منافذ پوست خواهند شد. هنگام خرید لوازم آرایش محصولاتی را که برچسب بدون چربی یا بدون کومدوژنیک دارند انتخاب کنید زیرا این نوع محصولات آرایشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا منافذ پوستی را مسدود نکنند.

تغذیه نامناسب

مصرف بیش از اندازه لبنیات، شکر و سایر انواع کربوهیدرات‌ها می‌تواند باعث تحریک ترشح سبوم شده و چرب شدگی پوست را برای شما به ارمغان آورند.

کدخبر: 709255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟