هشدار؛ این مواد غذایی احتمال مرگ را افزایش می‌دهند

به گزارش رکنا، مطالعات زیادی بر ارزش مصرف میوه و سبزیجات برای حفظ سلامتی تأکید کرده‌اند اما بر اساس مطالعه اخیر در مجله تغذیه بالینی آمریکا، دیگر نکته حائز اهمیت پرهیز از برخی مواد غذایی است.

محققان بیش از ۲۲۰۰۰ نفر را که اطلاعات مربوط به شرایط بهداشتی و عادات غذایی را در طی یک دوره هشت ساله ارائه دادند، بررسی کردند و دریافتند کسانی که خطر مرگ و میز در کسانی که بیشترین غذا‌های فرآوری‌شده را مصرف می‌کنند ۲۶درصد بالاتر است در مقایسه با افرادی که این غذا‌ها را نمی‌خورند. خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در این افراد در مقایسه با افرادی که غذای فرآوری‌شده نمی‌خورند، ۵۸درصد بیشتر بود.

به گفته نویسنده اول تحقیق، ماریالورا بوناچیو، این غذا‌ها با فرآوری گسترده صنعتی تولید می‌شوند که به طور قابل‌توجهی خواص طبیعی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

از مصرف کدام مواد غذایی باید پرهیز کنیم؟

او می‌گوید که این غذا‌ها دارای مقادیر زیادی قند، روغن و نمک هستند و مواد مغذی ناچیزی دارند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از وعده‌های غذایی که در مایکروفر قرار می‌دهیم، چیپس و میان‌وعده‌های سرخ‌شده و غذا‌های شیرین مانند کلوچه‌ها.

به گفته بوناچیو، بدتر اینکه این مواد غذایی در مقادیر زیاد مصرف می‌شوند و هنگامی که قسمت زیادی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند، گزینه‌های سالم‌تر مانند میوه‌ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی حذف می‌شوند.

او افزود: بخش عمده‌ای از این مشکل مقدار زیاد قند در این مواد غذایی است که در تحقیقات گذشته ارتباط زیاد آن‌ها با افزایش خطر مرگ زودرس و بیماری‌های قلبی عروقی ثابت شده‌ است.

بوناچیو می‌گوید: قند زیاد برای ما سالم نیست و می‌تواند به خودی خود خطر مرگ را افزایش دهد اما روند فرآوری صنعتی نیز در اینجا نقش مهمی را ایفا می‌کند. دلیل این اثر منفی ایجاد تغییرات در ترکیب و ساختار مواد مغذی است.

غذا‌های فرآوری شده می‌توانند شکاف‌های تغذیه‌ای قابل‌ملاحظه‌ای ایجاد کنند که با گذشت زمان، می‌تواند به بدن آسیب بزند، و نه تنها روی قلب، بلکه بر سوخت و ساز بدن، سلامت مغز، سلامت روده و سیستم ایمنی بدن تأثیرات منفی بگذارد. از آنجایی که این غذا‌ها دارای ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان کمی هستند، خوردن آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شود و همین خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

کسانی که در این مطالعه رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم و ماهی داشتند، با خطرات سلامتی بسیار کمتری مواجه بودند، به ویژه آن‌هایی که تنوع بیشتری در مصرف سبزیجات و دانه‌ها داشتند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 644850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟