تحلیل پولیتیکو از سیاست خارجی بایدن و فشارها در موضوع برجام

به گزارش رکنا، نشریه «پولیتیکو» در مطلبی نوشت «ابراز تمایل کشورهای عربی برای شامل شدن در مذاکرات آینده احتمالی دولت جو بایدن با ایران، کارزار دیپلماتیک وی برای احیای برجام را از یک سو و روابط واشنگتن با کشورهای عربی را از سوی دیگر پیچیده می‌کند.»

به گزارش «پولتیکو»، چگونگی پاسخ جو بایدن به درخواست‌های کشورهای عربی و اسرائیل برای وارد شدن در پرونده برجام می‌تواند، زمینه روابط آمریکا در دوران ریاست جمهوری وی با این طرف ها را تعریف کند.

این نشریه در بخش دیگری می‌نویسد که کشورهای عربی مذکور که به تازگی روند عادی سازی روابط با اسرائیل را آغاز کرده اند، با طرح ادعای مخاطره بیشتر ایران برای آنها، تلاش دارند بایدن را برای دست کشیدن از برجام متقاعد کرده و توافقی جدید که شامل برنامه‌های غیر هسته‌ای ایران مانند برنامه موشکی باشد، در دستور کار قرار بگیرد.

این درخواست‌ها می‌تواند سبب ایجاد درگیری با تیم بایدن شود که صراحتا اعلام کرده به دنبال احیای برجام است که «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ تا حدی به دلیل درخواست همین کشورها و اسرائیل از آن خارج شد.

در عین حال، آمادگی و اقدام کشورهای عربی مذکور برای عادی سازی روابط با اسرائیل، می‌تواند قدرت مانور آنها را در محافل سیاست خارجی آمریکا و لابی‌های این کشور افزایش دهد.

ضمن اینکه گزارش‌هایی از گردهمایی‌های میان این کشورهای عربی و اسرائیل برای اشتراک دیدگاه هایشان در مورد ایران و برجام نیز منتشر می‌شود.

برجام که در سال ۲۰۱۵ میان ایران، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا امضا شد، از همان ابتدای امر با مخالفت کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و بحرین و نیز اسرائیل مواجه شد.

دلیل خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ تاحد زیادی مشابه دلایل مخالفت‌های مذکور بود.

«پولتیکو»، می‎افزاید که اگرچه در گزارش ها، بازگشت بایدن به برجام به عنوان گامی برای گسترش مذاکرات و بسط توافق مذکور اعلام شده، اما سخنگوی تیم انتقالی بایدن تاکنون از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.

تیم انتقالی بایدن تماس با مقام‌های خارجی را ممنوع کرده تا از چالش مداخله خارجی در دولت ترامپ، در امان بماند و این امر برای کشورهای عربی و اسرائیل موضوعی ناخوشایند اعلام شده است که نتوانسته اند مستقیما نظرات خود را مطرح کنند.

برخی از مقام‌های آمریکایی نگاهی منفی به تلاش‌های «تل آویو» در این راستا دارند؛ چرا که اسرائیل در سال ۲۰۱۵ تلاش‌های زیادی برای عقیم ماندن توافق هسته‌ای کرده بود و این تلاش‌ها برای دولت «باراک اوباما» به عنوان عامل مذاکرات، بسیار توهین آمیز بود.

«پولتیکو» در پایان نوشت از این منظر است که تیم بایدن به مداخله اسرائیل و کشورهای عربی در مذاکرات احتمالی آینده به عنوان عاملی تخریب کننده می‌نگرند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643056 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟