اعلام جنگ گازی آمریکا به ترکیه

به گزارش رکنا، دن برویلت، وزیر انرژی آمریکا گفته است که این کشور از خط لوله انتقال گاز ایستمد که از اسرائیل آغاز و پس از گذشت از یونان و قبرس به اروپا می رسد حمایت می کند.

بنا به گزارش راشاتودی، هنوز طرف ها درباره طرح انتقال گاز از اسرائیل به اروپا تصمیم‌ گیری نکرده‌ اند اما قرار است که در سال ۲۰۲۲ این پروژه نهایی شود. در صورت راه اندازی این خط لوله سالیانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از اسرائیل وارد اروپا خواهد شد.

مقامات اروپایی در صدد هستند تا از طریق این خط لوله در میان وارد کنندگان گاز تنوع ایجاد کنند. این خط لوله می تواند سالیانه ۱۰ تا ۱۵ درصد از نیاز اروپا به گاز طبیعی را برطرف نماید. آمریکا اعلام کرده قصد دارد با حمایت از این طرح، مطمئن شود که زیرساخت های لازم برای انجام و راه اندازی این پروژه وجود دارد.

مسیری که برای این خط لوله در نظر گرفته ‌اند از اسرائیل آغاز و پس از عبور از قبرس و یونان به ایتالیا رسیده و سپس به دست مصرف کنندگان اروپایی خواهد رسید. تحلیلگران اعتقاد دارند که قصد آمریکا از حمایت از این خط لوله ضربه‌ زدن به برنامه ترکیه مبنی بر توسعه منابع گازی در دریای سیاه است.

اخیراً دولت ترکیه از اکتشاف و توسعه منابع گازی موجود در دریای سیاه که بر سر حاکمیت آنها با یونان و قبرس دچار اختلاف است خبر داده است. برنامه توسعه گازی ترکیه باعث واکنش منفی اروپا و آمریکا شده و به ویژه اتحادیه اروپا به همین واسطه تحریم‌ هایی را علیه برخی از اشخاص و نهادهای شاغل در برنامه توسعه گازی ترکیه وضع کرده است.

در صورت راه اندازی خط لوله گازی ایستمد، ترکیه یکی از بزرگترین مشتریان احتمالی گاز اکتشافی در دریای سیاه را از دست خواهد داد. به همین دلیل گفته می ‌شود که یکی از اصلی ترین انگیزه های آمریکا از حمایت از خط لوله ای ایستمد غیر اقتصادی کردن برنامه ترکیه در توسعه میادین گازی موجود در دریای سیاه است چرا که در شرایط جدید ترکیه باید به دنبال مشتریان جدیدی باشد. با توجه به اینکه تقریباً همه کشورهای همسایه ترکیه از فهرست مشتریان بالقوه این کشور خارج می شوند آمریکا می تواند امیدوار باشد که گام بلندی به سوی غیر اقتصادی کردن برنامه توسعه گازی ترکیه در دریای سیاه برداشته است.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 642115 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟