قیمت هر کیلو مرغ ۴۵ هزار تومان می‌شود؟

به گزارش رکنا، جلال محمودزاده عضو هیئت رئیسه کمسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوع گرانی قیمت مرغ در هفته‌های اخیر، گفت: سریال دنباله‌دار افزایش قیمت مرغ ناشی از بی‌تدبیری دولت است.

وی با بیان اینکه درباره گرانی‌های قیمت مرغ هشدارهایی از ماه‌ها قبل به مسئولان داده شده بود، افزود: متاسفانه در ماه‌های اخیر قیمت نهاده‌های دامی از ٢ هزار و ۵ تومان به ١۵ هزار تومان رسیده از این رو با توجه به این افزایش قیمت پیش‌بینی گرانی مرغ دور از ذهن نبوده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه سوءمدیریت در بحث بازار قیمت‌های فعلی را رقم زده است، تصریح کرد: اگر مدیریت بازار باز هم به این شکل ادامه پیدا کند، قیمت مرغ به ۴۵ هزار تومان نیز خواهد رسید.

محمودزاده با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید تدابیر لازم را برای تامین مرغ مورد نیاز کشور برای ثبات قیمت‌ها اتخاذ کند، گفت: در بحث ساماندهی قیمت‌ها در بازار باید اختیارات وزارت جهاد کشاورزی دوباره احیا شده و موازی‌کاری میان این وزارتخانه و وزارت صمت برطرف شود.

وی با اشاره به قانون انتزاع یادآور شد: مجلس دهم قانونی تصویب کرده بود که بحث بازرگانی، ثبت سفارش و ترخیص و تنظیم بازار را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته بود. اما در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد این اختیارات که مجلس قانونا به وزارت کشاورزی داده بود دوباره به وزارت «صمت» بازگردانده شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس با تاکید بر اینکه این موضوع چندین مسئله بوجود آورد، افزود: اولا زمانی که وزارت کشاورزی می‌خواهد محصولی را وارد کند باید در وزارت «صمت» ثبت سفارش کند و این یعنی دوگانگی، یعنی وزارت کشاورزی احساس نیاز می‌کند ولی وزارت «صمت» همراهی نمی‌کند و این مسئله باعث می‌شود محصول وارد نشود.

محمودزاده ادامه داد: همین مسئله باعث شده نهاده‌های دامی در ۶ ماهه اول سال، ۲ میلیون و پانصد هزار تن کمتر وارد کشور شود و این سبب می‌شود مرغدار ۷۰ درصد نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند. مرغدار ذرتی که قیمت دولتی آن یک هزار و پانصد تومان است را با قیمت ۵ هزار و پانصد تومان و سویایی که قیمت دولتی آن ۲ هزار و هفتصد تومان است را با قیمت ۱۵ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کند، در نتیجه قیمت تمام شده محصول مرغ افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: دولت به جای اینکه سازوکاری را فراهم کند که نهاده دامی با قیمت مناسب و دولتی به دست مرغ دار برسد، صورت مسئله را پاک کرده و از طریق تعزیرات به صاحبان مرغداری‌ها فشار آورده و اعلام می‌کند که نباید مرغ را از فلان قیمت بیشتر بفروشند؛ در نهایت مرغدار در دوره بعد جوجه‌ریزی نمی‌کند و مرغداری که مرغ مادر دارد آن را به چرخه کشتارگاه برده و آن را حذف می‌کند. بنابراین باعث می‌شود مرغداری‌ها خالی شده و عرضه و تقاضا به هم بریزد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: آن بخشی از مرغ هم که وزارت جهاد کشاورزی عنوان می‌کند که وارد بازار کرده، از ذخایر استراتژیک کمی است که داریم، آن هم تمام شود چون تولید نداریم نمی‌توانیم جایگزین کنیم و مجبور به واردات هستیم؛ اگر با دلار ۲۵ هزار تومانی وارد کنیم، قیمت مرغ به ۴۵ هزار تومان می‌رسد.

محمودزاده با تاکید بر اینکه دولت هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارد، گفت: ایرادی که به دولت وارد است این است که چرا بحث بازرگانی و تنظیم بازار را به یک وزارتخانه نمی دهد که در صورت کم‌کاری بتواند با مسئول مربوطه برخورد کند؛ وزارتخانه‌ها مشکلات را به گردن هم می‌اندازند، از وزارت کشاورزی سوال می‌کنیم چرا این مشکل به وجود آمده است؟ عنوان می‌کند وزارت «صمت» ثبت سفارش نکرده! از وزارت «صمت» پرسش می شود، می گوید وزارت کشاورزی تولید نکرده است!.لذا تا زمانی که اختیارات به وزارت کشاورزی بازنگردد این مشکلات کماکان ادامه خواهد داشت.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 641101 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟