وزیر خارجه ترکیه : از خرید اس-۴۰۰ منصرف نمی‌شویم

به گزارش رکنا اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر ، مولود چاووش اوغلو اعلام کرد قانون تحریمی آمریکا موسوم به «کاتسا» نباید شامل حال ترکیه شود چرا که آنکارا پیش از وضع این قانون، اقدام به خرید اس -۴۰۰ کرده است.

وی تصمیم آمریکا به تحریم ترکیه را مغایر با قوانین بین‌الملل و دیپلماسی عنوان کرد و گفت: چنین اقدامی به لحاظ حقوقی و سیاسی اشتباه است.

به گفته چاووش اوغلو، آمریکا با این اقدام، در پی تضعیف حق حاکمیت ترکیه است. وی افزود: اگر قصد انصراف از خرید داشتیم؛ تا الان این کار را انجام داده بودیم.

یادآور می شود وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۴ آذرماه از تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه اس ۴۰۰ روسی خبر داد.

به ادعای واشنگتن، خرید سیستم دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسی، با موازین ناتو که هم واشنگتن و هم آنکارا عضو آن هستند منافات دارد و تهدید امنیتی برای اعضای این پیمان محسوب می‌شود.

تحویل سامانه های دفاع هوایی روسی اس 400 به آنکارا که باعث ایجاد بحران در روابط ترکیه با ایالات متحده شد ، از اواسط ژوئیه سال 2019 آغاز شد. واشنگتن با تهدید به تاخیر انداختن و یا حتی لغو فروش جدیدترین جنگنده های اف 35 به ترکیه و همچنین وضع تحریم ها مطابق با CAATSA (قانون "مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها") خواستار لغو این معامله و خرید سامانه های پاتریوت آمریکایی در ازای آن شد. آنکارا از عقب نشینی امتناع ورزید و مذاکرات برای خرید تعداد بیشتری از سامانه های اس 400 را ادامه داد.

اس400 (Triumf) نسل جدید سامانه های پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی "الماس" طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته سامانه پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 641073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟