معاون اشرف غنی: بیش از ۶۰ درصد کمک‌های خارجی به دولت افغانستان داده نمی‌شود

به گزارش رکنا، «امرالله صالح» معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با انتشار پیامی در فیسبوک نوشت که بیش از 60 درصد کمک‌های خارجی توسط کشورها و سازمان‌های حامی مالی افغانستان به مصرف می‌رسد اما براساس تحقیقات، توزیع کمک‌ها و برنامه‌های اقتصادی نه از نظر موقعیت، و نه از دید نفوس و تراکم جمعیت بطور منصفانه صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال ولایت کابل از دید مصرف این بودجه در ردیف پنجم قرار دارد، در حالیکه از دید نفوس بزرگترین ولایت و شهر افغانستان است.

پیش از این نیز «بنیاد تحقیقاتی آبزرور» در گزارشی اعلام کرده بود که حامیان مالی دولت افغانستان آنچه برای کمک متعهد می‌شوند را در این کشور هزینه نمی‌کنند.

این بنیاد تحقیقاتی نوشته بود که پروژه‌های توسعه‌ای عمدتاً به پیمانکاران خارجی و اغلب از کشور کمک‌کننده داده می‌شود که 40 درصد از مبلغ کمک شده صرف حق مشاوره و سود شرکت می‌گردد؛ از سوی دیگر هزینه استخدام یک کارشناس خارجی در افغانستان سالانه حدود 250 هزار دلار است و تقریبا 200 برابر میانگین حقوق یک کارمند دولت افغانستان می‌باشد.

در این گزارش آمده که در اختصاص بودجه‌ها، نیازهای جامعه افغانستان بدرستی در نظر گرفته نمی‌شود و حتی در رابطه با چگونگی مصرف این کمک‌ها و اینکه در کجا هزینه می‌شوند پنهانکاری وجود داشته و تصمیم‌گیری در باره تخصیص بودجه‌ها نیز پشت درهای بسته صورت می‌گیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 641058 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟