توصیه‌هایی برای کاهش اضطراب بیماران مزمن در روزهای کرونایی

به گزارش رکنا، اگرچه اکثر مردم دیگر با وجود ویروس کرونا ، به زندگی معمولی خود بازگشته‌اند اما هنوز تهدیدی جدی برای کسانی وجود دارد که بیماری‌های نادیدنی و مزمن دارند. به عبارت دیگر، یک بیماری مزمن یا حالتی چالش برانگیز که همواره قابل مشاهده برای دیگران نیست می تواند اختلالاتی را در زندگی روزمره ایجاد کند. بسیاری از کسانی که با بیماری‌های مزمن و نامرئی زندگی می کنند متکی به دسترسی مستمر به پزشک، داروخانه و حتی فعالیت های اجتماعی هستند تا بتوانند زندگی معمول و عادی داشته باشند. با تعطیلی فروشگاه ها و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، سلامت جسمی و عاطفی مبتلایان به بیماری های نامرئی ممکن است به خطر بیفتد.

هارپر اسپرو، بنیانگذار شبکه رسانه‌ای Made Visible به دلیل ابتلا به یکی از همین بیماری های نادیدنی، این مسائل را بخوبی حس می کند. وی مبتلا به سندروم «ازدیاد IgM» است؛ یک بیماری ژنتیکی که در آن سیستم ایمنی فرد به شدت حساس بوده و در صورت ابتلا به بیماری کرونا، در معرض خطرات و عوارض جدی می باشد. برای بررسی وضعیت چنین افرادی، با اسپرو به گفتگو نشسته ایم تا مشکلاتی که این قشر از جامعه در روزهای کرونایی با آن دست و پنجه نرم می کنند را بهتر بشناسیم.

اسپرو گفت: من می توانم در محل کارم و رسانه‌ای که مدیریت می کنم، تعداد زیاد افرادی را به شما نشان دهم که مبتلا به بیماری های نامرئی هستند. جمله ای که از زبان اکثر این افراد شنیده ام این است که «ما به این شرایط عادت کرده ایم». به تدریج مردم با کرونا کنار آمده و دریافته اند که چگونه باید خود را قرنطینه کرده،‌ فاصله گذاری داشته باشند. بسیاری از آنها دائما نگران سلامتی خود هستند. این همان چیزی است که مبتلایان به بیماری های نامرئی سالهاست با آن زندگی می کنند. من حتی پیش از شیوع کرونا نیز مجبور بودم در یک دورهمی دوستانه یا مهمانی فامیلی از هر فردی که بیماری مسری داشته، بخواهم از من دور شود چرا که در غیر این صورت جانم در خطر قرار می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر، خطری بیشتر از حد معمول که دیگران را تهدید می کند، برای ما وجود دارد. افرادی که نیازمند بیشترین مراقبت هستند همان هایی اند که به بیشترین کمک نیز نیاز دارند. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های مزمن به ویزیت های هفتگی در مطب پزشکان یا رفت و آمد مکرر به داروخانه ها، وابسته هستند. به واسطه شیوع کرونا. بسیاری از بیمارستان ها برنامه های ویزیت معمول خود را لغو کرده و یا در برخی موارد، کل بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است . رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی باعث شده بسیاری از پزشکان نتوانند به بیماران همیشگی خود رسیدگی کنند.

در حالی که بیماری همه‌گیر کرونا همچنان ادامه دارد و محدودیت ها نیز هنوز پابرجاست، توصیه هایی برای کمک به سلامت جسمی و روحی این بیماران وجود دارد. فعالیت های هنری، کلاس های یوگا و ورزش در خانه می تواند بسیار موثر باشد. مطالعه مقالات و ویدئوهای مربوط به بیماری و نحوه ایمن ماندن از آسیب های جسمی و روحی احتمالی در شرایط کنونی نیز می تواند مفید و موثر باشد.

برخی از این بیماران نگران موقعیت شغلی خود و احتمال از دست دادن آن نیز هستند؛ به ویژه در شرایط کرونایی که بسیاری از مشاغل تعطیل شده اند. برخی سایت ها مشاغلی را معرفی میکند که به طور ویژه برای افراد دارای معلولیت یا بیماری مزمن اختصاص داده شده است. شرکت های موجود در چنین سایت هایی به کارمندان خود اجازه می دهند تا از راه دور برای تأمین مخارج خود و دریافت حقوق، کار کنند. برخورداری از اطلاعات کافی از نحوه برخورد با شرایط موجود می تواند تا حد زیادی نگرانی افراد را کم کند و زمینه ای باشد برای کنترل بیماری مزمن و نامرئی آنها. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 640745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟