شیب افزایش قیمت کالا‌های اساسی تندتر شد

به گزارش رکنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که از بین انواع برنج، گوشت و شکر که وضعیت قیمت آن‌ها در آبان ماه امسال منتشر شده، قیمت تمام کالا‌ها بین ۲۰ تا ۱۰۷ درصد نسبت به آبان سال قبل افزایش داشته و مقایسه این آمار با گزارش‌های ماه‌های قبل حاکی از این است که شیب افزایش قیمت کالا‌های اساسی تندتر شده است.

بر اساس این آمار بیشترین افزایش قیمت در آبان امسال مربوط به برنج پاکستانی باسماتی درجه یک بوده که قیمت آن با ۱۰۷.۴ درصد افزایش از ۱۱ هزار و۷۰۰ تومان در آبان سال قبل به ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است.

البته قیمت برنج تایلندی، طارم اعلا و داخلی هاشمی درجه یک در این مدت به ترتیب ۸۸، ۴۰.۲ و ۳۹.۷ درصد افزایش داشته و در آبان امسال به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان و ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

قیمت گوشت مرغ هم با ۸۵.۲ درصد افزایش از ۱۳ هزار تومان در آبان سال قبل به حدود از ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان در آبان امسال رسیده است.

قیمت شکر سفید و شکر بسته ۹۰۰ گرمی نیز در آبان امسال به ترتیب ۶۴.۷ و ۵۳.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته، به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید و هر بسته ۹۰۰ گرمی شکر در آبان امسال به حدود ۸۴۰۰ تومان رسیده است.

در این میان کمترین افزایش قیمت مربوط به گوشت گوسفندی و گوساله است که قیمت هر کیلو از این دو محصول با ۲۱.۴ و ۲۰.۳ درصدافزایش قیمت در آبان امسال به حدود ۱۱۱ هرار تومان و ۹۵ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال قبل حدود ۹۲ هزار تومان و ۷۹ هزار تومان بوده است.

بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد قیمت همه اقلام یاد شده در آبان امسال نسبت به ماه قبلش افزایش یافته و میزان افزایش قیمت‌ها طی یک ماه هم بین ۰.۸ درصد (شکر سفید) تا ۲۳ درصد (گوشت مرغ) بوده است.

از طرف دیگر مقایسه این آمار با گزارش‌های ماه‌های قبل حاکی از این است که شیب افزایش قیمت کالا‌های اساسی تندتر شده، چرا که در مهر ماه امسال از بین انواع برنج، گوشت و شکر، قیمت تمام کالا‌ها به جز گوشت گوساله بین چهار تا ۱۱۲ درصد نسبت به مهر سال قبل افزایش یافته بود.

این در حالی است که روز گذشته دبیرستاد تنظیم بازار از آرامش حاکم بر بازار کالا‌های اساسی خبر داده بود.

قیمت کالا‌های اساسی

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 640448 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟