دو نشانه صعود در بورس تهران

به گزارش رکنا ، علامت‌ها و نشانه‌های مثبت و منفی بازار سه‌شنبه می‌تواند به پیش بینی روند بورس در روز چهار‌شنبه کمک کند. در معاملات روز ‌سه‌شنبه شاخص کل افت 5 هزار واحدی داشت. اما شاخص کل هم‌وزن با افزایش هزار و 630 واحدی به رقم 444 هزار و 373 واحد رسید. 243 نماد بازار سهام معادل 50 درصد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 45 درصد نمادها کاهش یافت.

بیشترین افزایش قیمت؛ رشد 15 درصدی قیمت سهام فملی

بیشترین افزایش قیمت در معاملات بورس سه‌شنبه به شرکت ملی صنایع مس ایران (با نماد معاملاتی فملی) تعلق داشت که پس از کشف قیمت با 15 درصد رشد کرد. پس از فملی، شرکت بهنوش (با نماد معاملاتی غبهنوش) بیشترین رشد قیمت را داشت. شرکت‌های قند اصفهان (با نماد قصفها) و خوراک دام پارس (غدام) نیز در رتبه‌های‌ بعدی بیشترین افزایش قیمت معاملات بورس تهران قرار گرفتند. در معاملات فرابورس نیز سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) و اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی803، تملی805، تملی702 و سهام شرکت قند چهارمحال (قچار)، بیشترین رشد قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت؛ روز بد سیمانی ها

شرکت سیمان دورود (با نماد معاملاتی سدور) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از نماد سدور، سیمان اردبیل (ساربیل) و صنایع پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی804 و تملی708 و اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه9805 بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

بسیاری از معامله‌گران برای تصمیم در مورد خرید و فروش سهام به صف‌های بازار توجه می‌کنند. هرچند که صف‌های بازار معیار کافی برای پیش بینی تغییرات قیمت سهم‌ها در روز بعد نیست، اما معمولا نمادهایی که در پایان معاملات با صف خرید همراه هستند در روز بعد هم پرتقاضا هستند و نمادهای دارای صف فروش در پایان معاملات، در روز بعد هم با عرضه بالایی مواجه می‌شوند.

صف های بورس

بیشترین تقاضاها؛ سومین روز صدرنشینی چخزر

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، 165 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید هزار و 593 میلیارد تومان بود. دیروز برای دهمین روز کاری متوالی ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود. در پایان معاملات دیروز، همانند سه روز پیشین بیشترین ارزش صف خرید به شرکت صنایع چوب کاسپین خزر (با نماد معاملاتی چخزر) اختصاص داشت. پس از چخزر، کگهر (سنگ آهن گهرزمین) و ولپارس (لیزینگ پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند.

برترین تقاضاها؛ تقاضای 176 میلیاردی چخزر

 در بورس، شرکت‌های لیزینگ پارسیان (ولپارس)، سرمایه‌گذاری توکا فولاد (وتوکا) و موتوژن (بموتو) برترین تقاضا را داشتند و در فرابورس نماد چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) برترین تقاضا را داشت. پس از چخزر، برترین تقاضا به نمادهای کگهر (سنگ آهن گهر زمین) و رافزا (رایان هم افزا) اختصاص داشت.

بیشترین عرضه‌ها؛ صف فروش سنگین پدرخش و خرینگ

در پایان معاملات سه‌شنبه، 47 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش 216 میلیارد تومان بود. نماد پدرخش (شرکت درخشان ایران) بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد و پس از پدرخش، خرینگ (شرکت رینگ‌سازی مشهد) و تلیسه (شرکت تلیسه نمونه) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند. 

برترین عرضه‌ها؛ عرضه 26 میلیاردی خرینگ

در بورس برترین عرضه به خرینگ (شرکت رینگ سازی مشهد) تعلق داشت. پس از خرینگ، انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) و خزامیا (شرکت زامیاد) برترین عرضه‌های بورس را داشتند و در فرابورس اوراق مرابحه دولت، اراد 58، اراد 55 برترین عرضه را داشتند. شرکت تلیسه نمونه (تلیسه) نیز در رتبه‌ بعدی برترین عرضه قرار داشت.

صف های بورس

 


 

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه کاهش یافت و شاخص کل هم‌وزن رشد کرد. این اتفاق برای دومین روز پیاپی رخ داد و نشان دهنده نزول بزرگان و رشد شرکت‌های کوچک و متوسط بازار است. روز گذشته 50 درصد نمادهای بازار با رشد قیمت مواجه بودند و تحلیل‌گران علت ریزش قیمت سهام برخی از شرکت‌های بزرگ را تصمیم سهام‌داران به فروش سهم‌ها و تامین نقدینگی لازم برای خرید سهام فملی می‌دانند.

دیروز ارزش صف‌های خرید 63 درصد رشد کرد و ارزش صف‌های فروش 60 درصد کاهش یافت. در نتیجه همچنان شاهد مازاد تقاضا در بازار هستیم. ارزش مازاد تقاضای بازار سه‌شنبه هزار و 377 میلیارد تومان بود. رشد مازاد تقاضا و افزایش صف‌های خرید نسبت به روز قبل نشانه‌ای مثبت برای بورس است.

اما اتفاق منفی بورس دیروز کاهش ارزش معاملات کل و معاملات خرد بورس بود. ارزش معاملات کل بازار سهام 25 درصد کاهش یافت و به رقم 20 هزار و 435 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز 27.5 درصد افت کرد و به 17 هزار و 647 میلیارد تومانی رسید.

در مجموع با توجه به رشد تقاضا در بازار و ورود 192 میلیارد تومان پول حقیقی در معاملات دیروز، می‌توان انتظار داشت شاخص در آخرین روز هفته صعودی شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 637894 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟