ریشه یابی نزاع و درگیری در جامعه / مازندران

به گزارش رکنا، سرهنگ سید جعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه نزاع نوعی بی نظمی در روابط اجتماعی بین افراد و گروه‌ها بوده که پیامد‌های اجتماعی مانند کاهش امنیت در جامعه را به دنبال دارد.

او افزود: افزایش فقر، بیکاری و تورم از جمله عوامل مهم در رشد جرائم و نزاع‌ها به شمار می‌رود.

سرهنگ ساداتی گفت: پدیده نزاع و درگیری در جامعه از آن دسته آسیب‌هایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود می‌آورد که این امر با زمینه سازی برای ایجاد نزاع و تنش‌های بعدی جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر می‌سازد.

او ادامه داد: پدیده نزاع‌های فردی در مناطقی از کشور که به شدت متأثر از ارزش‌های سنتی و طایفه‌ای است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران افزود: متاسفانه هنوز خشونت و نزاع از جمله موضوعاتی است که در فرهنگ بعضی از هموطنان، شاخص قدرت و یا دفاع از منزلت اجتماعی و فرهنگی و حیثیت خانوادگی محسوب می‌شود.

او گفت: نزاع و درگیری همواره یکی از معضلات مخل نظم و امنیت اجتماعی محسوب شده و به عنوان یک جرم اجتماعی ستیزه جویانه قلمداد شده است.

سرهنگ ساداتی با بیان اینکه نزاع پیامد‌های عمیقی در نظم عمومی، گسترش جرائم و کاهش احساس امنیت عمومی، اقتصادی، گردشگری و تحمیل هزینه‌های هنگفت مدیریتی، امنیتی، انتظامی را دارد، افزود: اولین عواملی که تأثیرات آن بر جرم نزاع مورد مطالعه، تجزیه و تحلیل می‌شود بحث عوامل اجتماعی است.

کم سوادی عاملی برای افزایش درگیری

سرهنگ ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: عامل کم سوادی نیز جزئی از عوامل دخیل در ارتکاب هر جرم نزاع بوده و کسب علم و داشتن آگاهی و آشنایی با شرایط جامعه و حق و حقوق دیگر افراد جامعه، مسلما در رعایت حقوق دیگران بسیار مؤثر است.

او راهکار‌های مهمی را برای رفع بی سوادی بعنوان عامل موثر در نزاع اعلام کرد که به شرح زیر است:

ایجاد مدارس در همه روستا‌های دور افتاده استان حتی به صورت چادرنشینی تا مقطع ابتدائی جهت رفع مشکل بی سوادی.

حمایت مادی و معنوی از آموزگاران مناطق محروم، تا مجبور به ترک محل خدمت خود نشوند.

گسترش و ترویج کتاب، کتابخانه و مجله و نشریه در شهر‌ها و روستا‌های با جمعیت بالا.

نقش عوامل اقتصادی در ایجاد نزاع

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: پدیده فقر و مشکلات مالی و کمی یا فقدان درآمد کافی، به عنوان یک پدیده‌ای اقتصادی امروزه در تمام نقاط جهان موضوعی آشنا و مبتلا به است.

او افزود: مشکلات مالی از دغدغه‌های اساسی دولتمردان و شهروندان جوامع مختلف به حساب می‌آید، طوری که جهت دفع این عامل برنامه‌ها و نظریات مختلف اقتصادی و اجتماعی مطرح می‌شود.

سرهنگ ساداتی گفت: فقر و کمبود فقط به فقر اقتصادی محدود نمی‌شود چرا که نبود اطلاعات و ارتباطات گسترده با اطرافیان در اجتماع و عدم مطابقت با فرهنگ عام جامعه، موجب بروز فقر فرهنگی و سایر کمبود‌ها هم می‌شود.

او ادامه داد: پدیده فقر نه تنها در همه نقاط جامعه قابل رویت بوده، در زندگی افراد هم این موضوع و اثرات آن در شکل گیری جرایم هیچ جای انکار ندارد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران افزود: فراهم شدن زمینه اشتغال جوانان و کاهش بیکاری، جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در اطراف شهرها، بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، جلوگیری از مهاجرت بی رویه عشایر و روستائیان به شهرها، ایجاد تعاونی‌ها و کاهش فقر و محرومیت از راهکار‌هایی جلوگیری از درگیری و ایجاد آرامش برای افراد است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 605901 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟