رهایی هزار مددجوی زندانی از حبس در یزد

به گزارش رکنا، غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد در جلسه اجرای دستورالعمل سامان دهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، افزود: با استفاده از تأسیسات ارفاقی و اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های واصله از قوه قضاییه، علاوه بر آزادی یک هزار نفر، بیش از ۵۰۰ نفر نیز از مرخصی بهره‌مند گردیدند.

او با اشاره به آثار و تبعات منفی مجازات زندان برای زندانی، خانواده او و جامعه، اظهار داشت: باتکامل جوامع بشری نوع، شکل، جنس و مصادیق مجازات‌ها دستخوش تحول و تغییراتی شده است؛ به دلیل روحیه انتقام و سزادهی در قرون گذشته، فرایند سزا دهی برای افراد بزهکار مجازات‌های بسیار سنگینی با قساوت قلب در حق محکوم اجرا می‌شد که با رشد اندیشه و تفکرات بشر دوستانه و تقلیل گرایش به سزادهی و برجسته شدن روحیه اصلاح و بازپروری و پیشگیری از وقوع جرم، از شدت مجازات‌ها کاسته شد.

دهشیری ادامه داد: اما مجازات زندان نیز با توجه به آثار و تبعات منفی آن کارایی و اثر بازدارندگی غالب خود را از دست داده و حبس مجازاتی سوخته محسوب می‌شود، لذا باتوجه به پیشرفته شدن بزهکاران و وسایل مورد استفاده در ارتکاب جرم، واکنش‌های نوین را می‌طلبد که تناسب با جرم و بازدارندگی مجازات داشته باشد که در راستای اخلاق و انسانیت و اجرای صحیح مجازات بمنظور تحقق اهداف آن، جایگزین‌های حبس وارد نظام کیفری کشور شد.

رهایی زندایان از حبس در یزد

او تصریح کرد: در ایران نیز با تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ عملاً تأسیسات ارفاقی جدیدی همچون؛ تعلیق، تعقیب مراقبتی، نظام نیمه آزادی، تعویق صدور حکم، معافیت از کیفر و ... در جهت حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری مد نظر قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان یزد از برگزاری جشنوراه آراء برتر جایگزین حبس خبر داد و گفت: قطعا برگزاری این جشوراه می‌تواند در ارتقاء کمیت و کیفیت آراء جایگزین حبس و ترویج فرهنگ حبس زدایی در دادگستری استان نقش داشته باشد.

او هدف از مجازات را اصلاح مجرم و تأمین امنیت جامعه ذکر کرد و بیان داشت: گرچه هنوز برای جرائم خشن، راهی جزء استفاده از مجازات حبس با هدف تأمین امنیت آحاد جامعه وجود ندارد، اما باید اذعان کرد در جرائم خُرد و سبک مجازات‌های جایگزین حبس بالاخص باتحولی که قانون کاهش مجازات حبس ایجاد کرد و شامل جرایم درجه ۲ تا ۴ هم با رعایت شرایطی می‌شود به مراتب تأثیر بیشتری در بازاجتماعی کردن مجرم و اصلاح آنان دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 605776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟