خانواده‌های متوفیان قبور قدیمی پیدا شده در بیجار شکایت کنند

به گزارش رکنا، در یکی از محلات شهر بیجار برای ساخت واحد مسکونی مالک اقدام به گودبرداری و خاکبرداری کرد که در بدنه دیواره اطراف این ساختمان خاک چندین قبر و استخوان مربوط به اموات سر از خاک بیرون آورد البته با توجه به نقشه‌های هوایی، هیچ قبرستانی در این محل وجود نداشته است.

با این حال و بدنبال پیدا شدن این قبور و بخشی از استخوان اموات در آنها، عملیات اجرایی این ساختمان مسکونی متوقف شد تا وضعیت مشخص شود.

علی اکبر ورمقانی فرمانداربیجار گفت: متولی قبرستان‌ ها اداره اوقاف و امور خیریه است و با توجه به اینکه این ملک دارای سند رسمی از اداره ثبت و اسناد است، اوقاف دیگر نمی‌تواند به این موضوع ورود کند لذا خانواده‌هایی که نسبت به قبرستان بودن این محل مدعی هستند و نسبتی با افراد دفن شده دارند، باید نزد دستگاه قضایی طرح شکایت کنند.

او یادآور شد: اقدامات قانونی و تفکیک پلاک‌های ثبتی به صورت قانونی و در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ صورت گرفته است لذا بدون هیچ سند و مدرک نمی‌توان مانع ساختمان سازی در این قطعه شد.

فرمانداربیجار تاکید کرد: در صورتی که خانواده‌های متوفیان طرح شکایت کنند و ثابت شود در این منقطه قبرستان وجود داشته باید در ابطال اسناد و تغییر کاربری زمین مورد نظر اقدام کرد.

تعدادی از خانواده‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند، می‌گویند، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ هایشان در این منطقه دفن شده‌اند و، چون این منطقه رها شده بود و در طول زمان به زیر خاک رفته بود اینک با این خاکبرداری، بی احترامی به قبور گذشتگان و به نوعی نبش قبر شده است.

این‌ها مدعی هستند در شهر بیجار نقاط مختلفی در گذشته قبرستان بوده که در حال حاضر به فضای سبز تبدیل شد که با گودبرداری و خاکبرداری در این زمین ها، بقایای اجساد و آثار بیشتری از قبور به صورت نخاله به خارج شهر منتقل شد.

کشف قبور قدیمی در بیجار

یکی از ساکنین منطقه گفت: پدر و مادرم در سال‌های ۳۷ و بعد از آن در این محل دفن شدند و این نطقه یک قبرستان بزرگ بود که بیشتر ساکنین حلوایی در آن دفن هستند و طبق وعده شهردار وقت، قرار بود این محل به فضای سبز تبدیل شود.

واعظ مونی می‌گوید: طبق نقشه‌های تفصیلی مسکن و شهرسازی این محل برای ایجاد فضای سبز در نظر گرفته شده بود و سند بارز این حرف، مسیر درختکاری و گل کاری است که با احداث این ساختمان نابود شد و اکنون هیچ کس پاسخگو نیست.

یک منبع آگاه هم اطلاع داد: مالک این زمین پیش از انقلاب ارباب بوده و یک آسیاب بزرگ در آن قرار داشته که ورثه آن‌ها با درخواست از شهرداری بیجار در سال‌های پیش از ۸۸، تغییر کاربری گرفته و اقدام به تهیه سند رسمی برای آن کردند.

با توجه به اینکه محل احداث این ساختمان دقیقاً ابتدای قبرستان بوده و با خاکبرداری اولیه تعداد قابل توجهی از قبور اموات و اجساد باقی مانده بصورت نخاله ساختمانی به خارج شهر منتقل شده اگر هوشیاری ساکنین محل نبود، شاید این تعداد استخوان باقی مانده هم از بین می‌رفت.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 601962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟