چرا اصلاح طلبان و روحانی جهانگیری را فراموش کرده اند؟

به گزارش رکنا ؛ او که روزگاری قرار بود نجات دهنده اقتصاد ایران باشد و دلار 4200تومانی با نام او گره خورد و حتی یکی از هفته‌نامه‌های حزب کارگزاران او تصویر او را در شمایل «سوپرمن» چاپ کرد اکنون نه‌تنها اقتصاد را نجات نداد که گویا از عزل و نصب وزرا هم بی‌اطلاع است تا حدی که چندی پیش او در جلسه با وزیر صنعت از او انجام کارهایی را طلب می‌کند اما به محض اینکه از اتاق بیرون می‌آید متوجه می‌شود وزیر عزل شده است!

اسحاق جهانگیری متولد۲۰دی۱۳۳۶ در سیرجان است. او دانش‌آموخته کارشناسی فیزیک از دانشگاه کرمان، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۸ در جهاد سازندگی آغاز کرد. جهانگیری در ادوار دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده جیرفت در مجلس حضور داشت و در فاصله سال‌های۱۳۷۱ تا۱۳۷۶ استاندار اصفهان بود. او از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ هم در کابینه نخست سیدمحمد خاتمی؛ وزیر معادن و فلزات بود و از سال۱۳۷۹ در پی ادغام این وزارتخانه با وزارت صنایع و تشکیل وزارتخانه جدید، تا سال۱۳۸۴ در جایگاه وزیر صنایع و معادن فعالیت کرد. جهانگیری برای مدتی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم بوده است. جهانگیری برادر شهید هم هست و دو برادر او به نام‌های محمد و یعقوب جهانگیری یکی در سال59 و در منطقه سوسنگرد و دیگری در سال63 در عملیات بدر به شهادت رسیدند. دو برادر دیگر او هم کمابیش در فعالیت‌های سیاسی حضور دارند که برادر کوچکتر؛ مهدی جهانگیری، در زمان ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت سرمایه‌گذاری این سازمان را بر عهده داشت و در سال۱۳۸۷ استعفاء داد و سپس اقدام به تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و بانک گردشگری کرد.

جهانگیری را می‌توان یک نیروی تمام‌عیار حزب کارگزاران سازندگی دانست و برخی می‌گویند حضور او در دولت حسن روحانی سهم حمایت‌های نیروهای کارگزاران از روحانی بوده است. البته او عضو بنیاد باران هم هست و می‌توان از این جهت او را نزدیک به محمد خاتمی هم دانست و این گزاره این موضوع را بیشتر به ذهن می‌رساند که جهانگیری اساسا سهم اصلاح‌طلبان در دولت روحانی بوده است. حتی روزگاری جهانگیری برای اصلاح‌طلبان آنقدر مهم بود که حتی گفته می‌شود او می‌خواست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 هم نامزد انتخابات شود و هنگامی که از ثبت نام اکبر هاشمی رفسنجانی اطلاع می‌یابد منصرف می‌شود.

جهانگیری در ابتدای دولت روحانی بسیار مورد توجه رسانه‌ها بود و البته روحانی هم بر او حساب ویژه‌ای باز کرده بود تا حدی که جهانگیری در مقاطع مختلف خود را به سپر دولت تبدیل کرد و شخصا سعی می‌کرد که مشکلات را یک‌تنه حل کند تا بدنامی ناکارآمدی‌ها به نام روحانی گره نخورد. حتی او در انتخابات سال96 حاضر شد که به عنوان نامزد پوششی برای حسن روحانی به میدان بیاید و همه عملکرد دولت را در چهارسال اول توجیه کند. جهانگیری در آخرین ساعت ثبت‌نام در انتخابات در وزارت کشور حاضر شد و اعلام که به نفع روحانی آمده است.

به نظر می‌رسد که نوع ارتباط اسحاق جهانگیری با دولت حسن روحانی فارغ از اختلاف‌نظرهای شخصی او با روحانی به نوع مناسبت بدنه اصلی جریان اصلاحات با دولت هم بازمی‌گردد و شاید تیره‌شدن روابط جهانگیری و روحانی از زمانی آغاز شد که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و یکی از پرنفوذترین افراد در دولت اعلام کرد که روحانی به واسطه خودش رأی آورده و اصلاح‌طلبان در رأی‌آوری او نقشی نداشته‌اند. در حقیقت اختلاف دولت با اصلاح‌طلبان به اختلاف او با معاون اول خود هم منجر شد تا جایی که اخیرا جهانگیری گفته بود: «من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 588320 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟