پاکستان استفاده از ماهواره‌های خارجی را ممنوع می‌کند

دولت اسلام آباد تصمیم دارد استفاده از ماهواره های غیر بومی را ممنوع اعلام کند.

این کار برای صرفه جویی در هزینه های خزانه ملی پاکستان و جلوگیری از خروج ارز انجام می شود و تصمیم نهایی نیز به زودی ابلاغ خواهد شد.

«عبدالحفظ شیخ» مشاور دارایی نخست وزیر پاکستان با اعلام این خبر تصریح کرد: ظرفیت ماهواره های بومی پاکستان نیز قابل تکیه است.

وی افزود: کلیه ارگان ها و سازمان های پاکستانی باید برای فعالیت های خود از ظرفیت ماهواره های بومی استفاده کنند.

تصمیم اولیه برای استفاده از ظرفیت ماهواره های بومی در سال 2004 و تنها چند سال پس از جنگ کارگیل که در آن کشورهای هند و پاکستان به غیر قابل تکیه بودن ماهواره های آمریکایی پی برده بودند گرفته شد.

در سال 2019 گزارش هایی به نخست وزیر پاکستان تحویل داده شد که نشان می داد استفاده از ماهواره های بومی اهمیت استراتژیک و امنیتی زیادی دارد.

از آن زمان محققان پاکستان در تلاش هستند بستر لازم برای استفاده از ماهواره های بومی در تمامی زمینه ها را فراهم کنند و به نظر میرسد اینک موفق به انجام این کار شده‌اند.

طبق اعلام وزارت فناوری اطلاعات پاکستان استفاده از فناوری های بومی از سال 2004 تاکنون باعث 400 میلیون دلار درآمد زایی برای کشور شده است و گسترش استفاده از فناوری بومی تا سال 2030 می تواند درآمدی 700 میلیون دلاری برای پاکستان به همراه داشته باشد.

پاکستان در دهه 90 میلادی به کمک چین موفق شد اولین نسل از ماهواره های خود به نام بدر را به فضا پرتاب کند و این تجربه موفق در دهه های بعدی نیز بارها ادامه یافت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 586575 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟